Ifj. Alexandre Dumas írta a világ leghíresebb romantikus regényét. A Kaméliás hölgy megírásakor a valóságot vette alapul vagy puszta fikció, az írói képzelet szüleménye? Cikkünkből megtudhatjátok, hogy létezett-e a hölgy, és ha igen, milyen viszony fűzte az íróhoz.
1844 őszén, az akkor húsz éves Ifj. Alexandre Dumas egyik színházi látogatása során felfigyelt a korszak egyik legünnepeltebb kurtizánjára, Marie Duplessis-re, akit az író így festett le: „Magas volt, nagyon karcsú, fekete hajú, az arca rózsás-fehér. Kis feje hosszúkás vágású szemével mintha porcelánból lett volna, mint a japán nőké. Tekintete azonban büszke és eleven természetről árulkodott...Olyan volt, mint egy drezdai porcelánfigura."
A hölgy is felfigyelt az ifjúra, s közös barátnőjük, Clémence Prat által még aznap este négyesben vacsoráztak Marie otthonában.
Marie eredetileg Alphonsine Pless néven látta meg a napvilágot 1824-ben, ugyanabban az évben, mint Dumas. A szóbeszéd szerint egy parasztgazda lánya volt, aki eladta őt a cigányoknak, majd már Marie néven Párizsban kezdett el varrónőként dolgozni.
Szépsége hamar kiemelte a tű és a cérna mellől, először egy vendéglátós bérelt neki lakosztályt, majd mindössze tizenhat évesen az aranyifjú Giuche herceg szeretője lett, s ezzel bekerült a legelőkelőbb párizsi körökbe.
Marie élete látszólag csodálatos volt, nappal kocsikázott, esténként színházba vagy operába járt, majd csillogó összejövetelekre. A gazdag urak körében aratott sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy állítólag évente százezer aranyfrankot költött.
Kaméliákkal vette körbe magát és azt viselt a ruháján is. Marie tekintélyes könyvtárral rendelkezett, melyek tartalmát kész volt megvitatni és emellett kitűnően zongorázott. Egyetlen hibájának a hazudozást tartotta, de ezt elhessegette azzal, hogy „a hazugság fehéríti a fogakat".
Az ifjú Dumas mellett még két szeretőt tartott, az idős de Stackelberg grófot és Perregaux grófot, de utóbbiról az első kettő mit sem tudott. Néhány hónapnyi szerelem után viszont Dumas eltávolodott a divatosan sovány és nem mellesleg tüdőbajban szenvedő Marie-tól, akihez 1845. augusztus 30-án írta meg szakító levelét: „Nem vagyok elég gazdag, hogy úgy szerethessem, ahogy szeretném, sem elég szegény, hogy úgy szerethessen, ahogy Ön szeretné...Ön túl jószívű ahhoz, hogy ne értené meg, mi késztetett e levél megírására és túl intelligens ahhoz, hogy ne bocsátana meg nekem."
A szakítás után Marie Liszt Ferenc zeneszerzővel vigasztalódott, majd február 21-én Londonban összeházasodott Perregaux gróffal, de miután visszaköltöztek Párizsba, hamar külön költöztek. Az egykor ünnepelt kurtizánnak betegsége miatt nem volt ereje a társasági élethez és új hódolók felhajtásához, így lassan mindenét el kellett adnia, hogy lecsillapítsa a hitelezőit.
1847. február 3.-án bekövetkezett halála előtt sokat imádkozott, majd papot hivatott, aki feladta neki az utolsó kenetet. Ekkortájt Dumas ünnepelt író apjával Spanyolországban és Algériában utazgatott, a gyászhírről útban hazafelé értesült.
Mikor elsétált Marie boulevard de la Madeleine-on álló házához, felfigyelt a kitűzött árverési közleményre. Végül egy aranyláncot vett meg emlékbe.
Az árverés nemcsak az adósságokat fedezte, hanem jutott belőle egy kisebb örökség az elhunyt kedvenc, normandiai unokahúgának, de csak azzal a feltétellel, ha soha nem megy a kísértésekkel teli Párizsba.
Dumas ezután májusban kivett egy szállodai szobát, újraolvasta Marie hozzá írt leveleit és nekikezdett A kaméliás hölgy című regényének, amely 1848-as megjelenése után világhírűvé tette. A regényből saját maga írt színpadi változatának premierjét édesapja színházában tartották 1852-ben, amelynek sikere még a regényét is túlszárnyalta.
Erre a darabra komponálta Giuseppe Verdi a La Traviata című operáját, valamint a huszadik században több film is készült a kaméliás hölgyről, a magyar színésznők közül Bajor Gizi, Tolnay Klári és Eszenyi Enikő keltették életre.
Hallgass meg egy rövid részletet a La Traviata operából Pavarotti előadásában: