Johannes Vermeer Nyitott ablaknál levelet olvasó lány (1659) című festménye már 250 éve a drezdai Gemäldegalerie tulajdonában van, és valójában már egy 1979-es röntgenvizsgálat óta ismert volt, hogy a simára festett fal mögött egy meztelen Kupidó rejlik. A kutatók korábban azt feltételezték, hogy maga Vermeer gondolta meg magát festés közben, és rejtette el Kupidó képét.
A 2017-es vizsgálatok azonban megállapították, hogy a háttérben lévő Kupidót valójában egy másik kéz festette le, írja a The Art Newspaper. Amikor a 19. századi lakkrétegeket elkezdték eltávolítani a festményről, a restaurátorok észrevették, hogy a festék oldhatósági tulajdonságai a fal középső részén eltérnek a festmény más részeinél tapasztaltaktól.
Ezt követően további vizsgálatokra került sor, melyek bebizonyították, hogy Ámor képe és a ráfestés között kötőanyag és szennyeződésréteg található. Ebből a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy több évtized telhetett el Kupidó megfestése és a ráfestés között, ezért nem valószínű, hogy Vermeer maga festette át a képet.
Amikor a kutatás eredményeit 2019-ben bejelentették a nagyközönségnek, Uta Neidhardt vezető restaurátor úgy fogalmazott, hogy ez volt pályafutása "legszenzációsabb élménye". "Ez egy új festménnyé teszi a képet" – mondta.
Vermeer (1632-1675), a holland barokk festészet legkiemelkedőbb alakja, leginkább zsánerképeiről ismert, melyeken a középosztály életének jeleneteit örökítette meg. Leány gyöngy fülbevalóval című festménye miatt, mely egy romantikus regény és film ihlető forrása is volt, az Észak Mona Lisájának festőjeként is emlegetik.
A Nyitott ablaknál levelet olvasó lány kép felső festékrétegét mikroszkóp alatt, egy szikével távolították el. A közönség az "új" festményt szeptember 10-től január 2-ig láthatja majd a drezdai múzeum Johannes Vermeer: Tükröződésről (On reflection) című kiállításán. A tárlat a tíz Vermeer-festménnyel az utóbbi évek egyik legjelentősebb kiállítása lesz a holland mesterről, akinek mindössze 35 nagy kiterjedésű festményéről tudunk.
Látható lesz többek között A geográfus (1669), egy utcarészletet bemutató festmény Delfti utca címmel (1658 körül), valamint a Virginál mellett álló hölgy, amelyen szintén Ámor festménye látható a hátterében. A kiállításon a század második felének holland zsánerfestészetéből is válogattak a kurátorok. Nagyjából 50 kortárs alkotás mutatja be azt a művészi környezetet, amelyben Vermeer dolgozott, és amellyel szoros kapcsolatban állt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.