A160 változtatható helyű kamera – 5,7 millióba kerül darabja – „keresztelője” már régen megtörtént: Védának hívják őket a zsaruk. A Véda indiai eredetű női név, de nem ezért döntöttek mellette, hanem mert rövid, könnyű megjegyezni, sőt a „véd” szó is benne foglaltatik.
A szuper radar kétségkívül mérföldkő a sofőr–rendőr örök viadalban. A traffipax hazai története nagyjából a fejlett nyugati országokéval egy időben, 1967-ben kezdődött. Ekkor a rendőrségnek még kevés esélye volt elkapni a gyorshajtókat, mivel a tányérosként elhíresült radart már több száz méterről ki lehetett szúrni, az viszont csak ötven méteren belül tudott mérni 20 és 120 kilométeres sebességhatár között. A műszer fejlesztése azóta folyamatos, de a sofőr– rendőr meccsben egészen a rendszerváltásig a sofőrök voltak a nyerők. Kevés volt a sebességmérő műszer, ráadásul az autósok gyorsan rájöttek, hogy csak az AJ-vel kezdődő rendszámú 1200-as Zsigulik mérőkocsik.
Erre a rendőrök ellenszere az volt, hogy felnyitották a csomagtartót, s a pótkereket a rendszámtáblának támasztva álcázták magukat. A zsarufölény igazából a lézeres traffipax kilencvenes évek eleji megjelenésével vált egyértelművé, s azóta az évtizedek során az autósok és a rendőrök is számos újítást vetettek be a háborúban. Megjelentek a radarhullámokat, így a traffipaxokat is érzékelő, utastérbe szerelhető készülékek. Birtoklása ma már nem szabálytalan, de a rendőrök továbbra is állítják, hogy csak egyetlen módon lehet hatásosan kicselezni a traffipaxokat: ha nem hajtunk gyorsabban a megengedettnél. Ezt persze cáfolhatja az, aki az interneten rákeres a lézerblokkoló kínálatra: a rendőrség új csodakameráinak hírére azonnal reagált a piac, s potom nyolcvanezerért kínálnak hatásos érzékelést és blokkolást is a gyors verdák tulajdonosainak.
A lézerblokkoló tartása nem bűncselekmény, de ha valaki sikeresen használja a traffipax ellen, és lebukik, akár két évet is kaphat. Magyarországon a lézerblokkoló legalizálása óta egy ilyen ügyben intézkedtek a rendőrök: egy békéscsabai sofőr ellen, aki végül felfüggesztettel megúszta, akárcsak Lázár János miniszter, aki még frakcióvezető korában bukott le blokkolóval.
Saját temetésükkel sokkoltak
Belgiumban a halálos közlekedési balesetek 30 százaléka gyorshajtás miatt történik. A hatóság nemcsak a traffipaxok számának növelésével és bírságolással kívánja ezt csökkenteni, hanem figyelemfelkeltő kampányokkal is. Ilyen volt, amikor öt, többszörösen visszaeső gyorshajtó sofőrt hívtak meg egy rendezvényre, de nem árulták el, milyenre. A helyszínen derült ki, hogy temetési ceremóniára voltak hivatalosak. Mégpedig a sajátjukra! Az eseményen aztán a szüleik, testvéreik, közeli barátaik mondtak róluk nekrológot, hitelesen átélve az elvesztésük okozta gyászt. Az „elhunytak” közben ott ültek a teremben, és döbbenten hallgattak.
Forma–1-es sebességgel hajtanak
A traffipaxszal „hitelesített” sebességi rekordokról legendák keringenek. Pletykák szerint volt olyan autós, aki csaknem 250 kilométeres sebességgel hajtott Budapesten, az Üllői úton, de lehetett hallani az M7-esen regisztrált 300-as tempóról is. Mivel azonban a rendőrség nem vezet ilyen statisztikát, továbbra is kérdéses, hogy ki a csúcstartó. Az viszont biztos, hogy volt, aki a 11-es úton, Leányfalu belterületén kétszáz kilométerrel repesztett, amikor lefényképezték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.