Apo Whang-Od: az utolsó kalinga törzsi tetoválóművész és a bőrbe varrott történelem

tetoválás
PUBLIKÁLÁS: 2025. augusztus 03. 18:15
Egy távoli falu mélyén, a Fülöp-szigetek hegyei között él egy asszony, aki nemcsak kort, de hagyományt is túlél. Apo Whang-Od a világ legidősebb törzsi tetoválóművésze, aki ma is kézzel veri a mintákat a hozzá zarándokló látogatók bőrébe.

Egy apró falu, a Fülöp-szigeteki Buscalan nevét ma már világszerte ismerik – nem a rizsteraszai, nem is az elzárt hegyi ösvényei miatt, hanem egy törékeny, idős asszony miatt, aki a világ egyik legrégebbi tetoválási hagyományának utolsó élő mestere. Apo Whang-Od, vagyis Maria Oggay kalinga törzsi tetoválóművész ma már 108 éves, de még mindig dolgozik: nap mint nap három apró pontot üt a látogatók bőrébe – a kalinga törzs szimbólumát, és a hagyomány továbbélésének ígéretét.

törzsi tetoválóművész, Apo Whang-Od, batok, tetoválás
A 108 éves Apo Whang-Od ma a világ legidősebb törzsi tetoválóművésze, akihez messze földről zarándokolnak az emberek egy-egy mintáért
Fotó: wikipedia

A mambabatok és a batok – a tradicionális törzsi tetoválóművész és művészete

A mambabatok a Fülöp-szigeteki kalinga törzs hagyományos tetoválóművésze. A szó a „batok” kifejezésből ered, ami a tetoválás ősi formájára utal, és egyben a hangot is idézi, amit a bambuszpálcával való ütögetés kelt a bőrön. A mambabatok nem csupán technikai tudással bírt – spirituális szereplője volt a közösségnek, aki rítusokat vezetett, történeteket őrzött, és a testet szent térként kezelte. Munkája szigorú szabályokhoz és családi öröklődéshez kötődött: a tudást csak vérrokonainak adhatta tovább. Whang-Od az utolsó a generációjából, aki ezt a mesterséget gyakorolja – és az első, aki a világ elé is tárta.

Apo Whang-Od tizenéves kora óta gyakorolja a batok nevű ősi tetoválási technikát, amely során egy tövissel, egy pálcával, illetve korommal kevert tintával verik a mintát a bőrbe. A tetoválások egykor a törzsi élet szerves részét képezték: férfiak harcosokká válásakor, nők termékenységének vagy szépségének hangsúlyozására készültek. Ezek a minták nem díszítésként szolgáltak – a testre vésett jelek identitást, történelmet és szellemi státuszt hordoztak.

törzsi tetoválóművész, batok, tetoválás
A Fülöp-szigetek őslakosainak tradicionális tetoválása, amit ők batoknak neveznek Fotó: wikipedia

Amikor Whang-Od 16 évesen apjától megtanulta a batok művészetét, a törzsek közötti fejvadászat még rituális jelentőségű volt – egy harcos mellkasára napokig készítették a tetoválást, amiért olykor egy egész disznót fizettek. A keresztény misszionáriusok, majd az amerikai jelenlét hatása azonban nemcsak a fejvadászatot, hanem a tetoválás hagyományát is megtörte. A batok lassan szégyenbélyeggé vált – amit azonban ma újra méltóság leng körül.

Buscalan, Fülöp-szigetek, falu rizsteraszokkal
Az eldugott Fülöp-szigeteki falu, a rizsteraszokkal körülvett Buscalan, ahol Apo Whang-Od ma is él és tetovál
Fotó: wikipedia

Mester és tanítványai

Whang-Od soha nem ment férjhez, és nem volt saját gyermeke, de unokahúgait, Grace Palicast és Elyang Wigant ő maga kezdte tanítani – először csak megfigyelték az eljárást, majd gyakorolták is. Ma már ők is elismert mesterei a hagyománynak, és míg Whang-Od csak a jellegzetes három pöttyöt készíti el – melyek Apo, Grace és Elyang kapcsolatát is szimbolizálják –, a fiatalok bonyolult mintákat tetoválnak skorpióval, kígyóval, rizskötegekkel.

Apo Wang-Od unokahúga, Grace, aki tovább viszi az ősi tradíciót Forrás: wikipedia

A batokhoz korábban szertartások tartoztak – énekek, állatáldozatok, közösségi rítusok. Mára ezek jórészt kikoptak, de kérésre még mindig elvégezhetők. A modern tetoválások gyakran új jelentéstartalommal bírnak, de a technika és az eredet tisztelete megmaradt.

törzsi tetoválóművész, Apo Whang-Od, batok, tetoválás, tetováló eszközök
Whang-Od tradicionális tetováló eszközei
Fotó: wikipedia

Turizmus és kulturális határvonalak

Buscalanban korábban édesburgonyán és rizsen élt a közösség. Ma már a tetoválás-turizmus a fő bevételi forrás: naponta akár 400 látogató is érkezhet. A falusiak vendégházakat nyitottak, megtanulták a turisták nyelvét, és alkalmazkodtak a világ érdeklődéséhez. Ugyanakkor megjelentek az etikai kérdések is: vajon hol húzódik a határ kulturális megőrzés és kisajátítás között?

A Whang-Od arcával ellátott pólók, csomagolások és reklámanyagok tömkelege kérdéseket vet fel, és a Fülöp-szigeteki hatóságok többször is közbeléptek, hogy megvédjék az őslakos közösség jogait. A tetoválás nem divatcikk – hanem kulturális örökség.

2024-ben ifj. Ferdinand Marcos Fülöp-szigeteki elnök elnöki érdemrenddel tüntette ki Apo Whang-Od-ot Fotó: wikipedia

Három pont, három generáció, egy örökség

Whang-Od továbbra is aktív. Még mindig ott ül háza előtt, és bármelyik nap kaphatunk tőle három apró, vérző pontot – a buscalani „aláírást”. A batok most már nem csupán törzsi, hanem globális kulturális kincs. És ahogy a három pötty egyben Apo, Grace és Elyang jelképe is, úgy az elkövetkező generációk is tovább viszik majd ezt a különleges örökséget – testben, lélekben, tintában.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:


 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.