Ragyogó fény, hangos csattanás. Aztán a pilóta bejelentése: „Villámcsapás". De mennyire veszélyes, ha belecsap a villám a repülőgépbe? Veszélyes az utasokra? Utánajártunk a sokakat izgató kérdésnek.
Egyáltalán nem ritka jelenség, hogy belecsap a villám a repülőgépbe. A Lufthansa Technik szerint egy kereskedelmi repülőgépet élete során többször is villámcsapás ér. Normális esetben a gép tovább tud repülni, más esetekben meg kell fordulnia, vagy ideiglenesen újra kell töltenie.
A zivatarok veszélyesek lehetnek – különösen az erős turbulencia és a jégeső, de a villámlás veszélye miatt is.
A villámcsapás következményei az „egyáltalán észrevétlentől a néhány vagy esetleg az összes műszer meghibásodásáig" terjedhetnek
– közölte a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (LBA) kérésre a Reisereporterrel. A repülőgépek mindig több rendszerrel rendelkeznek - az érzékelőket, a fedélzeti elektronikát és az antennákat többször telepítik. Az LBA szerint ezért az összes rendszer meghibásodása „nagyon valószínűtlen, de lehetséges".
Az LBA szerint „rendkívül ritka és valószínűtlen", hogy egy repülőgép villámcsapás miatt lezuhan. A repülőgépek burkolatuk miatt úgynevezett Faraday-ketrecek – akárcsak az autók.
Ez azt jelenti, hogy a villámcsapás nem tud ténylegesen áthatolni a repülőgépen és kárt okozni. De: „A rendszerek olyan mértékben megsérülhetnek, hogy lehetetlenné teszi a repülés folytatását."
A villámcsapás általában jól hallható, és tompa puffanás hallatszik a repülőgép törzsétől. Egyes esetekben azonban csak leszállás után derül ki, hogy villámcsapás történt. „Láthatók a villám be- és kilépési pontjai a törzsön" – mondta az LBA.
Alapvetően repülnek zivatarban, mondta Torsten Adams pilóta. „Körülbelül 50-60 kilométeres minimális távolságot tartunk és a pilótákat figyelmezteti a zivatarokra az időjárási szolgálat.
De ha nincs más lehetőség, akkor a biztonsági öv jelzései felvillannak, a kilazult tárgyakat elrakják, és a pilótáknak napszemüveget kell felvenniük, hogy megvédjék a szemüket a villámcsapástól – állítja a Szövetségi Légügyi Hivatal. Ilyenkor jelentősen csökkentik a repülési sebességet is.
Ha egy repülőgépet villámcsapás ér, azt a személyzet mindig dokumentálja.
Így néz ki a pilótafülkéből, ha belecsap a villám a repülőbe: