Első pillantásra is kitűnik a balatonfüredi kikötő többi hajója közül Bakos András delfinorrú, futurisztikus építménye, a Sámson névre keresztelt hajó. A sci-fi filmek kellékeként is megállná a helyét. Ezzel a szerkezettel indul hosszú útra főszereplőnk és új-zélandi társa. New Yorkból rajtolva az Atlanti-óceánon át Párizsba, egészen az Eiffel-torony tövéig mennek. A 6100 kilométert hatvan–nyolcvan nap között próbálják megtenni.
A fiáról nevezte el
A gyerekkori álmom válik valóra – mondja a Borsnak András. – Az evezés, a hajózás a szenvedélyem, de ezzel az úttal szeretném felhívni az emberek figyelmét arra, hogy környezettudatosabban éljenek. A fiamnak is példát akarok mutatni kitartásból, az sem véletlen, hogy róla neveztem el a hajómat.
A „csónak” megtervezése egy éven át tartott, de végül olyan lett, amilyennek megálmodta. – A társammal a világ egyik legforgalmasabb útvonalán hajózunk majd, ahol egy hatalmas tanker például meg sem lát minket. Így a legfontosabb cél a biztonság volt. Ennek szellemében borulás-mentesre terveztettük a hajót. Ha mégis felborul, gyorsan visszaáll eredeti helyzetére.
Sámsont elnézve nehéz elhinni, hogy a férfiaknak az utazás alatt ez lesz az életterük, a hálószobájuk, a nappalijuk és a fürdőszobájuk. András viszont eltökélt, felkészült lelkileg a nehézségekre.
Éjjel-nappal eveznek
- Bár kemény fizikai megpróbáltatásoknak leszünk kitéve a napi tizenkét óra evezéssel, de a mentális erőfeszítés ennél is nagyobb lesz. Éjjel és nappal kétóránként váltjuk egymást, a szabad két óránkban tisztálkodunk, alszunk és eszünk. Fontos, hogy minden percünket beosszuk, nem szabad hagyni, hogy az embert próbáló körülmények összeroppantsanak minket. El kell kerülnünk a magányérzetet, de meg is kell teremtenünk azon a kis területen az „elvonulás” lehetőségét. Éppen ezért fontos volt, hogy olyan társat válasszak, akivel a nap huszonnégy órájában el tudjuk viselni egymást. Erik ilyen.
Jön a tengeri teszt
A balatoni tesztek után a tengeri hangolódás jön, no és a pénzkeresés, hiszen az út komoly kiadással jár. Éppen ezért az indigogo nevű oldalon keresnek közösségi támogatást.
– Májusban indulunk New Yorkból. Azt szeretnénk, ha sokan követnék a kalandunkat, éppen ezért bárki szinte élőben nézheti, merre járunk. Drónokat és négy kamerát is viszünk magunkkal. Csak egyben reménykedem, hogy a párizsi megérkezésről is készül felvétel.
1100 kilónyi rakomány
A hajó rakománya 1100 kiló. A súly nagy részét technikai felszerelések teszik ki: navigáció, jeladók, kamerák és drónok, és része még egy speciális szerkezet, amely az óceánvízből kivonja a sót. Az élelmiszerkészlet száz napra elegendő, főleg magas kalóriatartalmú, zselés ennivalókat visznek majd magukkal a hosszú útra.
Keljfeljancsi
A Sámson a világ első olyan karbonszálakból készült hajója, amely ha fel is borul, szinte azonnal visszafordul. – Nagyon nehezen borul, azonban, ha mégis, egy kört leírva visszafordul. Nem a tőkesúly, hanem a formája miatt – meséli Krisch János, az egyedi hajókat tervező csapat, a Flaar Performance Sailing mérnöke.
Fa Nándor
Talán a leghíresebb magyar vitorlázó, aki háromszor kerülte meg a Földet az óceánokon. A St. Jupáton Gál József volt a társa, később a saját tervezésű Alba Regiával egyedül hajózott, míg harmadszor a világhírû Vendée Globe versenyen indult, amelyen ötödik lett.
Gál József
Fa Nándor társaként a sportág történetének első magyar földkerülő vitorlázója.
Az Equator-expedíció részeként feleségével és kisfiával is megkerülte a Földet. Felesége mesekönyvet is írt az élmények alapján.
Rakonczay Gábor
Későbbi feleségével, Viktóriával egyetemistaként határozták el, hogy átszeli az Atlanti-óceánt. Első közösen épített hajójukkal, a Tűzhangyával a Kanári-szigetek és Antigua között állították fel a máig érvényes világrekordot vegyes páros kategóriában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.