
Norvégia északi részén, az Északi-sarkkörön túl fekvő Lofoten-szigeteket néhány év alatt özönlötték el a turisták. Aki régen bringával felfedezendő viking emlékeket keresett, ma parkolóhelyet. Ami régen egy halászfalvakból álló, elzárt világ volt, ma a túlterheltség határán billegő Instagram-helyszín. És a helyiek egyre kevésbé tűrik szó nélkül.
A Lofoten-szigetek a semmiből lettek világhíresek. Az egykori viking- és halászközpontként ismert vidéket a közösségi média tette fel a térképre: az örök nappal, a méregzöld fjordok és a valószínűtlenül kék víz kontrasztja gyorsan „a világ legszebb szigetei” címkéhez juttatta a térséget. A 300 kilométerrel az Északi-sarkkörön túl elhelyezkedő szigetek varázsához nem kell sok képzelőerő – de egyre több türelem az ott élők részéről.
Lofoten korábban szezonális célpont volt, az elmúlt húsz évben azonban a turizmus igazán berobbant. A közúti és kompösszeköttetések fejlesztése, majd, miután a közösségi média felfedezte magának, ma már évi egymillió látogató érkezik ide – miközben a szigetcsoport állandó lakossága alig 25 ezer fő.
A turisták tömegei olyan méretet öltöttek, amit sem a természet, sem az infrastruktúra nem bír el. A legnagyobb problémát a viselkedés okozza: lakóautók torlaszolják el a szűk, fjord menti utakat, a legnépszerűbb túrahelyszínek parkolói már kora este megtelnek, a hulladék pedig évről évre egyre több. A híres Reinebringen kilátóhoz vezető majdnem kétezer lépcsőn estefelé olyan a tömeg, mint egy pláza nyitási akcióján.
„Amikor régen azt mondtam, Lofotenből jöttem, az emberek csak néztek. Ma már mindenki látott róla képet online” – mondja Astrid Haugen helyi lakos. „Csak épp azt felejtik el, hogy ez nem egy fotózásra berendezett díszlet, hanem a mi otthonunk.” Társa, Frida Berg hozzáteszi: „Ha valaki az út közepén áll meg szelfizni, vagy szemetel a parton, nem tudom kedvesen nézni. Ez már nem vendégség, ez betörés.”
Egyre többen érzik így. Flakstad település polgármestere szerint tíz éve alig akadt helyi, aki ellenezte a turizmust. Mostanra legalább minden negyedik lakos aggódik miatta – és ezt egyre nyíltabban vállalják is.
A szigetcsoporton belüli különbségek látványosak. A déli parton fekvő Nusfjord falucska szinte teljes egészében a turistáké lett. A halászat kiszerveződött, az állandó lakosság 22 fő, míg az éves látogatószám 90 ezer. Nusfjord ma már egy „élő múzeum” – működő vendéglátással, interaktív kiállításokkal és kézműves bolttal –, de lényegében egy tematikus skanzen.
Ezzel szemben Henningsvær még él – de lassan ezt a települést is kezdi elfoglalni a turizmus. Este tízkor is zajlik az élet, tinédzserek fociznak a sziklára épített pályán, halászok dolgoznak, a szomszédok pedig az ajtóikat festik. A turizmus itt nem fojtja meg a hétköznapokat, egyszerűen csak beszivárog közéjük. A környéken a munkahelyek közel 20 százaléka a turizmushoz kötődik – sok helyi szerint ez tartja életben a közösséget.
Norvégia idén törvényt fogadott el, amely lehetővé teszi, hogy a leglátogatottabb térségek turisztikai díjat vezessenek be. Lofoten ezt 2026-ban indítaná el – az ebből származó bevételek mennek majd parkolók, illemhelyek, szemétszállítás és túraösvény-karbantartás finanszírozására. A cél: ne kelljen többé választani iskola- vagy útjavítás, illetve a turistaáradat kezelése között.
A kampányok hangneme is megváltozott. Már nem szlogenek szólítanak meg, hanem a helyiek – sokszor gyerekek –, akik kérik: vezess lassan, ne zavard az állatokat, és ne hagyd itt a szemetet. Az is cél, hogy ne csak nyáron érkezzenek látogatók: a sarki fény évszakában vagy tavaszi időszakban kisebb a zsúfoltság, mégis sok élmény kínálkozik.
Frida Berg fogalmazta meg legjobban a lofoteniek dilemmáját: „Azt akarjuk, hogy az emberek szeressék Lofotent – csak ne annyira, hogy tönkretegyék.” A világ legszebb szigeteit érdemes felfedezni – de nem minden áron. Mert ami vonzó benne, az éppúgy el is tűnhet, ha nem tanulunk meg vendégként viselkedni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.