Ezzel a módszerrel vernek át a csalók a legnagyobb szálláskereső oldalon

szállásfoglalás
PUBLIKÁLÁS: 2025. március 13. 06:00
A Who? vizsgálata szerint a hatékony ellenőrzések hiánya miatt a Booking.com széles körben nyitva áll a csalók előtt, ezért sokan áldozatul estek a csalóknak a szálláskereső oldalon. Mutatjuk, milyen módszerekkel károsítják meg az embereket.
Mutatjuk, hogyan vernek át a legnagyobb szálláskereső oldalon - illusztráció Forrás: Shutterstock/ Ljupco Smokovski

Csalók a legnagyobb szálláskereső oldalon

A Which? nevű fogyasztóvédelmi társaság megállapította, hogy a Booking.com könnyen feltörhető üzenetküldő rendszert üzemeltet, nem sikerült eltávolítania az átverésről szóló listákat, és „az ingatlantulajdonosok személyazonosságának ellenőrzésének hiánya szükségtelenül kiteszi a nyaralókat az átveréseknek".

A Which? azt mondta, hogy kevesebb, mint 15 perc alatt fel tudott tüntetni egy nyaralót a Booking.com oldalon, és – a Vrbóval vagy az Airbnb-vel ellentétben – a Booking.com nem kért hivatalos okmányt, vezetői engedélyt vagy útlevelet. „A megfelelő személyazonosság-ellenőrzés hiánya a platformon található furfangos listák özönéhez vezetett. Amikor 2024 nyarán a Booking.com véleményeiben rákerestünk az átverés szóra, több száz véleményt találtunk, amelyek panaszkodtak arról, hogy nem létező szállásért fizettek.

A vizsgálat részeként 52 ilyen adatot elküldtünk a Booking.com-nak. A legtöbbjüket eltávolította, de azt közölte velünk, hogy a legtöbb nem valódi csalás – csak olyan tulajdonosokról van szó, akik elmulasztották kikapcsolni a rendelkezésre állást, amikor a szállást bezárták vagy ideiglenesen bezárták" – nyilatkozta a Which?.

Azonban amikor novemberben a fogyasztóvédelmi szakemberek újra ellenőrizték, pontosan ugyanazt a problémát találták – 36 ingatlan esetében több száz negatív értékeléssel jelezték a nyaralók, hogy a szálláshely átverés volt.

Internetes csalók a Booking.com oldalán

Peter Walsh és felesége a fogyasztói csoport szerint 2024 augusztusában foglaltak egy apartmant egy normandiai kerékpáros nyaraláshoz. Amikor azonban megjelentek a címen, az inkább „fogorvosi rendelőnek tűnt", mint nyaralónak. Ez nem egyedi eset, több száz ember járt már hasonlóan pórul, ráadásul a szálláskereső oldal hárít, miszerint a tulajdonos felelőssége, hogy visszatérítse a pénzt.

A Which? közölte, hogy a vizsgálat azt is megállapította, hogy a Booking.com biztonsági rendszerei nem elég erősek ahhoz, hogy megakadályozzák a csalókat abban, hogy megjelenjenek az oldalon, vagy feltörjék a valódi listákat. Megjegyzik, hogy a csalók megállítása érdekében a Booking.com azt mondta, hogy korlátozza az új házigazdákat abban, hogy előleget fogadjanak el, amíg nem kapnak foglalásokat és értékeléseket.
Which? azt mondta, hogy a vizsgálat „feltárt olyan kiskapukat is a foglalási rendszerben, amelyeket a csalók kihasználhatnak".

A Booking.com mindent megtesz a csalók kiszűréséért - illusztráció Forrás: Shutterstock/ Funstock

Tavaly szeptemberben a Booking.com „végre megszigorította a szállodák, házigazdák és vendégek biztonságát, hogy kétlépcsős eljárást, úgynevezett kétfaktoros hitelesítést (2FA) használhassanak fiókjaikhoz és üzeneteikhez való hozzáféréshez".

„Bárki, aki feltörte az e-mailjét, további ellenőrzés nélkül hozzáférhetett volna az üzeneteihez. A Booking.com nem javította ki ezt a problémát, amely más felhasználókat is érinthet.
A fogyasztóvédők elmondták, hogy több olyan fogyasztóval is beszéltek, akiknek a Booking.com üzenetein keresztül külső hivatkozásokat küldtek, amelyeket a csalók gyakran arra használnak, hogy a tranzakciókat elmozdítsák a hivatalos platformról.

A Booking.com azt mondta: „Komolyan vesszük a szálláshely-hirdetések ellenőrzésének folyamatát, és a regisztráció során, az elküldés után és azelőtt, hogy a listák foglalhatóvá válnának, több ellenőrzést és ellenőrzést végzünk. Abban a ritka esetben, amikor egy csaló módot talál arra, hogy ideiglenesen megkerülje ellenőrzéseinket, igyekszünk a lehető leggyorsabban leállítani a tevékenységet, és gyorsan támogatni az érintett ügyfeleket. Ezenkívül mindig azt javasoljuk, hogy ügyfeleink foglalás előtt olvassák el értékeléseinket és ingatlanértékelési pontszámainkat, hogy láthassák mások véleményét, akik szintén megszálltak az ingatlanban.

A Which? nevű fogyasztóvédelmi társaság vizsgálata szerint több száz embert vertek át a Booking.com oldalon - illusztráció Forrás: Shutterstock/SuPatMaN

A kéttényezős hitelesítés, amelyet sok szervezet használ, csak egyike azon módszereknek, amelyeket a további biztonság érdekében alkalmazunk. Ha egy ügyfél azt gyanítja, hogy az e-mail fiókját feltörték, javasoljuk, hogy lépjen kapcsolatba az e-mail szolgáltatójával, valamint a hét minden napján elérhető éjjel-nappali ügyfélszolgálatunkkal" – mondta a szálláskereső oldal a Dailymailnek.

Az internetes csalásokról az alábbi videóból még többet tudhatsz meg:

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.