Filmek, amelyek Kína Tiltott Városába és azon túl repítenek

filmes utazás
PUBLIKÁLÁS: 2020. május 16. 06:24
Mikor 2015-ben szerencsénk volt kijutni Kínába, pontosabban Pekingbe, annyira gyorsan kellett dönteni az indulásról, hogy nem is volt időnk felkészülni a kulturális különbségekre, amik aztán fogadtak bennünket. A következő pár filmnek tehát több szempontból is hasznát vehetjük. Egyrészt egy kicsit felkészíthetnek bennünket egy jövőbeli kínai útra (mert az elkövetkező időkben ők is ugyanannyira igénylik majd a turisták visszatérését, mint bármely másik ország), másrészt amíg nem utazhatunk szabadon ténylegesen, képzeletben a filmes helyszíneken keresztül azért mégiscsak megtehetjük. Következzenek tehát a 20. század végi, rendkívül élénk kínai filmipar kiemelkedő mozijai, és néhány film jelen századunk elejéről, amelyek nemcsak a társadalmat és a kultúrát, de magát az országot is bemutatják.

Első filmünk a sorban nem is lehetne más, mint Az utolsó császár, Bernando Bertolucci 1987-es fantasztikus filmje. Ez a film elsősorban a Tiltott Városhoz hozza meg az ember kedvét, már csak azért is, mert ez volt az első mozi, amit a falain belül forgathattak. A rendező pedig a lehető legtöbb helyszínt kihasználta. Így a címben szereplő Pu Ji, a Csing-dinasztia, és egyben Kína utolsó császárának életét a Tiltott Város mindennapjaival együtt követhetjük nyomon.

The Last Emperor (1987) Forrás: Kep-nyit Artisan Entertainment - © 1998 Columbia Pictures / imdb.com

Láthatjuk, amint kisgyerekként a trónra lép, majd ahogy később a Japán által irányított Mandzsukuo császára lesz, de nyomon követhetjük azt az időszakot is, mikor a kommunisták börtönbe zárják. Így ez a film a 20. század első felének tömbösített történetét is visszaadja. A film fantasztikus látványvilága jelentős kritikai dicséretet kapott, és kilenc Oscar-díjat is bezsebelt, többek között a Legjobb film és a Legjobb rendező kategóriában.

Isten veled, ágyasom! (1993)

Az Isten veled, ágyasom! című hongkongi film egy feledhetetlen drámai utazás a kínai opera világába, ami elválaszthatatlan része az ország kulturális történelmének. Viszont az is tény, hogy ez a világ egyik legkeményebb művészeti ágazata, ami emberfeletti gyakorlást és kitartást igényel, valamint sok szenvedéssel is jár. A képsorokon a 20. század Kínája elevenedik meg, egy pekingi opera duó történetén és szerelmein keresztül, ami bizony kemény élethelyzeteket is tartalmaz.

A filmet Csen Kaj-ko, a kínai filmművészet „ötödik generációs" rendezője jegyzi, és a kész alkotásnak nagy szerepe volt abban, hogy a kínai film szélesebb, nemzetközi körben is ismertebbé váljon.

Farewell My Concubine (2003) Forrás: © Tomson Films, Beijing Film Studio / imdb.com

A kritikusok és a nézők valódinak ható drámaiságát méltatták leginkább, tragikus főszereplőjének, a hongkongi születésű Leslie Cheung-nak a tíz évvel későbbi halála pedig még erőteljesebbé tette a körülötte kialakult kultuszt. A film az 1993-as Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte a Legjobb film díját.

A bűn érintése (2013)

Már akkor felállt a szőr a karunkon, mikor még csak a trailer-t néztük meg, de a kicsivel több mint kétórás film is végig ugyanúgy fenntartotta az érdeklődésünket, mint a rövid, tömörített előzetes. A bűn érintése egy kiemelkedő alkotás, amit a „hatodik generációs" rendező, Jia Zhangke készített el.

Nem tagadjuk, ez egy sötét film, azokról a konfliktusokról szól, amelyek a felszín alatt zajlanak. Abban a világban, amit egy normál turista sosem fog látni, ha ellátogat egy pár napos pekingi útra. De pont erre jók a filmek, nem? Hogy olyan helyszínekre vigyenek el, mint az északi területek vidéki Kínája, vagy a délebbre található Guangzhou és Tungkuan is. A történet négy különböző ember életét követi nyomon, akik végül egy tragikus ponton összetalálkoznak. A kritikusok szerint az elmúlt évek egyik legjobb kínai filmjéről van szó.

Szerelemre hangolva (2000)

Ezt a filmet nemcsak azoknak kellene megnéznie, akik Kínáról álmodoznak, hanem mindenkinek, aki volt már szerelmes, vagy szeretne szerelembe esni. A történet Hongkong-ban játszódik, az 1960-as években, és Kar Wai Wong egy olyan álomszerű, melankolikus mesét sző a két főszereplő köré, amit eddig még senki másnak nem sikerült újrakreálni.

In the Mood for Love (2000) Forrás: © Block 2 Pictures, Jet Tone Production / imdb.com

A képsorokról szinte lecsorog a neon színekben izzó Hongkong, valamint Maggie Cheung és Tony Leung plátói szerelmi játéka. A férfi főszereplő a 2000-es Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte a Legjobb színész díját.

Mr. Six (2015)

Utolsó filmünk a sorban alig ötéves és rengeteg olyan helyszínen játszódik, ahova mi is szívesen eljutnánk. Na jó nem a szűk, sikátorszerű, bandák által vezérelt utcákra gondolunk, mint amiket a Pekingi hutong-okban találni (bár ezeknek az öreg városrészeknek is van turistabarát változata), hanem például a Nyári Palotára, amelyet mi is szívesen felkeresnénk újra, vagy a Houhai-tóra, amelynek környéke szintén csodás helyszín.

Szóval a Mr. Six egy kínai színészlegendákkal és fiatal szívtiprókkal telepakolt, drámába oltott akciófilm, de mellette bemutatja Pekingnek és környékének emblematikusabb helyszíneit és látványosságait is. És ahogy a trailer mutatja, a film készítői értették a dolgukat.

Cikkünk elkészítésében a Thechinaguide.com gyűjtése volt segítségünkre.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.