Kérdéseinkre nem kaptunk határozott válaszokat, tovább gyűrűzhet a plágium-ügy a balettben.
Balettberkekben hatalmas vihart kavart a borsonline tegnapi írása, amelyben a cink.hu egyik cikkére hivatkozva arról írtunk, plágiummal vádolják a Magyar Állami Operaház balettigazgatóját.
Az internetes portálnak a Zséda 2005-ös koncertjén színpadra kerülő Mack the Knife című szám koreográfusa, Jurányi Patrik elismerte, az ő munkája a produkció, ezt az énekesnő managere meg is erősítette. A Zséda oldalán táncoló, jelenleg az Operában balettigazgató Solymosi Tamás egy az internetre került videó alapján állítólag ugyanezt a produkciót adta be 2007-ben diplomamunkaként, koreográfusi képesítése megszerzéséhez.
Az ügyben a Magyar Állami Operaházhoz elküldtük a kérdéseinket, ezekre szerettünk volna választ kapni:
- Indulhat vizsgálat a jelenlegi balettigazgató, Solymosi Tamás vizsgamunkájának ügyében?
- Igaz, hogy Solymosi Tamás újra megpályázza a balettigazgatói széket?
- A róla megjelent videó befolyásolhatja esetleg a döntéshozókat a pályázatok elbírálásában?
Kérdéseinkre röviddel éjfél előtt kaptuk meg az Operaház közleményét, a válaszokat nem. Az írásból az viszont kiderül: Solymosi Tamás részt vett Jurányi Patrik oldalán a Zséda előadás koreográfálásában, és később valóban rögzítette azt.
KÖZLEMÉNY
„A BorsOnline-on Plágium-ügybe keveredett a balettigazgató, illetve a Cink.hu-n Schmitt Pál az Operában balettozik? Balettplágium-botrány vagy karaktergyilkossági kísérlet? címmel 2013. március 12-én megjelentekre reagálva az alábbi közleményt adjuk közre.
A hivatkozott táncbetét egy olyan koncertműsor egyetlen kiragadott produkciója, amelynek számos táncbetétjét koreografálta Jurányi Patrik. A szóban forgó produkció egy duett volt Zséda és Solymosi Tamás előadásában.
Zséda szólóestjén természetesen a kiváló énekesnő zenei interpretációja a leghangsúlyosabb elem, ezért a koreográfia megalkotásánál az elsődleges szempont az volt, hogy - bár kettősről van szó - a tánc mégis szólisztikus elemeket tartalmazzon, a vokális produkció markáns kíséreteként.
Solymosi Tamás világhírű balettművészként önállóan az ő szakmai kvalitásaihoz illő koreográfiát táncolt volna, ezért a fentieket szem előtt tartva Jurányi Patrik és Solymosi Tamás együtt dolgozták ki a produkció bizonyos mozdulatait, ám a produkció jelentős részében Solymosi Tamás improvizál - a későbbiekben ezt a lépésanyagot rögzítette.
A hivatkozott videóanyag manipulált, ezt a cink.hu - amely az anyagot közzétette - is elismeri, gondosan összevágott filmként aposztrofálja.
Az Operaház a fenti közlemény nyilvánossá tételével lezártnak tekinti a kreált ügyet.