Bár a jogalkotó azt is szabályozná, hogy enni és cigizni is tilos vezetés közben, azt elnézik, hogy autósok tömegei közlekedjenek nyári gumival hóban-fagyban. A szaktárca szerint ugyanis Magyarországon nem elég havas, csúszós az időjárás.
Semmi sem kötelezi az autósokat, hogy csúszós útviszonyok mellett téli időre alkalmas gumiabroncsokkal közlekedjenek. A szakemberek egy része nem is érti, hogyan lehetséges ez, miközben időnként túlszabályozott az autóvezetés. – Többször felvetődött az elmúlt években, hogy kötelező legyen a téli gumi használata, de eddig mindig lekerült a napirendről – magyarázza dr. Kovács Kázmér szakjogász, aki nagyon is pártolna egy ilyen változást.
– Korábban mindig azzal vetette el ezt a jogalkotó, hogy túl nagy anyagi teher lenne az autósoknak. Ugyanakkor a jelenlegi költségek mellett ha valaki autózik, az képes megfizetni a saját és mások biztonságának árát. Nem beszélve arról, milyen fennakadásokat okoz egy nyári gumis autós a téli forgalomban – emeli ki a szakember.
Nálunk nincs elég hó a kormány szerint
A kormányzat azonban továbbra sem tervez szigorítást. – Nincs arra statisztika, hány balesetben játszik szerepet a nem megfelelő tapadású abroncs, de hazánk földrajzi és időjárási viszonyai nem támasztják alá a téli gumi kötelező használatának előírását. Egy ilyen módosítás aránytalan többletköltségeket okozhatna az autósok és a fuvarozó vállalkozások számára – tudtuk meg Arzt Gergelytől, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szóvivőjétől.
A szaktárcánál úgy vélik: a téli gumi kötelező használatát előíró országokban (Svédország, Finnország, Norvégia, eseti jelleggel Olaszország, Szlovénia és Ausztria) egyértelműek az ezt indokló feltételek.
Több tíz méterrel nő a fékút nyárival
– Három egyforma autót szereltünk fel azonos márkájú, de eltérő mintázatú abronccsal: az egyiken új téli, a másikon új nyári, a harmadikon használt téli gumi volt. A kocsikkal fékpróbát tartottunk csúszós körülményeket szimuláló pályánkon – meséli tapasztalatairól Pesoldt Ferenc, az Allianz Vezetéstechnikai Központ főinstruktora. – Új téli abronccsal 20 méter, kopott télivel 35 méter, míg nyári gumival 60 méter volt a féktávolság. Mindez azt mutatja, hogy még a használt téli abronccsal is csaknem feleakkora távolságról elég fékezni a biztonságos megálláshoz, mint nyári gumival.
Ugyanakkor a szakemberek véleménye sem egységes. Egy neve elhallgatását kérő közlekedésbiztonsági szakember szerint ugyanis a kötelező téligumi-használat legfeljebb a gumis cégeknek jó. – Az abroncsok barázdáinak mélysége sokkal fontosabb szempont. Nem szabad rákényszeríteni olyan autósokra egy – mondjuk – 60 ezer forintba kerülő garnitúra megvásárlását, akik csúszós időben ki sem jönnek a garázsukból – hangsúlyozza a szakember.
– Igenis indokolt volna, hogy a jogalkotó rákényszerítse az autósokra a biztonságosabb közlekedést – fejtette ki véleményét a Borsnak az ORFK egy anonimitást kérő vezető beosztású közlekedésrendészeti szakembere. Mivel nem kötelező, sem a BKV, sem a Volán-társaságok buszai nem használnak téli gumit, ehelyett úgynevezett négy évszakos abronccsal járnak.
Gyenge félmegoldás a négy évszakos
– A négy évszakos gumi legfeljebb városi körülmények között állja meg a helyét – szögezi le Elek Mihály gumijavító mester. – Nagy a különbség a téli és a nyári gumi tulajdonságai között: a nyárinak erős a vízkiszorítása, kanyarban stabilabb. Hóban viszont nehezebb közlekedni vele, mert a recék között bent marad a hó. A téli gumi keskenyebb a megfelelő súlyelosztás érdekében, viszont hét fok fölött elveszíti a rugalmasságát, csúszik a kanyarban.
– Mivel nem kötelezi az autósokat jogszabály a téli gumi használatára, az eddigi bírói gyakorlat alapján olyankor is a biztosítónak kell állnia a kárt, ha azt téli útviszonyok között nyári gumival okozták – oszlatja el a kétségeket Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének szóvivője.