Így harcolhatnak ki béremelést a nők

interjú
PUBLIKÁLÁS: 2014. február 26. 19:00
A nők sok helyütt ma is kevesebbet keresnek, mint a férfiak, akiknek ugyanolyan munkakörben, ugyanolyan végzettséggel és szakmai tapasztalattal a fizetése tíz-húsz százalékkal is magasabb lehet. Lássuk néhány jó tanácsot, melyek segítenek változtatni ezen.
Bors

A munkavállalók bére az évek előrehaladtával általában – és jó esetben – növekszik, ám a férfiaké általában gyorsabban, mint a nőké. A gyes és a részmunkaidő csak tovább fokozza ezt a hatást, hiszen e lehetőségeket – tegyük hozzá: ma még – elsősorban a nők veszik igénybe. Negyvenéves életkortól ráadásul a szakmai konkurencia nyomása is tovább erősödik.

A fiatalabbak egyre jobban nyomulnak, és ilyenkor sok hölgy meghátrál, mintha elfogyott volna belőlük a lendület. Ebben a korban a munkahely vagy a lakóhely megváltoztatása általában már szóba sem jön a nőknél, miközben a tanulmányok azt támasztják alá, hogy a férfiak pont ilyenkor váltanak gyakrabban munkaadót.

Lássuk, melyek azok a tipikus hibák, melyeket a nők a karrierük során elkövetnek, s természetesen azt is sorba vesszük, mit tanácsos mindezek helyett tenniük.

ÖNÉRTÉKELÉS: A férfiak akkor is megpályáznak egy állást, ha nem felelnek meg száz százalékban a követelményeknek. A nők ugyanakkor 90 százalék alatt még csak nem is próbálkoznak. Pedig alapszabályként érdemes észben tartani, hogy az elvárások mintegy ötven százalékának birtokában már nyugodtan megpályázható egy állás.

ELŐ A FARBÁVAL! A nők szakmai kérdésekben kevésbé szívesen beszélnek saját előnyeikről. Félnek, hogy úgy tekintenek majd rájuk, mint „hencegőkre”. Velük ellentétben a férfiak lényegesen bátrabban rukkolnak elő azzal, hogy mi mindent tudnak, milyen a képesítésük, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy munkájukat magasabb bérrel honorálják.

JÓ KÖZÉRZET Amennyiben a nők egy cégnél jól érzik magukat, aligha változtatnak – legtöbbször még több pénzért sem! Az az érzés, hogy „szeretnek engem”, gyakran fontosabb számukra, mint a szakmai vagy az anyagi siker.

S most vegyük sorra, miként juthatnak a nők több fizetéshez!

ELSŐ LÉPÉSEK A legtöbb nő azt reméli, hogy a főnöke a jó munkát automatikusan fizetésemeléssel jutalmazza. Nos, ne számítsanak erre, ez sajnos általában soha napján történik meg. Mi a teendő? Vegyék kezükbe a kezdeményezést!

INTERJÚ Értelemszerűen tanácsos már az állásinterjúra alaposan felkészülni. Próbálják, játsszák végig az interjút valakivel, vagy gyakorlásképpen jelentkezzenek egy olyan cégnél, ahová amúgy sem mennének dolgozni! A tanulmányok rávilágítanak, ha nincs tétje a dolognak, a nők sokkal magabiztosabbak, s akár 25 százalékkal is magasabb fizetést képesek kialkudni.

FRAPPÁNSAN! A bemutatkozó beszélgetésen a férfi főnökök gyakran totálisan ki tudják zökkenteni a nőket az előzetes koncepciójukból. Legyenek ezért frappánsak, de sohasem pimaszok, s vigyenek bátran egy kis humort is a beszélgetésbe, ezzel elveszik annak „hivatalos” élét, oldják a feszültségét. Végül: fogalmazzanak röviden! Egy egyértelmű nem a legtöbbször tökéletesen elég és hasznosabb a magyarázkodásnál.

MENNYIÉRT? Meg kell nevezni a konkrét fizetési igényt? Igen! Sose kérdezzék, mennyit tudnának ajánlani, nevezzék meg, mennyiért vállalják az állást! Sorolják fel a beszélgetés során, milyen hasznot hajthatnak a vállalatnak. Tegyék egyértelművé, hogy a munkaadó is éppen úgy pályázik, csak éppen a dolgozónál, hogy megszerezze magának.

NYERNEK ÖNNEL Hangsúlyozza, hogy a nők – noha általánosítani nem lehet – remek szervezők, s egyszerre többféle munkán is rajta tudják tartani a szemüket. A részmunkaidősöknek az válik javukra, hogy nincs idejük „pletyózni”, s így hatékonyabbak a munkában.

CÉGÉRDEK No, de miért tesznek jót a nők a vállalkozásnak? Mert épp olyan kitartóan tudnak dolgozni, mint a férfiak, de velük ellentétben ritkábban változtatnak helyet, s szinte minden területen általánosságban javítják a munkahelyi légkört.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.