A légitársaság, amelyet kerülj el, ha vissza akarod kapni a pénzedet, ha járattörlés történt

légitársaság
PUBLIKÁLÁS: 2024. december 09. 05:30
Egy pénzügyi szakértő osztotta meg a tanácsát arról, hogy melyik az a légitársaság, amelyet érdemes elkerülni, ha vissza akarod kapni a pénzedet járattörlés vagy késés esetén. Vivian Tu olyan tanácsokat osztott meg, amelyekkel nyaralásunk valóban stresszmentes lehet.
Késés vagy járattörlés történt? Mutatjuk melyik weboldalon nézheted meg, milyen kártérítésre számíthatsz a légitársaságtól kompenzációként - illusztráció Forrás: Shutterstock/Gorodenkoff

Járattörlés, kártérítés

Az eszköz, ami segíthet az amerikai légitársaságok esetén

Vivian Tu azokra a szerencsétlenül járt utasokra gondolva osztotta meg bölcs tanácsait, akik járattörlés vagy késés miatt kerültek kellemetlen helyzetbe, és nem tudják mire számíthatnak a légitársaságoktól. Lássuk be, ezek a malőrök valóban elronthatják a leggondosabban megszervezett utazásokat is.

„Nincs azonban minden veszve" – biztosította Vivian az utasokat, majd hozzátette, egy olyan „kis eszközt" fog bemutatni, amely segítségével kilábalhatnak egy törölt repülőjárat okozta problémából.

„[Az eszköz] segíteni fog abban, hogy megtudd, mi jár neked, és mit szeretnél ezektől a légitársaságoktól" – magyarázta Vivian.

Egy mindent tudó weboldal

Először is menj fel a Google-ra, és keresd meg a Department of Travel Dashboardot (ez egy amerikai kormányzati oldal). Az oldal – magyarázta Vivian – a különféle légiközlekedési problémák esetén elérhető kompenzáció részletezését tartalmazza.

„Ezt az irányítópultot úgy alakították ki, hogy az utasok könnyen hozzáférhessenek azokhoz a szolgáltatásokat tartalmazó, összehasonlító információkhoz, amelyeket a légitársaságoknak kell biztosítaniuk olyan esetekben, amikor kár éri az utast" – magyarázta.

Az információk eléréséhez lépj be a webhelyre, és válaszd ki, melyik légitársasággal repülsz. Ezután a webhely bal oldalán nézd meg, mire vagy jogosult – például az étkezési utalványokat, a szállodai elhelyezést vagy a földi szállítást.

„A weboldal szerint soha nem szabad például Frontierrel repülni – mondja Vivian. – Sokszor, ha nem tudod, hogy konkrétan milyen szolgáltatásokra vagy jogosult, a légitársaságok akarva-akaratlanul, de nem ajánlják fel őket".

„Csak nézd meg ezt a weboldalt, és máris megtudod, melyik légitársaság mit ajánl fel ilyen esetekben, és mit várhatsz el tőlük valóban".

A stresszmentes utazás érdekében érdemes előre megnézni a weboldalon, hogy mire számíthatunk - illusztráció Forrás: Shutterstock/Jaromir Chalabala

Hosszabb utak, mégis kevesebb késés?

Márpedig úgy fest, hogy a járatok késésének problémája egyre csak rosszabb lesz, mivel a szakértők a közelmúltban felfedtek egy alattomos trükköt, amellyel a légitársaságok elrejtik a hosszas késéseket, az átlagos repülési idő pedig manapság jelentősen hosszabb, mint három évtizeddel ezelőtt.

A Közlekedési Statisztikai Hivatal adatai alapján a John F Kennedy Nemzetközi Repülőtérről (JFK) a Los Angeles-i Nemzetközi Repülőtérre (LAX) 1995-ben repülő gépek az esetek 51 százalékában késtek a menetrendtől.

A légitársaságok a megnövekedett hatékonyság illúzióját keltették azáltal, hogy menetrendjeiket hosszabbra szabták.

2023-ban már csak a járatok 37 százalékán fordultak elő késések, pedig ezek az utak ma már jobban elhúzódnak, mint 28 évvel ezelőtt. Az indulási késések átlagos időtartama 1995-ben nyolc perc volt. 2023-ban ez az átlag 13 percre emelkedett. 1995-ben az út JFK-tól LAX-ig általában 5 óra 20 percig tartott. 2023-ban a repülőgépek még körülbelül kilenc perccel többet töltöttek a levegőben. Összességében a New Yorkból Los Angelesbe tartó teljes út hat órát vett igénybe 1995-ben. Tavaly ez még 18 perccel hosszabbra nyúlt.

Ironikus módon, ha azt mondják az utasoknak, hogy egy út hosszabb lesz a kelleténél, a légitársaságok kevesebb késést produkálnak.

Törölték a repülőjáratot? Mutatjuk mit tehetsz, és hogyan igényelj kártérítést - illusztráció Forrás: Shutterstock/ Gorodenkoff/

De mi a helyzet Európában, jár a kártérítés?

A járat törlése esetén az utasoknak joguk van egyenértékű helyettesítő szállításra. Ami azt jelenti: az adott légitársaságnak a lehető leghamarabb el kell téged szállítania a célállomásra.

Ha egy járat több mint három órát késik, vagy törlik, az utasok átalányösszegű kártérítést igényelhetnek.

A késést vagy a járat törlését írásban érdemes megerősíttetni, például a repülőtér földi személyzetével. Kártérítés igényléséhez nyújts be a légitársaságának EU utaspanasz-űrlapot.

Azok az utasok, akiknek járata az indulás napján éjfél után késik, jogosultak szállodai elhelyezésre, függetlenül attól, hogy a légitársaság okolható-e a késéséért vagy sem.

A légitársaságok többnyire maguk szervezik meg a szállodai tartózkodást, illetve a reptér és a hotel közti transzfert. Erről kérdezd meg konkrétan a légitársaságot.

Ha már a gépen vagy, ami többórás várakozás után sem indul el, a következők érvényesek:
Európában egy óra várakozás után jogosult vagy vízre, légkondicionálásra és a WC használatára.
Amerikában csak két óra elteltével leszel jogosult vízre, légkondicionálásra és mosdóhasználatra.

Sose ess kétségbe! Mindig van megoldás:

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.