Bár vannak, akik némelyiküket giccsesnek látják, azt el kell ismerni, hogy kreatív megoldásokból nincs hiány: a magyar cifraszűröktől kezdve a hímzésmintákon át a keleti motívumokig szinte bármi előfordulhat hazai szecessziós épületeinken. Ezek közül válogattunk.
A magyar szecesszió legnagyobb hatású építészének Lechner Ödönt tartják, a stílus honi formanyelvének kialakulását neki köszönhetjük. A szegedi Reök-palota mégsem a magyaros vonalhoz kapcsolódik, sokkal inkább az építész, Magyar Ede személyes párizsi élményeihez: a francia és a belga Art Nouveau-hoz.
A palota honlapja még a katalán Gaudí építészetének rokonságát is megemlíti, és ha megnézzük a homlokzatot, ez nem is tűnik annyira merész asszociációnak. Az épület hullámzó falsíkjaival, nyitott és zárt erkélyeivel, a síkból kiemelkedő virágmotívumaival olyan, mintha szobrot formázott volna Magyar Ede, csakúgy, mint Gaudí a legendás lakóépületének, a Casa Milának a homlokzatán. A palotát egyébként Reök Iván vízépítő mérnök építtette: fiainak szintenként egy-egy garzonlakást alakíttatott ki, lányainak két-két többszobás lakás készült. A földszinti sarokrészen vendéglő nyílt, míg a többi helyiséget iparosok és kereskedők bérelték.
A Reök-palotával ellentétben a lechneri utat követi a kecskeméti Cifrapalota, mely bérháznak épült 1902-ben, Márkus Géza tervei szerint. A Lechner-iskola jellemzőit mutatja a gazdagon díszített homlokzat, amelyen 37 majolikamezőn a cifraszűrök rátéteihez hasonló magyar népművészeti motívumok keverednek a nemzetközi szecesszió virágmotívumaival.
Valószínűleg a Cifrapalota elnevezés is innen eredhet, na meg persze túldíszítettsége miatt is nevezhették eképpen az épületet. További lechneri sajátosság a hullámzó attika is, azaz az épület főpárkánya fölötti mellvédszerű fal, ugyanis az ehhez hasonló, a felvidéki reneszánsz épületekre jellemző mellvédeket akkoriban magyar eredetűnek tartották. Az épület 10 hónap alatt készült el, és a kecskemétiek hamar megszerették a pécsi Zsolnay-gyár kerámiadíszeivel ékes épületet, motívumai számos magánház homlokzatát ihlették meg.
Nehéz egymás mellett említeni a kecskeméti bérházat és Pécs elegáns szállodáját, a Palatinus Grand Hotelt. A pécsi hotel és vigadó Art Nouveau részletekkel díszített belső tereivel, grandiózus halljával, lélegzetelállító báltermével egészen más világ, mint a cifraszűrös épület, de ez sem születhetett volna meg a szecesszió mozgalma nélkül.
Az impozáns szállodát a kesztyűgyáros Hamerli család építtette a régi kesztyűgyár és üzlet helyén Pilch Andor tervei alapján. Az épület 1915-ben nyitotta meg kapuit a vendégek előtt. A korszerű, késő eklektika jegyeit szecessziós elemekkel elegyítő hotel és vigadó épületében 70 szoba kapott helyet. Színvonalas kávéházával és éttermével a kor minden igényét kielégítette, nagyterme Pécs legelőkelőbb báltermeként híres jogászbáloknak adott otthont, és a pécsi kulturális élet egyik központjaként funkcionált.
A veszprémi Petőfi Színház Medgyaszay István építész több éves kutatómunkáját tükrözte, aminek ideje alatt a magyar népi művészetet, s keleti gyökereink kultúráját tanulmányozta. Az 1908-ban elkészült épület különlegessége, hogy teljes egészében vasbetonból készült, így az első vasbeton szerkezetű magyar színházként tartjuk számon, s ez nemzetközi viszonylatban is nagy feltűnést keltett.
Ezt az újfajta építkezési technikát a magyar nép ősi hagyományaival kötötte össze, épülete pedig az új "magyar stílus" megnyilvánulása lett. A homlokzatát Nagy Sándor festőművész üvegfestményei díszítették. Az épület varázsát a lágy, gömbölyded formák, az él nélküli tömegalakítás adja. Egyik homlokzatán a Hunor és Magor című grafittó látható (díszítő eljárás, melyben egymásra felvitt különböző színű vakolatok felső rétegét visszakaparják, ami által előtűnik a mélyebben fekvő réteg színe), a főlépcsőház pedig színes, ovális üvegablakot kapott, melyet a népművészet dicséreteként is emlegetnek.
A kiskunfélegyházi városháza Zsolnay-kerámiával díszített, magyar népi hímzésmintákat idéző oromzata miatt került a válogatásba. A városháza minden részletét Lechner Ödön sajátos díszítőelemei, a magyaros formakincset alkalmazó szecesszió jellemzi.
A kétemeletes ház, melyben ma Kiskunfélegyháza Önkormányzata működik, 1909 és 1911 között épült fel Vas József és Morbitzer Nándor tervei alapján. Délkeleti sarkát torony díszíti, Szent János térre néző oromzatán a város címere is látható. Az épület dísztermét és a díszterembe felvezető lépcsőt gazdag növényi ornamentika díszíti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.