Meglepő titkot árultak el a pilóták - Komoly következménye lehet, ha nem állítod repülő üzemmódba a telefonod

repülés
PUBLIKÁLÁS: 2025. szeptember 01. 16:15
Felejtsd el a régi beidegződéseket, és készülj fel a meglepő igazságra! A repüléshez kapcsolódó technológia hatalmasat fejlődött az utóbbi években, és ami egykor szigorú szabály volt, ma már sok esetben csak egy kellemetlen emlék a repülő üzemmód használatával kapcsolatban.

Mi történik, ha mégsem állítjuk repülő üzemmódba a telefonunkat a repülőgépen? Ez a kérdés sokunkban felmerül, miközben az unásig ismert biztonsági tájékoztatót hallgatjuk. Vajon tényleg leesik a gép, vagy csak amolyan „túl óvatos az anyám” szabályról van szó?

repülő üzemmód, repülőgép, utazás, telefon
Te repülő üzemmódba állítod a telefonodat utazás során? 
Fotó: WonderKimber /  Shutterstock 

Repülő üzemmód: potenciális zavar a légtérben

Felejtsd el a régi teóriákat, és készülj fel a meglepő igazságra! A repüléshez kapcsolódó technológia hatalmasat fejlődött az utóbbi években, és ami egykor szigorú szabály volt, ma már sok esetben csak egy kellemetlen emlék – legalábbis Európában. De vajon mit jelent ez pontosan a gyakorlatban, és mire számíthatunk, ha nem állítjuk át a telefonunkat? Lássuk!

Idegesítő „szúnyogzúgás” a pilótafülkében

Sokan még mindig azt gondolják, hogy a telefon jelei azonnal megzavarják a repülőgép rendszereit, és komoly balesetet okozhatnak. Nos, megnyugtatunk: a repülő ettől nem fog leesni az égből, és a fedélzeti rendszereket sem teszi tönkre a mobilunk. Akkor mégis miért kérik? A probléma forrása a pilóták headsetjeiben keresendő.

Egy pilóta szerint, aki a TikTokon is oszt meg hasznos infókat a repülésről, a telefonunk rádióhullámai zavarhatják a pilótafülkében hallható kommunikációt. Gondolj bele: ha néhány utas telefonja egyszerre próbál mobilhálózathoz csatlakozni, az abból származó rádióhullámok bizony befolyásolhatják a pilóták fülhallgatóját.

Ez persze nem azt jelenti, hogy semmit nem hallanak, de a hangminőség romolhat, amit ő „idegesítő szúnyogzúgáshoz” hasonlított. Különösen felszállás és leszállás közben, amikor a pilóták a földi irányítástól kapott információkra támaszkodnak, ez igencsak zavaró lehet.

Régi szabályok, új technológia

A kezdetekben, még a kilencvenes években, valóban szigorúan tiltották a mobiltelefonok használatát a repülőkön, mert attól tartottak, hogy a jelek befolyásolhatják a kritikus repülőgépi műszereket. Azonban az elmúlt évtizedekben a technológia óriásit fejlődött.

2013-ban megállapították, hogy az újabb technológiák repülő üzemmódban már lehetővé teszik a telefonhasználatot. Egy 2003 és 2009 közötti tanulmány szerint mindössze 29 olyan eset volt, amikor mobiltelefonokról feltételezték, hogy elektronikai interferenciát okoztak – ez elenyésző szám a repülések milliárdjaihoz képest.

Európa már a jövőben jár

És itt jön a lényeg! Ha Európában utazunk, egészen más a helyzet. A Nagy-Britanniában és az Európai Unióban repülő utasoknak már nem kell feltétlenül repülő üzemmódba tenniük a telefonjukat. Sőt, akár hívásokat is indíthatnak és üzeneteket is küldhetnek, ha a légitársaság engedélyezi. Ennek oka, hogy az Európai Bizottság nemcsak jóváhagyta a fedélzeti 5G technológiát, hanem kötelezővé is tette.

2023 júniusa óta az uniós légitársaságoknak speciális hálózati berendezésekkel kell felszerelniük a gépeiket, amelyek műholdas hálózatot használnak az utasok kapcsolódásának biztosítására. Ezt a technológiát „picocell"-nek hívják, ami lényegében egy hordozható adótorony a fedélzeten.

repülő üzemmód, repülőgép, utazás, telefon
2023 júniusa óta az uniós légitársaságoknak speciális hálózati berendezésekkel kell felszerelniük a gépeiket, amelyek műholdas hálózatot használnak az utasok kapcsolódásának biztosítására.
Fotó: Fotó: Northfoto

Miért más az 5G Európában?

Jogos a kérdés: ha Európában már működik, akkor miért nem terjedt el mindenhol ez a gyakorlat? Nos, az európai 5G hálózatok eltérnek az amerikai társaiktól. Európában alacsonyabb frekvencián működnek, ami nem zavarja a repülőgép fedélzeti technológiáját. Ezért van az, hogy az amerikai légügyi hatóság (FAA) még nem változtatott a szabályain, és ott továbbra is be kell tartani a repülő üzemmódra vonatkozó előírásokat.

Miért érdemes mégis repülő üzemmódba állítani?

Bár a szabályok lazulnak, és a technológia fejlődik, még mindig érdemes betartanunk a légiutas-kísérők utasításait. Bár nincsenek feljegyzések arról, hogy valakit börtönbe zártak volna a repülő üzemmód megtagadása miatt, előfordult már, hogy utasokat megbüntettek. Egy brit utast például több mint 600 dollárra bírságoltak 2016-ban, mert nem engedelmeskedett. Sőt, akár le is szállíthatnak a gépről, ha vita alakul ki a légiutas-kísérőkkel.

De nézzük a jó oldalát! Ha repülő üzemmódba kapcsolod a telefonod, kíméled az akkumulátorod, hiszen nem próbál állandóan mobilhálózathoz csatlakozni. Emellett a repülés az egyik utolsó hely, ahol valóban elérhetetlen lehetsz, és feltöltheted a „társasági akkumulátorod". Dőlj hátra, lazíts, és élvezd a repülést – már tudod, mi a helyzet a telefonoddal!

 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.