Ma 90 éve fizettek először a parkolásért - Ennyivel kell többet kicsengetni egy óráért ma

történelem
PUBLIKÁLÁS: 2025. július 16. 11:15
Tudtad, hogy az első pénzbedobós parkolóóra majdnem száz éve született meg Oklahoma Cityben? Azóta a parkolás világszerte megváltozott, de a „Black Maria” még ma is az egyik legismertebb ikonja a városi közlekedés történetének.

A parkolás mindennapjaink elengedhetetlen része, amit ma már számos innováció és technológia segít megkönnyíteni – de mindez 90 évvel ezelőtt kezdődött egy egyszerű, mégis forradalmi találmánnyal. Július 16-án ünnepeljük az első parkolóóra, az ikonikus „Black Maria” nevű szerkezet telepítésének 90. évfordulóját, amely 1935-ben látta meg a napvilágot Oklahoma Cityben.

parkolás, parkolóóra, nő pénzt dob be
„Találmányom a parkoló vagy más olyan hely foglaltságának vagy használatának idejét méri, amelynek használatáért időalapú járulékos díjat kívánok felszámítani.” - Carl Magee szabadalmi bejelentésének szövege a parkolás problémáinak megoldására
Fotó: FPG / Getty Images

Ez a kis idegesítő szerkezet nem feltétlenül azért született, hogy pénzt szedjen az autósoktól, hanem hogy megoldja a város szívében egyre súlyosbodó parkolóhely-problémát: a sok, órákon át foglalt hely miatt nem lehetett elég gyorsan és gördülékenyen parkolni.

A parkolás kezdetei: hogyan született meg az első parkolóóra?

Az ötlet a helyi ügyvédhez és újságíróhoz, Carl Magee-hez kötődik. Az üzlettulajdonosok panaszai hatására Magee egy egyszerű, de ötletes megoldáson dolgozott. Az általa tervezett mechanikus parkolóóra azt mérte, mennyi ideig foglalják az autók a helyet, és érmék bedobásához kötötte a megállást. A sofőr bedobott 5 centet, ami akkoriban nem is volt magas összeg – annak idején ez magyar pénzre átszámítva nagyjából 22 fillérnek felelt meg, ami ma az inflációval számolva körülbelül 374 forintnak felel meg.

Magee célja nem a gyors pénzszerzés volt, hanem a forgalom élénkítése, hogy a hosszútávon ellehetetlenített parkolóhelyek felszabaduljanak, így több vásárlónak legyen esélye megállni.

Mennyibe kerül ma parkolni Magyarországon?

Ha ma megnézzük, mennyi a parkolási díj nálunk, jól látszik, hogy az akkori 374 forint körüli árhoz képest a budapesti belvárosi zónákban az óradíjak szinte duplája vagy akár több is lehet: 600 forint körül mozognak az árak városrésztől függően. Vidéken is hasonló a helyzet, Győrtől Debrecenig 450-650 forint körüli összegben találjuk a díjakat, a népszerű turisztikai helyek – Siófok vagy Balatonfüred – pedig még ennél is magasabb díjakkal dolgoznak.

Múltidéző bedobós parkolóórák 

Azok az idők, amikor az autósoknak aprópénz után kellett kotorászniuk a zsebükben vagy a tárcájukban, ráadásul előfordult, hogy nem is volt kéznél a szükséges érme, mára elmúltak. Magyarországon már jó ideje eltűntek a hagyományos érmebedobós parkolóórák, a városi parkolás főleg digitális fizetéssel, mobilappokkal vagy kártyás megoldásokkal zajlik. Ezek kényelmesebbek és gyorsabbak, így nem csoda, hogy a bedobós órák ma már csak múzeumi tárgyakként élnek tovább.

parkolás, parkolóórák, utcai jelenet
AZ Egyesült Államokban 1951 végére több mint egymillió parkolóórát telepítettek
Fotó: AFP / AFP

Ez a váltás sokaknak megkönnyítette a parkolást – az automatáknál nincs sokkal több bosszúság, csak a telefonos vagy bankkártyás fizetés rutinja. Így a „parkolóórába dobálás” már inkább csak egy nosztalgikus emlék.

Miként vált Black Maria a városi parkolás megkerülhetetlen ikonjává?

Bár a parkolóórák sosem voltak népszerűek, az urbanizáció során mégis nélkülözhetetlenné váltak. Az első példányokat már a ’30-as években „fekete banditának” nevezték el, mert elvette az ingyenes parkolás lehetőségét, és meg kellett fizetni az időt az utcán. Európában az 1950-es években terjedtek el a parkolóórák, az első város Basel volt, ahol 1952-ben megjelentek, majd más német városok, elsőként Duisburg, később pedig szinte minden nagyobb település felfedezte, hogy a parkolóautomaták segíthetnek kordában tartani a zsúfoltságot.

De mit hoz a jövő?

A parkolóórák históriája jól tükrözi, hogy a városi közlekedés és parkolás mennyit fejlődött az elmúlt kilencven évben. A jövőben még okosabb, szenzoros és automatizált rendszerek érkeznek, ahol a parkolás akár észrevétlenül, az autó indításakor és leállításakor kerül elszámolásra.
A Black Maria öröksége azonban megmarad: egy egyszerű eszköz, amely 1935-ben elindította a városi parkolás átalakulását, és amely nélkül ma sem tudnánk elképzelni a városok élhetőbb működését.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.