Lapozható digitális kirakat, virtuális öltözőfülke, a mobilunkra érkező, személyre szabott termékajánlatok – vásárlást segítő megoldások.
́Évről évre több ember rendelkezik okostelefonnal és képes kezelni digitális felületeket. Ennek köszönhetően az eddig inkább csak kísérleti kiskereskedelmi fejlesztések a jövő időből egy csapásra jelen idejűvé váltak.
Nemrég például még idegennek tűnt az önkiszolgáló kassza gondolata is, ma pedig már számos hazai (Tesco) áruházban használják előszeretettel a vevők. A nemrég Düsseldorfban megrendezett EuroCIS szakmai vásáron azonban már olyan változatot is bemutattak, amelynél egyáltalán nincs szükség a vásárló vagy pénztáros részéről a vonalkód leolvasásra. Az áruk csak áthaladnak a futószalagon egy kapu alatt (hasonlóan, mint a reptéri ellenőrző rendszereknél), amely a vonalkód mellett a termékek képét is beazonosítja, így nincs tévedés. A kasszákba új pénzmenedzsment-rendszereket is be lehet építeni, amelyek leválogatják és megszámolják a behelyezett bakjegyeket és érméket, ellenőrzik valódiságukat, majd vissza is adnak a pénztárgépből érkező információk alapján.
Az üzlettérben az árjelző elektronikus polccímkék „szólítják meg” a polcok előtt elhaladó fogyasztót. Na nem szó szerint, hanem fényjelzéssel vagy éppen a mobiltechnológia segítségével. Hogy történik ez? A vásárló belép a boltba, és okostelefonján máris üdvözli őt az üzlet, s engedélyét kéri, hogy virtuálisan is a segítségére legyen. Ezután az ember akár betöltheti korábban megírt bevásárlólistáját vagy megtekintheti az akciókat, bejelölheti, hogy mi érdekli, illetve ha törzsvevő, akkor a rendszer már amúgy is ismeri a vásárlási szokásait. Ezután térkép segítségével kalauzolja el a kívánt helyekre, vagy éppen az aktuális polc előtt elhaladva érkezik üzenete az akciós termékről, akár még egy azonnal beváltható virtuális kedvezménykuponnal is kiegészítve.
Könnyen lehet, hogy befellegzett az unalmas próbababás kirakatoknak is. Ezeket embernagyságú képernyők váltják le, amelyek tartalmában – a választékban – a járókelők a kezük mozgatásával tudnak lapozni és elmélyedni, mintha csak egy virtuális játékkal (Wii, vagy PS) játszanának. Bent az üzletekben is hasonló, úgynevezett virtuális asszisztensek segítik a méret-, szín- és modellválasztást az eladók helyett, sőt az itt kiválasztott darabok már a próbafülkébe bekészítve várják a vevőt. De mi történik, ha nem jó a ruha? Semmi gond! A tükörbe épített érzékelő és kamera segít a méret helyes felmérésében. A beépített képernyő segítségével lehet újabb modellt választani, amit esetleg rá is „próbál” a tükörképünkre. A cipő- vagy sícipőválasztást pedig egy digitális szkenner segíti, amelybe csak beállunk, és mezítlábas lábunk 3D-s for- mája alapján ajánlja a legmegfelelőbb lábbelit.