A német művész, aki sámánként szeretett volna hatni a világra

documenta
PUBLIKÁLÁS: 2021. szeptember 03. 13:32
Joseph Beuys ebben az évben lenne 100 éves. Valószínűleg keveseknek csenghet ismerősen a neve, pedig a kortárs művészet világában egy legenda. A radikális, felforgató műveiről ismert művész a 20. század második felének egyik legbefolyásosabb alkotója, életrajzát egy külön műalkotásnak tekinthetjük. Állati zsírból, filcből készült alkotásai, performanszai, akciói túlmutatnak a művészet keretein: környezetvédelmi és politikai aktivistaként mély meggyőződése volt, hogy a társadalmilag és spirituálisan elkötelezett művészek megváltoztathatják a világot. Az alábbiakban a legalapvetőbb tanításait mutatjuk be a szokatlan és megdöbbentő művein keresztül.
Branded Travel Content

Művészi karakterében a mítosz keveredik a valósággal

Beuys összemosta a határt a művészet és az élet között. Jól kigondolt hétköznapi megjelenése művész-személyiségének alapja is egyben: jellegzetes kalapot, súlyos csizmát, nemezből készült ruhákat és egy halász mellényt viselt.

Az 1921-ben, Krefeldben született művész a II. világháborúban vadászbombázóként szolgált a német légierőnél, ekkor történt az a trauma, ami aztán művészetének egyik mozgatórugója lett: 1944-ben a gépét találat érte a Krím-félsziget felett, és lezuhant a hóba. A repülőgép-szerencsétlenség kapcsán Beuys gyakran mesélte el azt a történetet, miszerint az életét tatárok mentették meg, akiknél több napig feküdt eszméletlenül. A nomád törzsek állítólag zsírral kenték be az összetört testét, és nemezbe bugyolálták, hogy melegen tartsák. Ezzel magyarázta meg, miért használ gyakran állati zsírt és filcet a munkáiban.

De egyesek szerint az egész sztori csak odáig igaz, hogy a repülő lezuhant. Ezen elmélet szerint Beuys vélhetően nem volt 12 napig eszméletlen, lezuhanását követően már másnap tábori kórházba vitték; minden más történés az általa és róla formált mítoszként él tovább az emberek emlékezetében azóta is.

Beuys számára a valóság keresése nem is volt fontos: úgy gondolta, a mítosz több igazságot tartalmaz. Valamiféle modern sámán szerepében próbálta egyesíteni a művészetét és az életét, hogy ráébressze az embereket arra, épp annyira spirituális, mint amennyire gondolkodó lények. Szerinte a kreativitás egyik fő forrása az érzelmek, amit a racionalizmus előretörésével az ember megpróbált elnyomni. A művészet egy olyan átalakító erő, amely képes visszavezetni az embert ehhez a spirituális forráshoz.

Fedezze fel Németországot úgy, ahogyan csak kevesek teszik!

Ha turistaként nem az ismert útvonalak mentén járunk, sokkal jobban átérezhetjük a tájak hangulatát, megismerhetjük az ott élőket. A különböző építészeti stílusok és művészeti irányzatok meghatározzák az országrészeket, és minden régiónak saját, karakterisztikus stílust adnak. Tudjon meg még többet Németország sokrétű művészeti és kulturális kincseiről ezen az oldalon. #YoursTrulyGermany (x)

A Filc öltöny és a 'mindenki művész' elve

Ez az egyszerű nemez öltöny 1970-ben készült, amikor Beuys Düsseldorfban élt. Nem az egyetlen példány, valójában egy sorozatgyártott darabról van szó, ugyanis 100 egyforma létezik ugyanebből. De miért éppen nemez, és miért éppen öltöny a kiállítási darab – merül fel a kérdés. A válasz leginkább abban rejlik, hogy a művész maga is hordott filc ruhát, és ez a kétrészes öltözet az elmondása szerint saját öltönyének a mintájára készült.

