Az AEO térhódítása és összehangolása a SEO-val

PR cikk
PUBLIKÁLÁS: 2025. szeptember 08. 13:40
Az online világban ritkán van idő arra, hogy hátradőljünk, és azt mondjuk, kész, megértettem, most már nyugodtan mehetek a dolgomra. A keresőoptimalizálás világa sosem ilyen.

Amikor úgy tűnik, hogy végre mindent rendbe raktál – a technikai SEO-t, a tartalmat, a linképítést –, akkor egyszer csak jön valami új. Most éppen az AEO, vagyis Answer Engine Optimization, válaszoptimalizálás. És valahogy érződik rajta, hogy ez nem egy pillanatnyi hóbort, hanem olyan irány, ami tartósan itt marad.

Ez a válaszoptimalizálás
Az AEO nem listát ad, hanem választ, amit az AI rak össze több forrásból. Ez a válaszoptimalizálás
Fotó: freepik.com 

Amikor még csak SEO volt

Emlékszem, amikor először kezdtem komolyabban foglalkozni SEO-val, minden arról szólt, hogyan kerüljünk előrébb a listán. Kulcsszavak, meta leírás, linképítés. Az volt a szentháromság. Akkoriban még lehetett trükközni is. Linkkatalógusok, cikkgyárak, és az a bizonyos „keyword stuffing”, ami ma már inkább szégyen, mint előny.

Aztán a Google szép lassan okosabb lett. Megtanulta, hogy nem a mennyiség számít, hanem a minőség. És közben a felhasználók is türelmetlenebbek lettek. Ma már senki sem akar 15 oldalt átnézni, csak hogy megtalálja a választ arra, hogy milyen masszázsfotel jó hátfájásra vagy hogyan kell kovászt készíteni otthon.

AEO – a válaszok új logikája

Ez az, ahol belép az AEO. Nem listát ad, hanem választ. Olyat, amit az AI összerak több forrásból, és azonnal elébed tesz. Nem kell kattintgatnod, csak elolvasod, és kész. Ha belegondolsz, teljesen logikus, a kereső mindig is a felhasználóért volt, és a felhasználó nem linkeket keres, hanem megoldást.

Ami viszont nekünk, akik weboldalakat optimalizálunk, kihívás. Mert most nem elég, hogy SEO-ban ott vagy a top 3-ban. Most az is számít, hogy bekerülj abba a generált válaszblokkba. És itt már más szempontok is előjönnek: kérdés-válasz szerkezet, struktúrált adatok, világos, rövid feleletek.

SEO és AEO együtt

A kettő viszonya kicsit olyan, mint két testvér. A keresőoptimalizálás az idősebb, tapasztaltabb. A válaszoptimalizálás a fiatalabb, aki most kezdi bontogatni a szárnyait, de egyre nagyobb figyelmet kap. És bár elsőre úgy tűnhet, hogy versengenek, valójában kiegészítik egymást.

SEO nélkül nincs alap. Ha az oldalad nem gyors, nem mobilbarát, ha nincs rajta tartalom, amit indexelni lehet, akkor nincs miről beszélni. Az AEO ehhez képest egy új réteg. Olyan, mint amikor nemcsak látszani akarsz a piacon, hanem megszólalni is.

Linképítés az AEO korában

És persze nem felejthetjük el a linképítést sem. Sokszor temették már, de mindig visszatért. Igaz, ma már más formában, mint tíz éve. Most a link nem pusztán rangsorolási jel. Hanem bizalmi faktor. Gondolj bele, ha az AI választ akar adni egy kérdésre, honnan tudja, melyik forrást használja? Onnan, hogy mások mennyire tartják hitelesnek azt a forrást. Ez pedig a hivatkozásokból derül ki.

Egy ügyfelem például hosszú ideig csak tartalomra fókuszált. Írtak szép cikkeket, de valahogy nem kerültek be a válaszblokkokba. Amíg nem kezdtünk el tudatos linképítésbe, helyi portálok, szakmai blogok, partneri együttműködések, addig nem történt nagy előrelépés. Amikor viszont jöttek az első komolyabb hivatkozások, szinte egyik napról a másikra bekerültek az AI által idézett források közé. Ez nem véletlen.

Néha azon kapom magam, hogy hiányzik a régi SEO világa. Amikor elég volt játszani a kulcsszavakkal, és máris láttad az eredményt. Most minden sokkal összetettebb. De valahol szebb is. Mert a SEO és az AEO együtt kényszerít minket arra, hogy tényleg a felhasználónak írjunk. Ne trükközzünk, hanem értelmes, hasznos tartalmat adjunk. És ez hosszú távon mindenkinek jobb.

Hogyan lehet jól csinálni?

Nincs varázsrecept. De van pár dolog, amit érdemes szem előtt tartani.

  • Gondolkodj kérdésekben. Ne csak kulcsszavakban.
  • Adj egyértelmű, rövid válaszokat. Az AI ezeket szereti.
  • Használj struktúrált adatokat, FAQ-t, schema.org jelöléseket.
  • Építs linkeket, de ne mennyiségben, hanem minőségben. Egy jó, releváns link többet ér, mint száz spam.
  • És ami talán a legfontosabb, ember maradj a szövegben. Az AI kiszúrja a gépies, sablonos tartalmat, és a felhasználó is.

Nem tudjuk, hova tart ez az egész. Lehet, hogy két év múlva a keresések 90%-át AI válaszolja meg, és a klasszikus keresőoptimalizálás háttérbe szorul. De az is lehet, hogy a kettő még hosszú ideig kéz a kézben jár. Egy dolog viszont biztos, aki most elkezdi összehangolni a SEO-t és az AEO-t, az előnyben lesz.

És itt jön a linképítés új szerepe, a bizalomépítés. Ha jó források hivatkoznak rád, akkor nemcsak a keresőben leszel erősebb, hanem az AI is szívesebben vesz át tőled. Ez pedig új kaput nyit a láthatóságra.

A keresőoptimalizálás és a válaszoptimalizálás nem ellenségek, hanem szövetségesek. A linképítés pedig továbbra is ott van, csak új szerepkörben. És aki ezt felismeri, annak a jövőben is lesz helye a digitális térben.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.