Michelangelo, a reneszánsz művészet legnagyobb alakja, de ha a testmagasságát nézzük, akkor mégsem volt olyan nagy. Olasz kutatók a festő cipőit vizsgálták, és azokból saccolták meg, milyen magas lehetett, írja az Artnews.hu a cseh Anthropologie nevű lap szeptemberi számára hivatkozva.
Az olasz Antropológiai, Paleopatológiai és Bioarcheológiai Kutatóközpont három, a firenzei Casa Buonarroti Múzeum gyűjteményében lévő cipőt vizsgált: egy pár bőrcipőt és egy páratlan bőrpapucsot, melynek a másik felét 1873-ban ellopták a múzeumból, írja az újság a Life Science magazinra hivatkozva. A cipőket nagy valószínűséggel Michelangelo viselte. A kutatók a cipők hosszát megmérték, majd abból következtettek az őket viselő ember magasságára.
Az eredmény igen meglepő. A számítások szerint Michelangelo még a ma alacsonynak számító férfiaknál is alacsonyabb volt: mindössze 158 centiméter.
Persze azt azért érdemes megjegyezni, hogy a festő idején, tehát a 15. és 16. században, a 158 centiméteres magasságú férfiak nem számítottak annyira különlegesnek, hiszen akkoriban átlagosan is alacsonyabbak voltak az emberek. A cipőkből kikövetkeztetett adat ráadásul csak spekuláció. Michelangelo firenzei Santa Crocéban lévő maradványait soha nem vizsgálták a kutatók. Ugyanakkor annak is fennáll a lehetősége, hogy a cipők nem a festőhöz, hanem a rokonához tartoztak.
Mindenesetre a cseh folyóiratban megjelent cikk szerzői, Elena Varotto antropológus és Francesco Galassi paleopatológus szerint a mérési eredmények nagyjából megegyeznek a művész egyik kortársának beszámolójával. A reneszánsz festők, szobrászok és építészek életrajzírója, Giorgio Vasari jellemzése szerint Michelangelo „középmagas, vállban széles, de máskülönben arányos testalkatú" volt.
Nagyon egészséges ember volt, vékony és izmos"
– írja Vasari.
Michelangelo ujjlenyomatai is beszédesek
Persze az ehhez hasonló adatok keveset árulnak el arról, miben is rejlett a reneszánsz géniusz tehetségének titka, mégis megfoghatóbbá teszik számunkra a művészt, mint embert. Nemrégiben arról írtunk, hogy a londoni Victoria & Albert Múzeum szakemberei megtalálták a művész ujjlenyomatát egy sötétvörös viasszobron, amely egy nagyobb, befejezetlen márványszobor vázlatos modellje volt. Tavaly szeptemberben pedig arról adtunk hírt, hogy a festő eszközeinek nyomait fedezték fel a restaurátorok a firenzei Museo dell'Opera del Duomóban lévő Pietáján a szobor tisztítása közben. Ezek a nyomok a kutatók szerint közvetlen kapcsolatot létesítenek a művész és az utókor között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.