Arra a kérdésre, hogy hogyan szeretné, ha a művet kiállítanák, azt válaszolta, hogy mindegy: felakaszthatják, felszögezhetik a falra, de akár viselhetik is, vagy be is dobhatják egy fiókba. A művet tehát bárhogyan használhatjuk, akár magunkra is vehetjük, mintha a művésszel azonosulnánk, mintha mi is művészek lennénk. Beuys szerint mindenki művész valamilyen formában: az ember természeténél fogva alkotó lény, és kreativitását nagyon sokféleképpen ki tudja fejezni.

– magyarázta. A mindennapi tárgyaknak tűnő művek készítésekor, mint például ez a filcből készült öltöny, azt remélte, hogy a nézők felismerik magukban az alkotót, és a mű előtt állva megkérdezik maguktól:

A filcbe bugyolált zongora

"Egy ilyen tárgy a vita kezdeményezésére szolgál, és semmiképpen sem tekinthető esztétikai produktumnak" – nyilatkozta Beuys egy tetőtől talpig nemezbe burkolt zongoráról.

A zongora normál esetben hangot ad, de ha éppen senki sem játszik rajta, még mindig lehetősége van megszólalni. Ez a zongora azonban némaságra van kárhoztatva. Két vörös kereszt látható az oldalán, amelyek a művész magyarázata szerint az ember pozícióját jelölik. Vészhelyzetre figyelmeztetnek:

A performansz, ami felszámolja a félelmet és a sztereotípiákat

Beuys 1974-ben három napot töltött egy vad prérifarkas társaságában egy New York-i galériában. A prérifarkas az amerikai őslakosok mitológiájában a megszelídítetlen lelket reprezentálja, de az európai telepesek kártevőnek tekintették, amit ki kell irtani.

Ahogy várható volt, a prérifarkas kezdetben vad volt és kiszámíthatatlan, széttépett egy filcpokrócot a performansz közben, de idővel egyre inkább tolerálni kezdte a művész jelenlétét. A performansszal Beuys be akarta bizonyítani, hogy a társadalom megváltoztatható. Ha valaki kifejezi a vágyát, hogy megismerje a másikat, és erőfeszítéseket tesz ennek érdekében, időt tölt vele, akkor felszámolhatók a félelmek és a sztereotípiák.

Észak-Rajna-Vesztfália tartomány Moyland kastélyában rendezték be a világ legnagyobb Joseph Beuys-gyűjteményét. Mintegy 5 ezer mű található itt, valamint egy archívum, ahol további 20 ezer, a művész életéhez kapcsolódó dokumentumot őriznek. A művész 100. születésnapja alkalmából rendezett időszakos kiállítás szeptember 19-ig látogatható. Forrás: Manninx / Shutterstock

7000 tölgyfa ültetése Kasselben

Beuys nemcsak társadalmi kérdésekkel foglalkozott, környezetvédőként is szeretett volna változást előidézni művészetével. Az 1980-as évek elején csatlakozott a zöldek mozgalmához, és ezzel nagyjából egy időben indította el a legnagyobb szabású környezeti projektjét Kasselben. 1955 óta minden ötödik évben ebben a városban rendezik meg a Documenta című, nemzetközi, kortárs művészeti kiállítást.

A Documenta tárlat megrendezésének hetedik alkalmából, 1982-ben Beuys 7000 bazaltkövet halmozott fel a Fridericianum múzeum előtti gyepen. Az akció lényege, amibe számos önkéntes bevonására volt szükség, hogy 7000 fát ültetnek el városszerte, és minden egyes fa elültetésével a kőhalom mérete egy-egy darabbal csökken. A projekt, amelyet a város zöld megújulásának tekintett, öt évig tartott, és a következő Documenta kiállításra készült el annak ellenére, hogy a művész akkor már nem élt.

Hazánkban is őrzik a művész emlékét. Születésének 100. évfordulója alkalmából Beuys előtt tiszteleg a szeptember 3-án nyíló kiállítás a tatabányai Kortárs Galériában. Az In memoriam Joseph Beuys című tárlaton bemutatott művek mindegyike Beuys szellemiségére reflektál. Az egyedülálló tárlatot Vojnits-Purcsár Vító kortárs művészeti szakíró, kurátor, Beuys-szakértő nyitja meg.

A cikk megjelenését a Német Idegenforgalmi Hivatal támogatta, az anyagot a Branded Travel Content egyik szerzője készítette.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.