Több száz forint lesz a dugódíj

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2012. április 28. 10:00
Kiszáll a BKV finanszírozásából az állam, a kieső pénzt pedig pótolni kell valahonnan. Az autósok fizetnek majd, ők lesznek a jövőre életbe lépő dugódíj áldozatai.

 

Jövő nyártól, ha részlegesen is, de bevezetik a fővárosban a dugódíjat. A hírt Tarlós István főpolgármester jelentette be, miután a kormány és a fővárosi közgyűlés is jóváhagyta a BKV finanszírozásáról szóló szerződést.

A díjat fokozatosan vezetik be 2013. június 30-ával. Miként is néz majd ki a rendszer?

Hol a határ? A legvalószínűbb határnak a Hungária körút tűnik, azaz ezen belül szednék a díjat az autósoktól. Más hírek szerint a Nagykörút lehet még esetleges zónahatár. Az ellenőrzés szúrópróbaszerűen, illetve az autópályákhoz hasonlóan, kamerás rendszer segítségével történne. Persze utóbbit még ki is kell építeni, ami több milliárd forintba kerül. Hogy a fokozott kiépítés első szakasza mi lesz, azt egyelőre nem tudni.

Hová kerül a pénz? A dugódíjból származó bevételt – amely a teljes üzembe állás után évi 9-20 milliárd forint is lehet – a BKV finanszírozására fordítják, a közlekedési vállalatból ugyanis teljesen kiszáll az állam. Az így kieső pénzt kell pótolni a dugódíjból.

Mennyibe kerül? Néhány száz forint lenne csúcsidőben a dugódíj, amely akár zónánként is változhat. Külföldön szintén 1-2 eurót (290-580 forint) kérnek a behajtásért. Egyedül Londonban kiugró a díj, tíz fontot (3500 forintot) kell fizetni azért, hogy behajthassanak az autósok a citybe.

Lesz-e elég parkoló? Bár a főváros és a kormány már jövő nyártól szeretné bevezetni a dugódíjat, ez több nehézségbe is ütközhet. Mivel várhatóan sokan leteszik az autót, hiányoznak a város szélén lévő P+R parkolók, az innen az utasokat beszállító vonatok, tömegközlekedési eszközök. Illetve sem a kerékpárutak mennyisége, sem az úthálózat nem alkalmas arra, hogy le lehessen „zárni” a belvárost. Kérdéses, hogy a hátralévő alig egy évben sikerül-e kiépíteni valamilyen rendszert a fenti problémák megoldására.

A Magyar Autóklub nem tartja elfogadhatónak a dugódíj bevezetését, mert tovább csökkentené a magas üzemanyag­árak miatt már megtizedelt autósok számát, a kieső parkolódíjak miatt pedig a fővárosnak inkább hiánya lenne.

Bécsben leszavazták az új adót

A dugódíj vagy ahhoz hasonló díjszabás már régóta létezik külföldön, Szingapúrban 1975-ben vezették be az elsôt, az úthasználat egyenletessé tétele miatt. Európában a fővárosok közül Oslóban, Stockholmban és Londonban működik a rendszer. Igaz, a díjszabás eltérő, akárcsak a csúcsidő. Van, ahol hétvégén és éjszaka is fizetni kell. A dugódíjból városonként akár több tízmillió euró is befolyhat évente. Korábban Bécsben is tervezték, hogy ilyen módon szorítsák vissza a forgalmat, de ott a lakosság ellenezte a tervet. Kerestük a BKK sajtóosztályát is a dugódíjjal kapcsolatban, de lapzártáig nem kaptunk választ a kérdéseinkre.
 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.