Emlékszel Geszti Péter zenés komédiájára? Több mint 25 éve, hogy nem nevetett senki sem a Kalózokon

Emlékszel Geszti Péter zenés komédiájára? Több mint 25 éve, hogy nem nevetett senki sem a Kalózokon

magyar film
PUBLIKÁLÁS: 2025. november 15. 18:45
Hetente jelentkező cikksorozatunkban a magyar filmtörténelem leggyengébb láncszemeinek nyomába eredünk. Következő alanyunk igazából nem is egy film, hanem egy másfél órás Jazz+Az videóklip, ami Geszti Péter fejéből pattant ki, és Sas Tamás vitte vászonra. Veszélyes kombináció!

Ha magyar zenés filmekről van szó, nagy tétben mernénk fogadni, hogy most mindenkinek a hamarosan 2. résszel jelentkező sikermozi, a Hogyan tudnék élni nélküled? jut először eszébe. Nem véletlen, hiszen Ember Márk és Törőcsik Franciska rekordot rekordra halmozó alkotása kimaxolta a műfajt, ám nem minden honi mű tudott felejthetetlenné, vagy legalább közepesen elfogadhatóvá válni a zsáneren belül. A legrosszabb magyar filmek nyomába eredő sorozatunk következő áldozata, a Kalózok címre keresztelt Geszti Péter szkriptje és zenéi alapján, Sas Tamás jóvoltából megfilmesített katyvasz is utóbbi kategóriába esik.

Geszti Péter kalózok 1999
A Kalózok egy random fel-feltűnő Geszti Péterrel fűszerezett zenés vígjáték 1999-ből (Fotó: M1)

A magyar rádióhullámok kalózai

Bár a cím alapján rögtön egy kosztümös karibi kavalkádot képzelhetünk magunk elé egy balkáni Jack Sparrow-val az élen, ám a Kalózok esetében erről szó sincs, pedig a Hollywoodba hamarost visszatérő Johnny Depp magyar hangja, Király Attila is itt van.

Nem, Sas Tamás filmje kalózrádiós fiatal srácokról, név szerint Pipiről és a sorozatunkban már nem először felbukkanó Bodó Viktor által alakított Maxról szól, akik ki akarnak törni az underground világából, hogy a korszakot meghatározó rádiózás szakmájának legnagyobb sztárjai legyenek. Barátságuk közé azonban hamar éket ver, hogy csak egyikük kap erre lehetőséget, majd aztán a Gubás Gabiért folytatott harc is ellenségeskedést fabrikál az öröknek hitt barátságból.

Király Attila, Gubás Gabi és Bodó Viktor játszották a főszereplőket (Fotó: M1)

Ebből a filmből hiányzott ez meg az, de nem a Jazz+Az

A Kalózok forgatókönyvét és zenéjét szerző Geszti Péter lázálomba illő zenés vígjátékából csak két dolog hiányzott: a zene és a vígjáték. Félreértés ne essék, slágerek természetesen bőven vannak, de egyik sem passzol fikarcnyit sem a cselekményhez. A teljesen random Jazz+Az-bejátszások igazából csak úgy a semmiből megjelennek két jelenet között, hogy kitöltsék a minimális játékidőt, és a mini videóklipek úgy peregnek le a Kalózok történetéről, mint a vízcseppek egy jól megérett alma héjáról.

Ami pedig a poénokat illeti: Az ezredforduló környékén mind a hollywoodi, mind a nyugat-európai vígjátékok esetében népszerű téma volt a fiatalok ébredező szexualitásának ábrázolása, emlékezzünk csak vissza a Hangyák a gatyában vagy az Amerikai pite-filmekre. A Kalózok humorvilágában is némileg, nem túl tolakodóan ezt lehet felfedezni, bár ez itt inkább csak egy-két erotikus jelenetben és nem kevés, nem kicsit szexista, Mórickát is megszégyenítő szőke nős poénban mutatkozik csak meg.

SPS_1644
Geszti Péter dalokban akart történetet mesélni, de nem jött össze neki (Fotó: Mediaworks)

A kevesebb Geszti Péter néha több

Noha fentebb már leírtuk a Kalózok szinopszisát, és az alapján még egy egészen izgalmas végeredmény is kilyukadhatott volna belőle, de mégsem így történt. A karakterek pont olyan idegesítőek, mint amennyire fárasztóak a poénjaik, a szkript több ponton is szétcsúszik, a szerelmi szál összecsapottnak hat, a szereplők pedig a semmiből hazudtolják meg addig felvázolt jellemüket: Elég csak Pipi arcoskodásából fakadó tragédiájára gondolni, ekkor pedig egy furcsa, a filmtől teljesen idegen, drámai vonal furakodik be a cselekménybe.

Ha esetleg Geszti Péterék ugyanannyi energiát fektettek volna a forgatókönyvírásba, mint amennyit az önpromócióba toltak, talán a nézők gyomra is könnyebben fogadta volna be a Kalózokat.

Ez a Sas Tamás-film sem lett a mozinézők kedvence, pedig közel 200 ezren váltottak rá jegyet (Fotó: M1)

Végszó

Utólag visszatekintve a Kalózokra is rá lehetne égetni a „Sas Tamás miatt nem sikerült” billogot, de a rendező igazából itt pont tehetetlen volt. Bárkit felkérhettek volna arra, hogy foglalja el a direktori széket, egy 90 perces albumreklámból senkinek sem sem lett volna könnyű dolga egy élvezhető, épkézláb filmet varázsolnia. Egy korabeli villámkritika azt a kérdést tette fel, hogy erre a filmre vajon fog-e bárki is emlékezni 5 év múlva, és jelentjük, igen, ugyanis a Kalózoknak méltó helye van a legrosszabb magyar filmek között, emiatt pedig érdemes emlékezni rá.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.