Test és lélek

Leállíthatom bosszantó kollégámat?

Bors

Létrehozva: 2012.11.28.

Gyorsan tönkreteszi a munkahelyi légkört egy bosszantó kolléga. Mivel a dolgozók idejük nagy részét a munkatársak között töltik, érdemes megtanulniuk néhány praktikát, amivel leállíthatják a kellemetlenkedőt, vagy legalább elviselhetőbbé teszik ténykedését.

Munkatársainkkal általában több időt töltünk, mint családtagjainkkal. Van, hogy ez az idő egy egészen kicsit, pár négyzetméteres üzletben vagy irodában telik, így még nyomasztóbbá válik a kellemetlenkedő jelenléte. De még egy tágas teremben is könnyen tönkreteszi a napunkat, ha számunkra elviselhetetlenül viselkedik egyik kollégánk. Szerencsére azonban van ellenszer a legtöbb irritáló viselkedéstípusra.

Az iszap

A legrosszabb fajta kolléga. Lehúzza a hangulatunkat még akkor is, ha meg sem szólal, ha nem jön a közelünkbe, csak látjuk őt. Árad belőle a rosszindulat a rangban alatta lévő kollégák felé, a főnökeinek azonban bőszen bólogat még a legrosszabb döntésekre is. Intrikákat sző, feszültséget szít a kollégák között, a munkában nem lehet rá számítani. Figyelem, nagyon veszélyes!

Tipp: sok mindent nem tehetünk ellene, tartsuk tőle a lehető legnagyobb távolságot! Ha már nagy károkat okozott a kollektívában, akkor inkább beszéljünk főnökünkkel az ügyében.   

A panaszkodó  

Azt állítja magáról, hogy o alapjában jó kedélyű, csak éppen most nem, mert: hétfő van, túl sok a munkája, túl kevés a munkája, túl kevés pénze van, felbosszantotta a gyereke, stb… A panaszáradata beterít mindenkit, elrontja ami napunkat is, de lehetetlen elkerülni.

Tipp: dicsérjük meg, ezzel nem tud mit kezdeni, és elhallgat. A kesergését szakítsuk meg azzal, hogy milyen jó idő van, milyen csinos a blúza, milyen jó munkát végzett tegnap. Ha elég kitartóan tesszük ezt, egy idő után már nem minket talál meg a rosszkedvével. 

A hisztis 

Felugrik, dühöng, kiabál, mindenkit szid, ha eltörik egy kávéscsésze, ha túl apró pénzben fizet a vevő, ha lefagy a számítógép. Mindenki hibás, a kollégák, a főnök, a rendszer, még a szomszéd néni is. Mindig tudja, mi lenne a megoldás, hogyan kéne viselkednie a többieknek, hogyan kéne átszervezni mindent, hogy gördülékenyebben menjenek a dolgok.

Tipp: lényeges, hogy ne kezdjük egyből nyugtatni a hisztizőt, mert csak újabb dühödt panaszáradatot kapunk. Maradjunk nyugodtak, majd mikor kicsit lehiggadt, kérdezzük meg, miben tudnánk segíteni neki, hogy jobban érezze magát a borében. Ha nem veszi észre, vagy nem értékeli a törődést hosszabb távon, akkor a következő rohamánál egyszerűen hagyjuk ott, és csak akkor foglalkozzunk vele újra, ha már lehiggadt. 

A mindent tudó

Ő mindent tud, mindenről van véleménye, mindig az övé az utolsó szó, mindig megmondja, minek kell történnie, hogy jobb legyen. Úgy gondolja, hogy az o ötletei jobbak, mint bárki másé és egyenesen sértésnek veszi, ha nem azt követik a többiek.

Tipp: bízzunk rá minden pluszmunkát és a nehéz feladatokat. Így érzi, hogy ki vannak használva fantasztikus képességei, és nekünk is több szabadidőnk marad.  

A magát sajnáltató 

Táskája, szekrénye vagy a fiókja mindig tele van gyógyszerekkel és vitaminokkal. Ha meleg van, ha hideg van, ha jönnek-mennek a frontok, o látványosan rosszul van,még egy vérnyomásmérő vagy egy lázmérő is előkerül valamelyik rejtekhelyéről. Viszont amint valami jó viccet hall, vagy bekapcsolódhat egy érdekes pletykába, beszélgetésbe, egyből kivirul, eltűnik minden nyavalyája.

Tipp: aki így hívja fel magára a figyelmet, az általában úgy érzi, hogy keveset törődnek vele. Időnként beszélgessünk vele bármilyen témáról, csak a betegségeket kerüljük, és bízzunk rá apróbb pluszfeladatokat, ami leköti a figyelmét és amitől fontosnak érzi magát.  

A szószátyár  

Már éppen felvettük a napi ritmust, egyre mélyebben süllyedünk a munkába, teljes figyelmünkkel a feladatunkra koncentrálunk, amikor megjelenik a szószátyár kolléga. Nem finomkodik, az udvariasságot még hírből sem ismeri, egyetlen célja, hogy ránk öntse, ami a fejében van. Még ha ez a mennyiség nem is túl nagy, akkor is oly mértékű hangsúlyt helyez mondandójára, ami alatt már-már összeroppanunk, de figyelmünk mindenképpen károsul.

Tipp: ilyen esetben nincs sok választásunk, csak az őszinteség. Amennyiben nem szeretnénk megközelíteni az o udvariassági szintjét, úgy finoman csomagolva szóljunk neki, hogy: elnézést, de most nincs idom végighallgatni, talán majd egy másik alkalommal. Másodszorra már határozottabban is felszólíthatjuk. Amennyiben ez sem használ, akkor egyszerűen fordítsunk hátat, és hagyjuk ott.  

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek