Csodákra képes a közös családi étkezés – véli az Ipsos legutóbbi kutatásában részt vett magyar anyák 86 százaléka. Ezzel szemben száz családból 39 egyáltalán nem ül egy asztalhoz hétköznap. Kapkodva kezdődik a nap, és úgy is ér véget – eszik, ki mit talál. Dr. Vekerdy Tamás szerint nem jól van ez így.
– A közös étkezés összetartó erejének titka, hogy a családtagok oldottan, lazán, jóízűen tudnak beszélgetni – mondja a gyermekpszichológus. – Nem kell sokfogásos lakoma, a könnyen ízesíthető olasz tészta pillanatok alatt kész, ahogy a vajas főtt krumplival sem kell sokat pepecselni.
Nem meggyőzés kell a közös családi étkezés eléréséhez, hanem ki kell alakítani a szokását. Beszéljünk róla a párunkkal! Bár nehéz lemondani a tévé előtt evésről, érdemes. Ahogy a közös reggeli is szebbé teszi a gyermekeink napját. Ennyit igazán megér a korábbi kelés-fekvés! Egy kamasz is könnyebben ül a családi asztalhoz, ha 13 éven át ezt szokta meg.
Polyák Lilla azon van, hogy kialakítsa ezt a szokást a családjában.
– Férjemmel, Homonnay Zsolttal eltérő az időbeosztásunk, ezért megbecsüljük a közös étkezéseket – mondja az énekesnő. – Ilyenkor, hogy még több időt töltsünk együtt, a sütés-főzésben is részt vesz az egész család. Zsombor és Bulcsú szívesen gyúrnak pizzatésztát apával, én pedig a sütést és a hozzávalókat intézem. Valódi élmény az az ebéd vagy vacsora, amit együtt készítünk és együtt költünk el.
Hagyja békén az asztalnál a gyereket!
Gyakran az a gond, hogy a gyerek nem érzi jól magát a családi asztalnál, mert a szülők a közös étkezést nevelésre használják fel. Vekerdy Tamás gyermekpszichológus javaslatai:
Főleg az apák hajlamosak arra, hogy az asztalnál neveljenek. Evés közben hagyjuk békén a gyereket!
Ha a szülő szépen eszik, példát vesz róla a csemete.
Ne faggassuk a csemetét, mi volt az iskolában. Ha oldott a légkör, akkor úgyis megered majd a nyelve.
Inkább keveset tegyünk a tányérjára, hadd kérjen még, ha ízlik neki!
Ha inni kér, adjunk. Nem fog kevesebbet enni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.