Saint Laurent-é volt az évszázad árverése

PUBLIKÁLÁS: 2009. november 08. 14:00
A magyar és nemzetközi műkincs-kereskedelem fekete éveként jellemzik 2009-et a szakemberek, és ez leginkább az árverések lecsengő forgalmán volt érezhető. A korábbi, milliárdos összetételhez képest akár a felére is visszacsúszhatott egy-egy neves galéria aukciós bevétele.
Kik ülhetnek be egy árverésre?
A hazai árverések legtöbbje nyilvános, tehát bárki beülhet a széksorokba, akkor is, ha nem szeretne vásárolni. Aki azonban kifejezetten vásárlási céllal megy, az a regisztráció után licitáló tárcsát kap, amelyet a játékszabályok szerint addig kell az adott képnél fenntartani, amíg a vevőjelölt bírja még a tétet anyagilag. Ám a vevőt könnyen elkaphatja a hév, és akár irreális árat is képes megadni a műtárgyért. „Nem ajánlatos a kosztpénzt árverésre vinni” – figyelmeztetnek a szakmai tapasztalt rókái.


Tiziano magyar kalapács alatt
A magyarországi árverések egyik legizgalmasabb tétele volt a Nagyházy Galéria és Aukciós ház által piacra dobott eredeti Tiziano alkotás. A nevezetes képről azonnal kiderült, hogy egy velencei festő nagy értékű műve, ám akkor még nem lehetett biztosan állítani, hogy az a mester Tiziano. Az aukciós ház próbálta rábeszélni az eladót, hogy várja meg, amíg a kutatások 100 százalékos biztonsággal felderítik az igazságot, de neki sürgősen kellett a pénz. Így is 140 millió forintra kúszott föl a leütési ár. Mára nemcsak az bizonyosodott be, hogy valóban a 16. századi, érett reneszánsz egyik legnagyobb alakja a festő, de még az is, hogy – Szent Pál képében – az egykori megrendelő maga is látható a festményen. A színfalak mögötti pletykák szerint ma már egymilliárdot meghaladó árral is ostromolják az akkori vevőt, akinek azonban esze ágában sincs megválni a művészettörténeti ritkaságtól – zárul kerekre a történet.




Ismeretlen Csontváry 230 millióért






H-Tommy
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.