Ilyen lett Kína legújabb csodája, a tengeri csillag alakú repülőtér

citybreak
PUBLIKÁLÁS: 2019. november 06. 07:43
Tátva maradt szájjal toporognak még a tapasztalt világutazók is az új pekingi reptéren. Zaha Hadid csodás építménye ugyanis olyan lenyűgöző, hogy az ember legszívesebben órákon át bolyongana a csodás formák birodalmában – persze, ha ezt az éber kínai katonák is lehetővé tennék...

Alig négy év alatt építették fel a kínai főváros legújabb csodáját, a Tahszing nemzetközi repteret (angolul Beijing Daxing International Airport). A szalagot ugyan csak néhány hete, egészen pontosan szeptember végén vágták át, de a reptér már ma is a hatalmas város egyik büszkesége – még akkor is, ha egyelőre negyedgőzzel sem üzemel.

Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo

A 450 milliárd jüanból - ez 19 200 milliárd forintnak, vagyis az éves magyar költségvetésnek felel meg - épült reptér ugyanis még most is a soft-opening fázisában van.

Magam a China United Airlines egyik járatával repültem a belső mongóliai Csifengbe, de még a rövid becsekkolás alatt is érezhető volt, hogy messze még a csúcsforgalom. A beszállókapuknak még a tizede sem működött, a reptéri KFC-ben mindössze kétféle (!) ételt szolgáltak fel, a boltok többségén pedig a "hamarosan nyitunk!" felirat árválkodott.

Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo

A teljes kapacitásban évi 100 millió utast fogadni képes légikikötőt - ez egyébként 2040-ben esedékes - a Beijing Capital reptér tehermentesítésére szánják. A régi nemzetközi reptér fogalma is roppant viszonylagos, ezt ugyanis alig tíz évvel ezelőtt adták át az olimpiára felkészülve, de a roppant forgalom miatt már akkor is nyilvánvaló volt, hogy ezt hamarosan kinövik.

A Capital, amelyről indulnak a Budapestre tartó járatok is, amúgy kifejezetten szép és korszerű, bármelyik nyugat-európai város örömmel összepakolná, hogy hazavigye és lecserélje a meglévőt.

Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo

A kínaiak nagyon büszkék a közelmúltban elhunyt sztárépítész Zaha Hadid alkotására.

A Tahszing reptér személyes véleményem szerint a brit-iraki művész legzseniálisabb műve. Légies, levegős, belső formájával elbűvöl. Bár az épület kívülről egyáltalán nem tűnik hivalkodónak, naponta sokezer kínai csak azért utazik fél-egy órát a most átadott vadonatúj autópálya rendszeren, hogy megcsodálja és lefotóztassa magát az épületben. A tengeri csillag formájú terminál 700 ezer négyzetméter alapterületű, és jelenleg négy kifutópályát üzemeltet – ehhez járul majd két újabb, és ezekkel lesz teljes a komplexum.

Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo
Forrás: Szakonyi Péter / Travelo

A repteret főleg a China Southern és a China Eastern használják majd, de további 50 külföldi légitársaság kap majd ide leszállási engedélyt. A mostani alapjárat ugyanakkor még nem bizonyít semmit sem, vagyis közel sem biztos, hogy az épületcsoda funkcionálisan is beválik-e. Az azonban már biztos, hogy Pekingben nem ismétlődik meg az új milánói reptér hónapokig tartó káosza, hogy a berlini új Brandenburg légikikötő több éve tartó "próbaüzeméről" ne is beszéljünk. A Tahszing ugyanis naponta már többszáz járatot indít és fogad. Csúcsidőben ez 300 le- és felszállást jelent majd – óránként!

Cikkünk szerzője Szakonyi Péter, a Napi.hu főmunkatársa.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.