Megszületett a balatoni bringázás Kéktúrája - Megcsináltuk az egyik szakaszát

útvonal
PUBLIKÁLÁS: 2024. május 09. 07:30
Ha már letudtad a tókerülést a Balatoni Bringakörúton, vagy eleve kicsit kevésbé mainstream bringás élményre vágysz, hálás leszel a négyszáz kilométernyi új, összefüggő kerékpáros útvonalért, amit a BalatonBike365 szakemberei állítottak össze, hogy ne csak a parton élvezhesd a biciklizés örömeit. Mi a déli oldalon, Somogyban tekeregtünk velük, és odavoltunk a titkos erdei ösvényekkel, pazar kilátópontokkal teli útvonalért.

Túránk a '60-as években épült és a közelmúltban szépen felújított aliréti vadászháztól indult. Csernela Gábor üzemeltető 2019 óta bérli a helyi erdészettől a siófokhoz közeli épületet, amelynek most már lassan több a hagyományos vendége, mint a vadászatokra érkezők.

Az Alirét elnevezés a török időkre utal. Számos település visel a környéken török nevet a mai napig és rengeteg régészeti kincsre bukkantak errefelé a hódoltság idejéből. Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

Ízig-vérig családi vállalkozás az övék falusi vendéglátással, a férfi édesanyja főzi a házi lekvárokat a reggeliző asztalra, maga készíti a joghurtot is,

a zamatos retek a magaságyásukból jön, a különlegesen finom, sötétvörös gímszarvas sonkához pedig a közelben ejtették el a vadat. A héten már a lakóautóval érkezőket is várják új fejlesztésüknek köszönhetően.

Míg a bringatúránkhoz a BalatonBike365 (BB365) leginkább a szoftvert nyújtotta: a társaság alakította ki a Balaton környékén az 1000 kilométernyi, 70 tematikus, kerékpározható útvonalat navigációval, addig a Balaton Bike Tour (BBT) a hardvert biztosította: náluk lehet bicikliket bérelni, és igény szerint profi vezetővel végig is visznek a balatoni útvonalakon. Az Alirétre is kiszállították számunkra az e-bike-okat, amelyekkel 30 kilométeres túrára indultunk.

A balatoni bringázás fejlesztését szolgáló projekt részeként térképeket, 30 esőbeállót és szervizoszlopokat is kialakítottak a BB365 munkatársai Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

Az öreg tölgy látogatása

A ságvári Képes-fa volt első állomásunk. A hatalmas famatuzsálem körül már minden zöld, annak ágai azonban már nemigen hoznak levelet. Az öreg tölgy mai napig búcsújáróhely. Legalább 200 esztendeje született a hagyomány, hogy Andocsra, ahol az 1500-as években Mária-jelenést láttak, minden szeptemberben hálaadó körmenet indult a székesfehérvári egyházközségből, amelynek a fa volt az egyik állomása.

A több, mint fél méteres törzskerületű, 25 méter magas Képes-fa Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

Ez a közel 400 éves kocsányos tölgy voltaképpen a természet Szentháromság-szobra,

hiszen a nagy pestisjárványok elmúlásának örömére ültették, úgy, ahogy a fogadalmi szobrokat is emelték a ragálytól megmenekült lakosok valamelyik szent tiszteletére. Ezen a fán a bárányokkal körülvett Szent Vendelt ábrázoló festmény látható - ezért is kapta a Képes-fa nevet -, amely sajnos már csak egy másolata az eredetinek.

Ritkán látni ilyesmit: szentkép lóg a fán, mintha az a nappali fala lenne Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

Még egy kört mindenkinek!

Lulla-Jabapusztán egy tábla mellett állunk meg. QR kód áll rajta és a KK400 felirat. Hogy ez mit takar? A BalatonBike365 projekt keretein belül a már korábban kijelölt 1000 km összefüggő bringás útvonalhálózat után, most egy 400 km-es KalandKörrel (innen a KK400 elnevezés) bővült a kínálat, mely teljes egészében megkerüli a Balatont. Bármelyik part menti településről könnyen lehet csatlakozni rá, a GPS alapú tájékozódást itt is az ingyenesen letölthető BB365 applikáció segíti.

A mindkét irányból összesen 263 jelzéssel kitáblázott új nyomvonalat úgy alakították ki, hogy tökéletes alapja legyen egy új formátumú tókerülésnek.

A Balaton körüli síkon kétségkívül könnyebb tekerni, mint a háttértelepülések közötti hegyes-dombos vidéken, de utóbbi jóval izgalmasabb, változatosabb, nyáron pedig még árnyat is adnak az erdők.

KK400 azoknak, akik szeretik a várromokat, szívesen pihennek meg csendes falvakban, esetleg finom borokat is kóstolnának, és nem ijednek meg sem a szinttől, sem a tereptől Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

A K400-zal megvan a lehetőségünk olyan helyekkel bővíteni a kedvenc balatoni látnivalóink listáját, ahova eddig bringával csak nagyon nehezen juthattunk el. A KalandKör sok, parttól távolabb eső turisztikai attrakciót érint, de nem nélkülözi a Balaton közelségét sem, mivel időnként vissza-visszatér a partra. Mi is megálltunk azon a hatalmas réten Szántód fölött, ahonnan nemcsak a tó mutatja a legszebb arcát Tihannyal és a tanúhegyekkel, hanem a Kőröshegyi völgyhíd is.

Pillantás a hídra Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan
A BB365 úgy állította össze a tótól kissé eltávolodó útvonalait, hogy azok felöleljék a környék nyújtotta leglátványosabb panorámákat, rejtett kincseket, látnivalókat. Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

Nem kell többé rettegned a kavicstól!

