A Wizz Air mérlegeli, hogy az európai légiközlekedés újraindulását követően a középső üléseket nem értékesítenék, így tartanának nagyobb távolságot az utasok között - derül ki az Airportal cikkéből. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy a repülőgépek maximum kétharmados töltöttséggel repülnének, egy 180 üléses A320-as 120, egy 230 üléses A321-es 160, egy 239 üléses A321neo 166 utast szállíthatna.
Alexandre de Juniac, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezetője a napokban szintén a lehetséges forgatókönyvek közé sorolta, hogy a légitársaságok a világjárványt követően a repülőgépek középső üléseit üresen hagyva indítsák újra az üzemelésüket. A szervezet világszerte tárgyalásokat kezd erről a kormányzatokkal.
Az intézkedés ugyanakkor jelentős hatással lehet a légitársaságok profitképességére és üzleti modelljére, mert egy járat nyereséges üzemelésének eléréséhez jellemzően 75 százalék feletti töltöttséget kellett elérni a légitársaságoknak a válságot megelőző időszakban.
A diszkont légitársaságok ennél azonban jóval nagyobb, 90 százalék feletti load factorra törekedtek "békeidőben". A Wizz Air átlagos töltöttségi mutatója 93 százalék felett volt 2019-ben.
Az utazási kedv és a kereslet a kezdeti időszakban bizonyosan jelentősen alacsonyabb lesz a világjárvány előtti szintnél, azonban a légitársaságok a felkínált kapacitást, azaz a járatok számát a kereslethez igazíthatják majd. A repülőgépeken elérhető férőhelyek számának korlátozása szintén csökkentő tényezőként hat a felkínált üléskapacitásra.
Az egy eladható ülésre vetített egységköltségek viszont így magasabbak lesznek.
Mindez a légitársaságok számára kisebb profitot, vagy akár veszteséges üzemelést, de az utasok szempontból akár jelentősen magasabb jegyárakat is eredményezhet.
E tekintetben előnyt jelent a Wizz Air számára a nagyobb befogadóképességű A321 és A321neo típusok 40 százalék feletti aránya a flottában, mert ezekkel kétharmados töltöttség esetén is jóval több utast szállíthatnak a forgalmasabb útvonalakon, mint például a rivális Ryanair a 189 székes – a középső ülések kihagyásával 126 utas szállítására képes – Boeing 737-800-asaival.
A Wizz Air több mint 250 A320neo családba tartozó példányra rendelkezik megrendeléssel, köztük nagy hatótávú A321XLR-ekre is, amelyből az első 2023-ban érkezik. A légitársaság flottájában jelenleg 72 darab A320(ceo), 41 darab A321(ceo), illetve 8 darab új generációs hajtóművekkel felszerelt A321neo repülőgép teljesít szolgálatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.