Kiszáll a BKV finanszírozásából az állam, a kieső pénzt pedig pótolni kell valahonnan. Az autósok fizetnek majd, ők lesznek a jövőre életbe lépő dugódíj áldozatai.
Jövő nyártól, ha részlegesen is, de bevezetik a fővárosban a dugódíjat. A hírt Tarlós István főpolgármester jelentette be, miután a kormány és a fővárosi közgyűlés is jóváhagyta a BKV finanszírozásáról szóló szerződést.
A díjat fokozatosan vezetik be 2013. június 30-ával. Miként is néz majd ki a rendszer?
Hol a határ? A legvalószínűbb határnak a Hungária körút tűnik, azaz ezen belül szednék a díjat az autósoktól. Más hírek szerint a Nagykörút lehet még esetleges zónahatár. Az ellenőrzés szúrópróbaszerűen, illetve az autópályákhoz hasonlóan, kamerás rendszer segítségével történne. Persze utóbbit még ki is kell építeni, ami több milliárd forintba kerül. Hogy a fokozott kiépítés első szakasza mi lesz, azt egyelőre nem tudni.
Hová kerül a pénz? A dugódíjból származó bevételt – amely a teljes üzembe állás után évi 9-20 milliárd forint is lehet – a BKV finanszírozására fordítják, a közlekedési vállalatból ugyanis teljesen kiszáll az állam. Az így kieső pénzt kell pótolni a dugódíjból.
Mennyibe kerül? Néhány száz forint lenne csúcsidőben a dugódíj, amely akár zónánként is változhat. Külföldön szintén 1-2 eurót (290-580 forint) kérnek a behajtásért. Egyedül Londonban kiugró a díj, tíz fontot (3500 forintot) kell fizetni azért, hogy behajthassanak az autósok a citybe.
Lesz-e elég parkoló? Bár a főváros és a kormány már jövő nyártól szeretné bevezetni a dugódíjat, ez több nehézségbe is ütközhet. Mivel várhatóan sokan leteszik az autót, hiányoznak a város szélén lévő P+R parkolók, az innen az utasokat beszállító vonatok, tömegközlekedési eszközök. Illetve sem a kerékpárutak mennyisége, sem az úthálózat nem alkalmas arra, hogy le lehessen „zárni” a belvárost. Kérdéses, hogy a hátralévő alig egy évben sikerül-e kiépíteni valamilyen rendszert a fenti problémák megoldására.
A Magyar Autóklub nem tartja elfogadhatónak a dugódíj bevezetését, mert tovább csökkentené a magas üzemanyagárak miatt már megtizedelt autósok számát, a kieső parkolódíjak miatt pedig a fővárosnak inkább hiánya lenne.
Bécsben leszavazták az új adót
A dugódíj vagy ahhoz hasonló díjszabás már régóta létezik külföldön, Szingapúrban 1975-ben vezették be az elsôt, az úthasználat egyenletessé tétele miatt. Európában a fővárosok közül Oslóban, Stockholmban és Londonban működik a rendszer. Igaz, a díjszabás eltérő, akárcsak a csúcsidő. Van, ahol hétvégén és éjszaka is fizetni kell. A dugódíjból városonként akár több tízmillió euró is befolyhat évente. Korábban Bécsben is tervezték, hogy ilyen módon szorítsák vissza a forgalmat, de ott a lakosság ellenezte a tervet. Kerestük a BKK sajtóosztályát is a dugódíjjal kapcsolatban, de lapzártáig nem kaptunk választ a kérdéseinkre.