Ezen a napon késik a legtöbb járat - Tényleg rossz ómen lenne?

légitársaság
PUBLIKÁLÁS: 2024. december 13. 18:30
Régóta mindennapos probléma a járatok késése, vagy törlése. Egy elemzés most arra derített fényt, hogy valójában hány járat késik vagy törölték péntek 13-ára eső napon? Mivel a mai nap is egy ilyen "balszerencsés" nap, az utasoknak ma is különösen erős idegekre van szüksége.
Etédi Alexa
Péntek 13-án a járatok több mint egyharmada szokott késni - illusztráció Forrás: Schutterstock/Gold Picture

Rossz ómen lenne?

Azok a hónapok, amelyeken a 13-a pénteki napra esik, sokak számára nem jelent jó szerencsét, sőt, kifejezetten rossz ómennek vélik. A közhiedelem ugyanis a péntek 13-at olyan napnak tartja, amelyen különösen sok szerencsétlenség történik. Talán hülyeség lenne mindez? Nem, ha hiszel az Airhelp elemzésének.

Egy, a járattörlések és járatkésések kompenzációjával foglalkozó cég azt vizsgálta meg, hogy a nap, mármint péntek 13-a milyen hatással van a légi közlekedésre. Az eredmény egyértelmű.

A járatok több mint egyharmada késik ezen a napon

Az elemzés szerint az utasok jobb, ha végtelen türelemmel indulnak útnak minden egyes átlagos pénteken, amikor is rendre fel kell készülniük a járatok késésére: talán hihetetlen, de ezen a napon az utasok 35 százaléka késve szállt fel vagy szállt le valamelyik német repülőtéren az elmúlt két évben. Péntek 13-án ez a szám viszont még magasabb.

2023 eleje óta három olyan péntek volt, amely a hónap 13. napjára esett. Ezeken a napokon összesen 1,7 millió utas indult el Németországba vagy Németországból – őket viszont nyilvánvalóan nem nyűgözte le a széles körben elterjedt babona. Az Airhelp szerint ugyanis 654 100 utast érintettek e napon a késések vagy a törlések. Ez 39 százalékos aránynak felel meg. Vagyis azt jelenti, hogy a babonás napokon átlagosan 4 százalékponttal nagyobb a repülési fennakadások valószínűsége.

Törölték a repülőjáratot? Péntek 13-án is igényelhetsz kompenzációt - illusztráció Forrás: Shutterstock/ Gorodenkoff/

Van megoldás? Természetesen.

Szerencsére a babona a járatok késére, illetve törlésére vonatkozó, EU által szabályozott kompenzációt nem érinti, így abban az esetben, ha akár péntek 13-án járnánk szerencsétlenül, feltétlenül érdemes felkeresni a légitársaságot, és kompenzációt kérni a késés, vagy a törölt járat esete okán.

Ha a társaság nem intézi automatikusan a panaszt, akkor töltsük ki és nyújtsuk be a légitársaságnak a légi utasok jogaival kapcsolatos panaszok bejelentésére szolgáló uniós nyomtatványt. Magyarországon 30 napon belül kell a légitársaságnak megválaszolnia érdemben egy beérkező panaszt, más országokban ez a határidő ettől eltérő lehet.

Ha a szolgáltató nem válaszol, nyugodtan fordulhatunk az illetékes Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez.

Mit tehetsz járattörlés esetén?

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.