A listák elkészítéséhez úgy nevezett „örvényeloszlási arányt" (EDR) használt. Az EDR a turbulencia intenzitását méri egy adott helyen: 0-20 enyhe, 20-40 közepes, 40-80 erős és 80-100 extrém. Minden repülőtér esetében az átlagos turbulenciát körülbelül 120 mérföld (200 km) átmérőjű és 20 000 láb (6000 méter) magasságú térfogatra számították.
Ez alapján az argentin Mendoza nemzetközi repülőtértől a chilei Santiago-ig vezető 121 mérföldes (196 kilométeres) útvonalat tartják a világ legviharosabb útvonalának, átlagosan 24,6 EDR-vel. Ez azt jelenti, hogy ezen az útvonalon gyakran fordul elő mérsékelt turbulencia.
A második legrázósabb az argentin Cordoba és Santiago közötti 660 km-es (410 mérföldes) útvonal (EDR 20), míg a harmadik a Mendoza és Salta (szintén Argentína) (EDR 19) közötti útvonal.
A negyedik legkeményebb útvonal is argentin: ez a Mendoza és San Carlos de Bariloche közötti, míg a top tízben szereplő első nem dél-amerikai útvonal a nepáli Katmandu és a tibeti Lhásza közötti útvonal (ez az ötödik), ennek EDR-je 18,8 értékű.
1. Mendoza (MDZ) – Santiago (SCL)
2. Cordoba (COR) – Santiago
3. Mendoza – Salta (SLA)
4. Mendoza – San Carlos de Bariloche (BRC)
5. Katmandu (KTM) – Lhásza (LXA)
6. Chengdu (CTU) – Lhásza
7. Santa Cruz (VVI) - Santiago
8. Katmandu – Paro (PBH)
9. Chengdu (CTU) – Hszining (XNN)
10. San Carlos de Bariloche (BRC) – Santiago
1. Nizza (NCE) – Genf (GVA)
2. Nizza – Zürich (ZRH)
3. Milánó (MXP) – Zürich
4. Ferno (MXP) – Lyon (LYS)
5. Nizza (NCE) – Bázel (BSL)
6. Genf – Zürich
7. Alpes-Maritimes (NCE) – Lyon
8. Genf – Venezia (VCE)
9. Lyon (MRS) – Zürich (ZRH)
10. Venezia – Zürich
A legrázósabb európai útvonal a franciaországi Nizza és a svájci Genf közötti út (EDR 16/299 km), míg a legnagyobb átlagos turbulenciával járó óceániai út az új-zélandi Christchurch és Wellington közötti útvonal. Ez egy 304 km-es (188 mérföld) utazás, amelynek az EDR értéke 14-es. Ez azonban csak enyhe turbulencia. A második helyen a Brisbane-Sydney útvonal (EDR 14/750 km) áll.
A Turbli.com szerint a legturbulensebb hosszú távú útvonal EDR-je 15,5: ez a kenyai Nairobi és a tőle 7223 km-re lévő malajziai Sepang közötti útvonal.
A Turbli jelentései feltehetőleg egyre fontosabbak a sugárhajtóműves gépek számára, mivel a tudósok szerint a turbulenciák súlyosságát a globális felmelegedés fokozza. A Readingi Egyetem kutatása azt mutatja, hogy a repülés közbeni turbulencia növekszik, és 1979 óta a súlyos turbulenciák száma 55 százalékkal nőtt.
Noha a turbulencia kényelmetlen és ijesztő lehet, azonban vigasztaljon a tudat, hogy rendkívül valószínűtlen, hogy a géped emiatt lezuhanjon.
És hogy mit tehet a turbulencia a repülőgépvázzal? Semmit. Mire egy repülőgép váza szétesik, addigra te már úgyis meghalsz.
Egy hosszú távú járatokat repülő Dreamliner-pilóta elárulta, hogy a pilótáknak alapvetően négy lehetőségük van a turbulenciák kezelésére:
„Vigyoroghat és elviselheti – a repülőgépek ugyanis teljes mértékben képesek ellenállni a turbulenciával járó terhelésnek –, noha a súlyos turbulenciák meglehetősen kényelmetlenek lehetnek, és az utasok kényelme érdekében legjobb elkerülni őket.
Megpróbálhat magasabban repülni – ha a repülőgép teljesítménye ezt lehetővé teszi – vagy alacsonyabban, bár ez több üzemanyagot éget el, így ronthat a helyzeten. Repülhet a repülőgép turbulencia behatolási sebességével – általában valamivel lassabban, mint a normál utazósebesség –, vagy fordulhat, hogy elkerülje a turbulencia területét, ha az lokális, például zivatar közelében."
Te éltél már át turbulenciát?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.