Halvány fogalmunk sincs az utazói jogainkról
Itt a nyár, sokan tervezik, vagy már rég eltervezték, hová mennek nyaralni az idén. Legyen szó akár külföldi, akár belföldi kikapcsolódásról, fontos tudni, milyen jogok illetnek meg bennünket. Az utazással kapcsolatos európai uniós jogok eddig a vasúti és légi közlekedésre terjedtek ki, az elmúlt időszakban azonban két új területtel bővült a kör, a vízi és buszos utazásokra vonatkozó szabályozással – tudjuk meg a Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatóságának tájékoztatójából.
A hazai légi utasok 78%-a nincs tisztában a repüléssel kapcsolatos jogaival, ez az arány a második legmagasabb Európában. Az utasok kétharmada nem is gondol arra, hogy tömegközlekedésre váltott jegyével bizonyos jogok illetik meg, melyek figyelembe vétele a szolgáltató kötelessége. Az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága (DG MOVE) által frissen indított kampány célja az utazóközönség tudatosságának növelése.
Ebből az alkalomból Magyarországon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ (ECC) június 26-án a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren tart információs napot. A budapesti információs nap célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a repülőgépes utazások folyamán milyen jogok illetik meg az utasokat állampolgárságtól és a járatot üzemeltető cég székhelyétől függetlenül, emellett milyen lépéseket tehet és kihez fordulhat a károsult.
„Számos alkalommal fordulnak hozzánk utasok külföldi vállalkozásokat érintő, határon átnyúló panaszaikkal, a csomagok elvesztésétől a járattörlésig, a buszos utazásoktól a repülőgépes esetekig. Az Európai Fogyasztói Központ közbenjárásával az elmúlt években több száz utas kapta meg az őt jogosan megillető kártérítést. A tapasztalatunk azonban általánosan az, hogy az utasok nem ismerik a jogaikat, vagy a lehetséges procedúrától megriadva nem tudják, vagy nem akarják érvényesíteni azokat. Az Európai Fogyasztói Központ éppen ezekben a helyzetekben tud ingyenesen segíteni, amennyiben az érintett külföldi vállalkozás az EU valamely tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos." – mondta dr. Kriesch Attila, az Európai Fogyasztói Központ vezetője.
A kampány célja, hogy az utasok Európa szerte tudatos fogyasztóként érvényesítsék jogaikat, ebben segít például a DG MOVE által közzétett, „Utasjogai mindig kéznél" fantázianevű, több mobilplatformon is elérhető telefonos alkalmazás is. A 22 nyelven elérhető applikáció segítségével gyorsan megtalálhatjuk jogainkat, ahogy azt is, hogy kit kereshetünk fel panasz esetén. Mindez négy mobilplatformon érhető el: Apple iPhone és iPad, Google Android, RIM Blackberry és Microsoft Windows Phone 7.
Emellett egy weboldal is a rendelkezésünkre áll, mely az összes közlekedési eszközre kiterjedő jogokat tartalmazza.
TOP 10 EU-s utasjog
1. Mindenkit egyenlő jogok illetnek meg a hozzáférés tekintetébenHasznos linkek a témában: