Olcsóbban repülhetnek a sovány utasok

repülés
PUBLIKÁLÁS: 2013. március 26. 10:32
Megfizettetnék a túlsúlyt nagydarab utasaikkal a légitársaságok, míg a sovány utasok kedvezményt kaphatnak a jegyárakból. A túl testes utasoknak eddig is két jegyet kellett venniük, a soványoknak azonban nem járt olcsóbb jegy, pedig így lenne igazságos. Vagy nem?

Ismét felmerült a túlsúlyos utasok megsarcolásának ötlete: az egyes légitársaságok által már alkalmazott árképzés új változatát javasolja egy norvég légügyi szakértő. A Sogn og Fjordane Egyetem munkatársa, Dr Bharat P Bhatta szerint a súly és a rendelkezésre álló hely sokkal fontosabb szerepet kap a repülésben, mint más közlekedési módoknál, így a légitársaságoknak ezt is figyelembe kell venniük a jegyek kiállításánál.

Fotó: Bildagentur-Online/john T. Fowler / Northfoto
Fotó: Bildagentur-Online/chromorange / Northfoto
Fotó: . / Northfoto
Fotó: . / Northfoto
Fotó: Northfoto
Fotó: Monkey Business Images / Northfoto
Fotó: Mark Richards / Northfoto

Dr. Bhatta három árazási verziót javasolt a Journal of Revenue and Pricing Management című, árképzéssel foglalkozó szaklapnak. Az első szerint az utazók saját és poggyászuk együttes súlya alapján fizetnének a jegyért, a második verzió szerint pedig alapdíjat fizetnének, amelyből lejönne vagy hozzáadódna egy külön tétel, melyet a súlyuk határoz meg. A harmadik variáció meghatározna egy standard súlyt, amelytől 25 százalékkal térhetnének el az utasok pozitív vagy negatív irányba. Aki ennél többet vagy kevesebbet nyom, az kedvezményt illetve felárat kap. A kutató ezt a harmadik verziót tartja a leginkább alkalmazhatónak.

Számítson a jegyárnál az utas súlya?

Igen, fizessenek a túlsúlyosok - 66
Igen, de a bőrönd súlya is számítson - 81
Nem, ez diszkrimináció - 47
Nem tudom - 5

A légitársaságok egy része jelenleg felárakkal bünteti túlsúlyos utasait, a normális vagy éppen alacsony súlyú utasok azonban nem kapnak kedvezményeket. A British Airways például övhosszabbítót ad azoknak, akiket nem ér át a standard biztonsági öv. Akit az övhosszabbító sem ér át, azt még egy jegy vásárlására kötelezik. Az amerikai Southwest légitársaság AirTran nevű leányvállalata tavaly vezette be új súlyszabályzatát: azok az utasok, akik nem férnek el ülésükben a két lehajtott karfa között, kötelesek két jegyet venni maguknak.

Bár a legtöbb légitársaságnak szerepelnek a szabályzatában a túlsúlyos utasokra vonatkozó kitételek, ezeket csak kevés esetben érvényesítik, mivel igen kínos jeleneteket eredményeznek. Így aztán a túlsúlyos utasok fuvarozását voltaképpen átlagos súlyú utastársaikkal fizettetik meg. Bhatta szerint a mostani árpolitika, mely csak a túlsúlyt bünteti, a többieknek azonban nem ad kedvezményt, csak a légitársaság számára előnyös, az utasok számára kifejezetten hátrányos.

Fotó: Bildagentur-Online/john T. Fowler / Northfoto
Fotó: Bildagentur-Online/chromorange / Northfoto
Fotó: . / Northfoto
Fotó: . / Northfoto
Fotó: Northfoto
Fotó: Monkey Business Images / Northfoto
Fotó: Mark Richards / Northfoto

Mivel valóban minden kiló számít a repülésben, a légitársaságok sorra vetnek ki külön díjat a feladott poggyászra, így serkentve utasaikat a spórolásra. Van olyan cég is, például a British Airways, mely kedvezményes jegyárat kínál a csak kézipoggyásszal utazóknak. A KLM pedig nemrég vezette be a feladott poggyász különdíját a rövid távú utazások esetében. Az utas súlya alapján történő jegyárazás így nem tűnik annyira a valóságtól elrugaszkodott ötletnek, ám egészen biztos, hogy sokak érzékenységét sérti majd.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.