Autós újságírói pályafutásom 15 éve alatt kevés olyan kocsival találkoztam, mely akkora élményt jelentett volna, mint az Ampera. Persze, ünnepélyes pillanat volt beülni az első hibridbe, a Toyota Priusba, s gyerekkori álom valósult meg amikor egy Porsche volánját bízták rám, no és ámulatba ejtett a Subaru Impreza is. Voltak Ferrarik, s más nagy teljesítményű autók, de talán az idő múlásának is köszönhető, hogy már szívesebben ülök egy halkan surranó, költséghatékony, a környezetre kevésbé ártalmas autóba.
Az Ampera zseniális, nincs rá jobb szó. Már a megjelenésével is lenyűgözi környezetét, soha annyian nem néztek meg tesztautót, mint az Amperát – többen még fotózásra is megállítottak, annyira csodálták. Pedig kívülről nem is látszik az a 21. századi technika, amit az áramvonalas forma rejt. Az Ampera az első kiterjesztett hatótávú elektromos autó. Kerekeit mindig villanymotor hajtja: a 16 kWh kapacitású, konnektorról tölthető lítium-ion akkuval táplált 150 lóerős hajtómű 40–80 km hatótávot tesz lehetővé zéró emisszióval – a tereptől, a vezetési technikától és a hőmérséklettől függően.
Kiterjesztett hatótávú módban – amely automatikusan aktiválódik, ha egy bizonyos érték alá csökken az akku feszültsége –, finoman belép a generátorként szolgáló benzines motor, s áramot fejleszt a hajtó elektromotornak. Ennek segítségével akár 500 kilométert is megtehetünk egy töltéssel. Nem is akárhogyan. Egy pillanatig nem kell a forgalomban óvatoskodnunk, az elektromos motor teljesítménye lenyűgöző: minden sebességről azonnal reagálva hihetetlenül gyorsul, az előzés városban vagy országúton sem okoz problémát.
A gyári adatok szerint 169 km/h sebességnél leszabályzott autóval bátran lehet hosszabb utakra is indulni, hiszen az akku lemerülése gyakorlatilag csak a műszerfalon megjelenő ikonokból derül ki, az autó ugyanúgy megy tovább, mint egy „normális” járgány. Ha már a műszerfalról esett szó, érdemes megemlíteni az utasteret is. Igaz, hogy az Ampera csupán négyszemélyes, de az fejedelmi. Az egészet áthatja a hi-tech-érzés, miközben komfortos és csendes. Ráadásul a csomagtér is megfelelő méretű, igaz, azért ez nem egy kombi modell.
Tapasztalataim szerint egy-egy új autó megalkotásánál a gyártók folyamatosan kompromisszumokat kötnek: hol a gyártási költségek, hol a marketingesek szólnak bele a végső modell kialakításába, de szerencsére ez az Ampera esetében nincs így. Még az autó menettulajdonságaira is sikerült odafigyelni, a futómű a hazai rossz utak behatásait is remekül dolgozza fel, és nagyobb tempónál sem kell szégyenkeznie. Az Ampera megérdemelten nyerte el a 2012-es Év Autója címet, illetve további félszáz elismerést, díjat, mert valóban egy olyan járműről van szó, mely a jövő lehetőségeit mutatja. Le a kalappal a GM mérnökei előtt!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.