
November 13-tól látható a hazai mozikban a Szemfényvesztők 3., amiben a nevezetes bűvész-bankrabló csapat újra összeáll, a nézők legnagyobb örömére. De kik voltak a leghíresebb kollégáik?

A nevezetes „brüsszeli tizenkettő”, azaz minden idők legjobb filmjeinek válogatásába is belekerült 1958-ban ez a nevezetes némafilm, amely a német mozi fontos, az egész világra ható irányzata, az expresszionizmus jeles képviselője. Az őrült, démoni hipnotizőr Caligari és a hatalmában tartott ifjú médium gyilkosságokkal fűszerezett története kiváló lehetőséget biztosított a jellegzetes festett díszletek, fény-árnyék kontrasztok és kifejező arcközelik használatára.
Egy valóban élt, a korát megelőző showman, akinek a tömegre gyakorolt hatása párhuzamba kerül a filmben Hitlerével: Szabó István rendezése Oscar-jelölésig vitte, és tele van kimagasló színészi alakításokkal. A két világháború közötti Németországban tevékenykedő parafenomén főhőse megjósolja Hitler hatalomra jutását, sőt még a híres szónoki gesztusait is tőle lopja a diktátor. Abban viszont végig nem lehetünk biztosak, hogy a hipnotizőri képességein kívül nem-e csak egy ügyes csalóval van dolgunk, aki aztán a saját bukását már nem tudja megjósolni.
Ez az Edward Norton főszereplésével készült mozi is kapcsolódik a régiónk történelméhez, hisz a hőse a Monarchia korabeli Bécset bűvöli el benne a fellépéseivel. Olyannyira, hogy még a császári udvar figyelmét is felkelti, miközben a tetteit végig egy gyerekkori szerelem mozgatja, melynek tárgya épp a trónörökös jelenlegi jegyese. A különleges képességekkel is rendelkező főhős legnagyobb mutatványa pedig még a történelmet is befolyásolja.
Napjaink egyik legmenőbb filmrendezője, Christopher Nolan 2006-ban két Batman-mozi között készítette el ezt a kisebb, saját ötletből jövő produkciót, ami a csavaros sztorijával és kiváló figuráival igazi filmcsemege lett. A címbeli tökéletes trükkért két rivális bűvész versenyez Hugh Jackman és Christian Bale személyében, és amikor egyikük előáll egy zseniális mutatvánnyal, az igazi varázslatnak látszik – és csak a film végén derül ki a titka.
Milyen az a bűvész, akit Woody Allen alakít? A trükkökkel ügyetlen, rosszul öltözött, viszont az öniróniája mindent visz: „A nagy Splendini” néven fellépő bűvész termeténél csak a varázsereje kisebb, hisz a pályája csúcsán messze túl lévő illuzionista trükkjei meglehetősen elavultak. Ebben a humoros krimiben viszont mégis ő lesz az, aki segíteni tud a főhősnőnek abban, hogy szót értsen egy túlvilág az élet között ragadt, meggyilkolt lélekkel a gyilkosa megtalálásának érdekében.
Ha létezik tökéletes trükk, akkor lennie kell tökéletlennek is, gondolták a magyar címadók 2008-ban. Tom Hanks kevésbé híres, de szintén kiváló színészi képességekkel megáldott fia, Colin Hanks együtt szerepel a papával ebben a bájos dramedyben egy kiugrott joghallgatót játszva, aki egy nagyképű bűvész mellé szegődik el asszisztensnek. A pályamódosítással kapcsolatban persze meg kell győznie a saját csalódott apukáját is, akit idősebb Hanks alakít.
Ha egy trükköt harmadszor is visszakövetelnek a néző, akkor ott valami nagyon működik, nem igaz? A Szemfényvesztők-filmek trükkje a látványos és hatásos vizuális megoldások, valamint a kiváló szereplőgárda mellett a bűvészes filmek keresztezése a szélhámosmozikkal. Hisz mindkét esetben a lényeg az átverés, az elterelés: csak a kezüket figyeld, miközben a trükköt nem a kezük hajtja végre. Minden látványelemet bevetnek, a céljuk a közönség figyelmének megragadása, és az elvük: „minél jobban nézed, annál kevésbé látod”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.