Az önrész nélküli hitelek megszűnésével megnôtt az érdeklődés az önkormányzati lakások iránt. Tanácsos ezért figyelni, hogy a városok, illetve a budapesti kerületek mikor értékesítenek ingatlant. Az igénylés módjáról szakértőt kérdezett a Bors.
Minden önkormányzatnak megvan a saját rendelete, így könnyen előfordulhatnak helyi, avagy lokális specialitások, amelyeket minden esetben figyelembe kell venni – tájékoztatta a Borsot Baranyai Tünde, az Otthon Centrum üzemeltetési igazgatója.
Mint megtudtuk: általánosságban három szegmense létezik az önkormányzati lakásoknak: átmeneti lakások, szociális bérlakások – ebben az esetben a rászoruló beadja az igényét a lakásra és az elbírálás kizárólag szociális alapon történik –, illetve úgynevezett klasszikus önkormányzati bérlakások, melyeket pályázati kiírás alapján ítélik oda.
Az elbírálás piaci szempontok alapján történik, például, hogy ki tud több kauciót letenni, ki vállalja a felújítást stb. A feltételek kerületenként, illetve városonként változhatnak, de általában a helyi lakosok előnyben részesülnek a többiekkel szemben.
A szerződésben meghatározzák, hogy ki használhatja a lakást, és kinek van állandó lakcíme is ott. Ezeket a személyeket nem lehet úgymond „kirakni”, a használatot pedig az önkormányzat ellenőrzi.
Jó, ha tudja…
- Ha megfelel a feltételeknek, kérelmet kell benyújtania a lakhely szerint illetékes vagyonkezelőhöz. Ezt bizottság, avagy a képviselőtestület bírálja el.
- Formanyomtatványon kell beadni a papírokat, s minden kért hivatalos papírt csatolni kell. Alapvető követelmény, hogy helyben bejelentett lakos legyen.
- Az elbírálás során megvizsgálják a családi körülményeket és a munkaviszonyt, a kérelmező nevén lévő lévő tulajdon- vagy bérleti jog pedig kizáró ok.
- A lakás ára az önkormányzat által végzett értékbecslésétől függ.
- Amennyiben a kérelmet elfogadják, a lakás árának felét kell kifizetni, ennek tíz százalékát pedig már a szerződéskötéskor.