Semmi sem kötelezi az autósokat, hogy csúszós útviszonyok mellett téli időre alkalmas gumiabroncsokkal közlekedjenek. A szakemberek egy része nem is érti, hogyan lehetséges ez, miközben időnként túlszabályozott az autóvezetés. – Többször felvetődött az elmúlt években, hogy kötelező legyen a téli gumi használata, de eddig mindig lekerült a napirendről – magyarázza dr. Kovács Kázmér szakjogász, aki nagyon is pártolna egy ilyen változást.
– Korábban mindig azzal vetette el ezt a jogalkotó, hogy túl nagy anyagi teher lenne az autósoknak. Ugyanakkor a jelenlegi költségek mellett ha valaki autózik, az képes megfizetni a saját és mások biztonságának árát. Nem beszélve arról, milyen fennakadásokat okoz egy nyári gumis autós a téli forgalomban – emeli ki a szakember.
Nálunk nincs elég hó a kormány szerint
A kormányzat azonban továbbra sem tervez szigorítást. – Nincs arra statisztika, hány balesetben játszik szerepet a nem megfelelő tapadású abroncs, de hazánk földrajzi és időjárási viszonyai nem támasztják alá a téli gumi kötelező használatának előírását. Egy ilyen módosítás aránytalan többletköltségeket okozhatna az autósok és a fuvarozó vállalkozások számára – tudtuk meg Arzt Gergelytől, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szóvivőjétől.
A szaktárcánál úgy vélik: a téli gumi kötelező használatát előíró országokban (Svédország, Finnország, Norvégia, eseti jelleggel Olaszország, Szlovénia és Ausztria) egyértelműek az ezt indokló feltételek.
Több tíz méterrel nő a fékút nyárival
– Három egyforma autót szereltünk fel azonos márkájú, de eltérő mintázatú abronccsal: az egyiken új téli, a másikon új nyári, a harmadikon használt téli gumi volt. A kocsikkal fékpróbát tartottunk csúszós körülményeket szimuláló pályánkon – meséli tapasztalatairól Pesoldt Ferenc, az Allianz Vezetéstechnikai Központ főinstruktora. – Új téli abronccsal 20 méter, kopott télivel 35 méter, míg nyári gumival 60 méter volt a féktávolság. Mindez azt mutatja, hogy még a használt téli abronccsal is csaknem feleakkora távolságról elég fékezni a biztonságos megálláshoz, mint nyári gumival.
Ugyanakkor a szakemberek véleménye sem egységes. Egy neve elhallgatását kérő közlekedésbiztonsági szakember szerint ugyanis a kötelező téligumi-használat legfeljebb a gumis cégeknek jó. – Az abroncsok barázdáinak mélysége sokkal fontosabb szempont. Nem szabad rákényszeríteni olyan autósokra egy – mondjuk – 60 ezer forintba kerülő garnitúra megvásárlását, akik csúszós időben ki sem jönnek a garázsukból – hangsúlyozza a szakember.
– Igenis indokolt volna, hogy a jogalkotó rákényszerítse az autósokra a biztonságosabb közlekedést – fejtette ki véleményét a Borsnak az ORFK egy anonimitást kérő vezető beosztású közlekedésrendészeti szakembere. Mivel nem kötelező, sem a BKV, sem a Volán-társaságok buszai nem használnak téli gumit, ehelyett úgynevezett négy évszakos abronccsal járnak.
Gyenge félmegoldás a négy évszakos
– A négy évszakos gumi legfeljebb városi körülmények között állja meg a helyét – szögezi le Elek Mihály gumijavító mester. – Nagy a különbség a téli és a nyári gumi tulajdonságai között: a nyárinak erős a vízkiszorítása, kanyarban stabilabb. Hóban viszont nehezebb közlekedni vele, mert a recék között bent marad a hó. A téli gumi keskenyebb a megfelelő súlyelosztás érdekében, viszont hét fok fölött elveszíti a rugalmasságát, csúszik a kanyarban.
– Mivel nem kötelezi az autósokat jogszabály a téli gumi használatára, az eddigi bírói gyakorlat alapján olyankor is a biztosítónak kell állnia a kárt, ha azt téli útviszonyok között nyári gumival okozták – oszlatja el a kétségeket Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének szóvivője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.