Folytatódik a plágiumügy, nincsenek válaszok

balett
PUBLIKÁLÁS: 2013. március 13. 16:30
Kérdéseinkre nem kaptunk határozott válaszokat, tovább gyűrűzhet a plágium-ügy a balettben.
Bors

Balettberkekben hatalmas vihart kavart a borsonline tegnapi írása, amelyben a cink.hu egyik cikkére hivatkozva arról írtunk, plágiummal vádolják a Magyar Állami Operaház balettigazgatóját.

Az internetes portálnak a Zséda 2005-ös koncertjén színpadra kerülő Mack the Knife című szám koreográfusa, Jurányi Patrik elismerte, az ő munkája a produkció, ezt az énekesnő managere meg is erősítette. A Zséda oldalán táncoló, jelenleg az Operában balettigazgató Solymosi Tamás egy az internetre került videó alapján állítólag ugyanezt a produkciót adta be 2007-ben diplomamunkaként, koreográfusi képesítése megszerzéséhez.

Az ügyben a Magyar Állami Operaházhoz elküldtük a kérdéseinket, ezekre szerettünk volna választ kapni:

- Indulhat vizsgálat a jelenlegi balettigazgató, Solymosi Tamás vizsgamunkájának ügyében?

- Igaz, hogy Solymosi Tamás újra megpályázza a balettigazgatói széket?

- A róla megjelent videó befolyásolhatja esetleg a döntéshozókat a pályázatok elbírálásában?

Kérdéseinkre röviddel éjfél előtt kaptuk meg az Operaház közleményét, a válaszokat nem. Az írásból az viszont kiderül: Solymosi Tamás részt vett Jurányi Patrik oldalán a Zséda előadás koreográfálásában, és később valóban rögzítette azt.


KÖZLEMÉNY

„A BorsOnline-on Plágium-ügybe keveredett a balettigazgató, illetve a Cink.hu-n Schmitt Pál az Operában balettozik? Balettplágium-botrány vagy karaktergyilkossági kísérlet? címmel 2013. március 12-én megjelentekre reagálva az alábbi közleményt adjuk közre.

A hivatkozott táncbetét egy olyan koncertműsor egyetlen kiragadott produkciója, amelynek számos táncbetétjét koreografálta Jurányi Patrik. A szóban forgó produkció egy duett volt Zséda és Solymosi Tamás előadásában.

Zséda szólóestjén természetesen a kiváló énekesnő zenei interpretációja a leghangsúlyosabb elem, ezért a koreográfia megalkotásánál az elsődleges szempont az volt, hogy - bár kettősről van szó - a tánc mégis szólisztikus elemeket tartalmazzon, a vokális produkció markáns kíséreteként.

Solymosi Tamás világhírű balettművészként önállóan az ő szakmai kvalitásaihoz illő koreográfiát táncolt volna, ezért a fentieket szem előtt tartva Jurányi Patrik és Solymosi Tamás együtt dolgozták ki a produkció bizonyos mozdulatait, ám a produkció jelentős részében Solymosi Tamás improvizál - a későbbiekben ezt a lépésanyagot rögzítette.

A hivatkozott videóanyag manipulált, ezt a cink.hu - amely az anyagot közzétette - is elismeri, gondosan összevágott filmként aposztrofálja.

Az Operaház a fenti közlemény nyilvánossá tételével lezártnak tekinti a kreált ügyet. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.