A KK400 12 különböző szakaszt és benne összesen 3000 méter szintet ölel fel. A cél az volt, hogy az egyes túrautak kihívást és kalandot jelentsenek mindenkinek, de ne legyen túlzottan húzósak, ezért könnyebb és nehezebb terepszakaszok váltják egymást.

A szakaszok ráadásul gyűjthetők, ahogy a Kéktúra megtett útvonalai.

Az 50 kihelyezett QR kód segítségével teljesítésünket időben is mérhetjük, és láthatjuk másokét is az online eredménylistán.

Ilyen tábláknál "jelentkezhetünk be" a QR kóddal, hogy éppen teljesítjük a túrát. Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

A KK400-zal egyben hazánk legnagyobb és összefüggő úgynevezett gravel útvonalhálózatát is szerették volna megalkotni. A gravel szó jelentése sóder, és egy olyan biciklis műfajt takar, ahol elsősorban kavicsos, erdei úton haladnak a résztvevők. Ez az Amerikából indult kerékpározási forma a legnagyobb trend világszerte a bringások körében és szakértők szerint Magyarország igazi gravel paradicsomnak számít.

A KalandKör400 térképe Forrás: kk400.balatonbike365.hu

Mi is kaptunk némi ízelítőt a műfajból, néha föld- vagy kavicsos úton, olykor teljesen off road stílusban, kaszálókon haladva.

Ezek az útvonalak bejárhatók hagyományos bringákkal is, de az alánk rakott e-bike hatalmasat dobott a biztonságérzeten, és persze az élményen is.

A többmilliós terepgépeken nem kellett félni, hogy az egyenetlen talajon megcsúszik a kerék, ami a műkedvelő bringások igazi rémálma. Ráadásul olyan, a forgalomtól távol eső helyekre jutottunk el így, ahol félóránként előugrott egy vaddisznó, őz vagy nyúl a bozótból.

Gyönyörű erdőkben, illatozó akácosokban vezet az út Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

Én szkeptikusként is - hiszen ha két kerékről van szó, az izomerőben hiszek -, egyre inkább azt gondolom, hogy van létjogosultsága az elektromos rásegítésnek. Sokszor be sem kapcsoltam, de ha mégis, az olyan meredek emelkedőkön is fel tudtam mászni, mint a fal, ahol a hagyományos bringát csak toltam volna. Ha pedig az ember nem enged a mozgásból, hiszen bringázni jött, és nem motorozni, választhatja, hogy erőből teker is a rásegítés mellett, így a "mellékhatás" legfeljebb az lesz, hogy hamarabb ér az úti céljához, vagyis egy napba több látnivalót, programot sűríthet be az e-bike-kal. Ezzel a kombinációval tehát sem a bringatolás és tötymörgés, sem az eltunyulás veszélye nem fenyegeti.

Magyarország leghosszabb hídja nőnemű

A BB365 túráján útba ejtettünk egy kiemelkedő jelentőségű mérnöki alkotást is, a Kőröshegyi völgyhidat, ahol megismerkedtünk Európa egyetlen női hídmesterével, Hanák Tímeával, aki a híd nyitása óta tölti be a feladatot.

Balra Hanák Tímea, jobbra Sztojanovits Kristóf, a BB365 marketing vezetője Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

Érdekes egybeesés, hogy egy olyan kecses műtárgyhoz, mint amilyen ez a híd, női "felügyelőt" választottak, mindenesetre a tervezői is mindig csak "A lány"-ként emlegették a légies építményt. Tímea is viccelődik, hogy a 17 éves műtárgy az elsőszülött lánya, és máig is nagyon szépnek látja, ahogy mindig más és más arcát mutatja.

A viadukt sok szempontból kuriózum: hazánk leghosszabb hídja és egyben völgyhídja,

egyedülálló, parabolaíves szerkénytartós távszerkezetként épült és autópálya is fut rajta. 16 karcsú pillér tartja a legmagasabb pontján 88 méter magas átjárót. Építéséhez 120 ezer köbméter betont használtak fel, és ami kissé ijesztően hangzik, 120 centimétert, vagyis több mint egy métert képes mozogni az útpálya a hő hatására a két hídfő között.

Az 1872 méteres hidat 2007-ben adták át a forgalomnak. Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

A bicikliket a BBT egyik kölcsönzőjében, Balatonföldváron raktuk le a nap végén. A társaság ma már több mint 800 bringával rendelkezik, hagyományosakkal és e-bike-okkal egyaránt a legkülönfélébb terepekre és célokra. Vannak például kutyás utánfutóik és családi cargo bringáik is. 2022-ben az indulás évében 6000-en ültek náluk nyeregbe, tavaly ez a szám már 17000 volt. Ma pedig már a tó környéki hotelek is az ő biciklijeiket bérlik vendégeik alá.

Fröccs kilátással. Mi még a tavalyit kóstoltuk, de június 14-én jön az új BalatonBor, egy jó ivású, tartalmas olaszrizling, az ország első termelői összefogásra épülő régiós bormárkája az idén 10 éves Balatoni Körtől.

Forrás: www.facebook.com/VanikZoltanFoto/@Vanik Zoltan

A túrát a Balaton bora és az isteni szezonális fogások koronázták meg a balatonszemesi Kistücsökben, izomlázból pedig szerencsére jutott másnapra, mert e-bike ide vagy oda, az ember azért megy biciklitúrára, hogy mozogjon.

(Bővebb információ: BalatonBike365, Balaton Bike Tour)

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.