Meglepő dolog derült ki a Titanicról

alkalmatlan
PUBLIKÁLÁS: 2012. október 28. 14:00
A száz éve elsüllyedt Titanic tragédiája ma is a tengerkutatók nagy témája. Az okokról rengeteg elmélet született, amelyek többnyire műszaki hiányosságokról szóltak. A legújabb elmélet emberi mulasztást feltételez: a kapitányét.
M. G.

Az 1912 áprilisában elsüllyedt legendás óceánjáró, a Titanic kapitánya megbukott a navigálási teszten – állítja egy angol történész. Tony Robinson és kutatócsapata úgy vélik, hogy a Titanic elsüllyedéséért felelős Smith kapitány vizsgáinak első körében azért bukott meg, mert parancsnoki képességei nem voltak megfelelőek. Edward John Smith 1888 februárjában kapta meg mesterigazolványát. A férfi egyike kora volt legismertebb hajóskapitányainak, akik a mesteri minősítésüket 1850–1927 között szerezték meg. A fellelt iratokból azonban kiderült: a tengeri farkas a vizsgákon egyáltalán nem volt meggyőző. Különösen a navigációs képessége hagyott sok kívánnivalót maga után, ennek ellenére a minősítést megkapta.

– Köszönhette ezt elsősorban tiszteletreméltó rutinjának, a tengeren eltöltött hosszú éveknek és a fegyelmezettségének, de semmiképpen sem a hozzáértésének – derítette ki Robinson.

De fény derült másra is: a viktoriánus kori Angliában hatalmas méreteket öltött a hajókon a részegeskedés és garázdálkodás, s hogy mindezt visszaszorítsák, a brit hatóságok a 19. század második felétől kötelezően előírt vizsgálatoknak vetették alá a matrózokat és a kapitányokat.

A tengerészeknél végzett vizsgálatok célja a tapasztalatuk, hozzáállásuk tesztelése és a józanságuk bizonyítása volt. Tony Robinson Smith kapitány ezen a teszten is megbukott volna, hisz a tengerészek között közszájon forgott, hogy a hajóparancsnok zugivó. A kabinjában mindig volt hordónyi rum és whisky. Vagyis kapitány semmiképpen sem lehetett volna, az ellenőrzés alól azonban – egyelőre nem tudják a kutatók, miképpen – ki tudott bújni.

A történész kiemelte: a 19. század közepén igen nagy problémát jelentett Nagy-Britannia kereskedelmi flottájában, hogy a tengerészek zömének lényegében nem volt egy józan pillanata sem.

– Azonban mindezt meg lehet érteni, hiszen évekig távol voltak otthonaiktól, a hajón pedig semmit sem lehetett csinálni. A víz hamar elfogyott, az alkohol viszont tartósan fogyasztható maradt, így természetes, hogy lényegesen több rumot ittak, mint a szárazföldön – tette hozzá a kutató.

A tengerészek a század folyamán egyre több pénzt kerestek, s növekvő béreik jelentős részét alkoholra költötték. Az 1800-as évek elején az orvosok már valós társadalmi problémaként tekintettek a kérdésre; feljegyzéseik szerint nem egy tengerész volt folyamatosan ittas akár tíz napig is. Így a viktoriánus kori vizsgálatok kezdetben arra irányultak, hogy legalább a több tonna rakományért és több tucatnyi emberéletért felelős kapitányok legyenek józanok.

Amennyiben egy kapitány mesterminősítést szerzett, bizonyította, hogy alkalmas a szolgálatra. Az 1850-es régészeti törvény bevezetését követően már a matrózoknak is vizsgálatokon kellett átesniük. A jogszabály kimondta: alkoholos befolyásoltság és rossz magaviselet esetén nem adható ki tanúsítvány.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.