Teljesen belezúgtunk a Nemzeti Galériában látható Art deco utazási plakátokba

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2022. június 21. 08:03
A Balaton, akárhonnan nézzük, mindenhogy szép. A reklámoknak pedig az a tulajdonságuk, hogy a szép dolgokból is a legszebbet emelik ki. Ha ráadásul 100 évvel ezelőtti utazási plakátokról van szó, amelyek esetében egy kis vintage-íz is társul az élményhez, akkor már igazán semmi sem lehet hangulatosabb. Kétség nem fér hozzá, teljesen belezúgtunk a Magyar Nemzeti Galéria Art deco-kiállításán látott plakátokba!

Ezek a stílusos utazási plakátok az '20-as, '30-as évekbe repítenek, egy olyan korszakba, amikor az I. világháború traumája után felerősödött az emberekben egy bizonyos féktelen vágy az élet élvezetére.

Forrás: MAGYAR NEMZETI GALERIA/Makrai Peter
Forrás: MAGYAR NEMZETI GALERIA/Soltesz_Vince
Forrás: MNG/Benyi Andrea
Forrás: Origo
Forrás: MAGYAR NEMZETI GALERIA/Soltesz_Vince
Forrás: MAGYAR NEMZETI GALERIA/Soltesz_Vince
Forrás: Magyar Nemzeti Galéria

Ekkoriban egy kicsit más volt a fürdőruha-divat mint ma és mások a frizurák is: egy-két plakáton a nők bubi frizurát viselnek, a férfiak pedig úszódresszt! Más plakátokon a szemkápráztató színekben pompázó Balaton, valamint a vakációzás stílusos kellékei, a csíkos nyugágy, a kalap és a napernyő tűnnek fel. Egy galériát is összeállítottunk a Magyar Nemzeti Galériában megtekinthető leghangulatosabb balatoni plakátokból, melyet a fenti képre kattintva érhetsz el!

Konecsni György: Balaton, 1940 Forrás: MNG/Benyi Andrea

Budapest éjszakai élete is vonzotta a turistákat

Az Art deco Budapest. Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) című tárlat a stílus, az elegancia, a csillogás, a szórakozás és a mohó életvágy korszakába kalauzol. Egy olyan időszakba, amit helyenként az utazás aranykorának is neveznek.

A '20-as évek gazdasági konszolidációjával tömegek millió számára vált elérhetővé kedvteléssé az utazás. Ekkorra Budapest is kezdett egyre inkább úgy festeni, mint egy világváros, ami a Balaton mellett a másik fontos turisztikai célpont volt, derül ki a kiállítás falszövegeiből. Üzletportálok, presszók, bisztrók, mozik és mulatók lepték el az utcákat, esténként pedig ezek fényreklámözönében úszott a város.

Ifj. Richter Aladár: Megnyílt a Szt. Gellért hullámfürdő, 1935 Forrás: MAGYAR NEMZETI GALERIA/Makrai Peter

Budapestet a turizmus plakátok mint modern világvárost és fürdővárost mutatták be, és – bár Magyarország hivatalos turisztikai imázsához nem tartozott hozzá – a külföldiek körében híre kelt a budapesti éjszakai életnek is. Ekkoriban nyitott meg a Nagymező utcában a Moulin Rouge és az Arizona, a kor két ikonikus luxusmulatója, ahol a helyi közép- és a legelőkelőbb rétegeken kívül a turisták is megfordultak.

Ifj. Richter Aladár: Budapest, 1936 Forrás: MAGYAR NEMZETI GALERIA/Soltesz_Vince

A nyugati vendégek számára pedig a budapesti éjszaka olcsónak és egzotikusnak számított. A kiállításon látható temérdek plakát közül néhány a kor ikonikus mulatóinak világát idézi meg, láthatunk reklámot margitszigeti mulatóról és az említett Moulin Rouge-ról is.

Réz Diamant Tibor (?, 1885 – ?, 1960): Tiller görlök a Mulató Párizs című filmrevüben, 1927 Forrás: Photo: National Széchényi Library, Budapest

Utazási magazin lévén, a turizmus plakátokra irányítottuk a cikkünk fókuszát, de a kiállítás ennél sokkal többről szól. Méretre sem kicsi, úgy körülbelül két órát el lehet tölteni a több mint 250 kiállítási tárgy között. Aki az utazási plakátokra rezonál, az egészen biztosan élvezni fogja a tárlat többi részét is.

Szó van még felhőkarcoló-építési álmokról, a látványrevük világáról, a korabeli áruházakról és a divatról. Egy sor grafikus filmplakátot is láthatunk, és még korabeli filmekbe is belenézhetünk. A plakátok mellett egy-két bútor és tárgy is a kiállítás része, az egyik legizgalmasabb közülük a korszakban nagy újdonságnak számító Orion rádió. A kiállítás augusztus 28-ig van nyitva, a teljes árú jegy 3800 forint.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.