Az ipari műemlék, vagyis az esztergomi szénrakodótorony a Dorogi Szénbányák része volt. Működését, mint szénrakodó és kötélpálya-állomás 1927-ben kezdte meg. Ha keresnénk a Duna 1721,5 folyamkilométerénél, az Esztergomot Párkánnyal összekötő komp kikötője mellett találjuk. Bár ma már elhagyatottan áll a folyómederben, fél évszázaddal korábban még uszályok horgonyoztak mellette.
Amint a Termeszetjaro.hu oldalán olvasható, az egyedülálló rendszernek az volt a feladata, hogy a szenet (szénport), ami a bányából egy hat kilométeres kötélpályán érkezett meg a rakodóállomásig, közvetlenül berakodhassák a Dunán várakozó uszályokba.
Esztergomtól főként a csepeli erőműbe, illetve más budapesti ipari létesítményekbe szállították a szénport. A munkások az állomást csónakon közelítették meg, majd egy vaslétrán másztak fel a magasban lévő fogadóra.
Az épület korszerűnek számított a maga idejében, és egészen 1963-ig rendeltetésének megfelelően működött. Ekkor állították le a kötélpályát, végül pedig elbontották a berendezéseket is, csak a betonlábak és az épület falai maradtak meg.
A szénrakodó 1994-ben a Váltótér Alapítvány tulajdonába került, ami művészeti célokra szerette volna felújítani, életre kelteni az épületet, azonban az állagmegóvási munkákat nem sikerült elkezdeni. A ma már ipari műemlékként kezelt húsz méter magas építmény továbbra is üresen tátong, hiszen az évek során a fémvázáig lecsupaszították. Mivel 1970 óta üresen áll, elvittek belőle mindent, ami mozdítható, még a padlógerendákat is.
Masszív konstrukciójának köszönhetően dacol az idővel, és egyedülálló fotótémát jelent a környékre látogató fotósok számára. És valószínűleg ez egy darabig még így is marad, mert az alapítvány 2020-as számításai alapján a szénrakodó állagmegóvására legalább 50-60 millió forintot kellene költeni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.