Gigászok a térképen – Három világhírű csatorna, amely örökre megváltoztatta a világot

PUBLIKÁLÁS: 2025. április 16. 14:00
Ókori álmok, mérnöki bravúrok és egy úszva átkelt kalandor. Ez is belefér a három világhírű csatorna történetébe: a Szuezi-, a Korinthoszi- és a Panama-csatorna nemcsak földrészeket köt össze, hanem korszakokat is.
Etédi Alexa
A három világhírű csatorna egyike, a Panama-csatorna, amely a mérnöki tudomány bravúrja - illusztráció Forrás: AFP/Rodrigo Arangua

Három világhírű csatorna, millió lehetőség

A három világhírű csatorna – a Szuezi, a Korinthoszi és a Panama – nem csupán mesterséges vízi utak. Ezek a gigászi mérnöki projektek évszázadokon átívelő álmokat valósítottak meg, és olyan mértékben formálták a világkereskedelmet, hogy nélküle ma máshogy nézne ki a globális gazdaság.

Alábbi cikkünkben bemutatjuk azt a három mesterséges vízi útvonalat, azt a három világhírű csatornát, amelyek forradalmasították a kereskedelmet, a szállítást.

A Szuezi-csatorna

Az egyiptomi sivatag mélyén húzódó Szuezi-csatorna már több mint 150 éve köti össze a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel. 1869-es megnyitásakor igazi forradalmat hozott: Európa és Ázsia hajózási útvonalai közt közel 8000 kilométerrel rövidült le az út.

Az új Szuezi-csatorna bejárata az egyiptomi Iszmáilíjában a létesítmény avatóünnepségén Forrás: BELGA/AFP/Nicolas Maeterlinck

A vízszintek egyenlősége miatt zsiliprendszer nélkül működő csatorna azonban már a XVIII. században is izgatta a hadvezérek és mérnökök fantáziáját – köztük Napóleonét is. A nagy hódító mérnökei azonban hibásan mérték fel a vízszinteket, így a projekt meghiúsult. Aztán jött Ferdinand de Lesseps, aki 10 év alatt valóra váltotta, amit addig lehetetlennek hittek.

Kevesen tudják, de a New York-i Szabadság-szobor eredeti terveit a Szuezi-csatorna bejáratához szánták. Az egyiptomi kormány azonban visszautasította az ötletet, így a fáklyás nőalak végül Amerikában vált jelképpé.

2021-ben aztán szó szerint megállt a világ. Az Ever Given nevű óriás konténerhajó keresztbe fordult a Szuezi-csatornában, és hat napon át blokkolta a forgalmat. A világkereskedelem napi vesztesége 9,6 milliárd dollár volt.

A Szuezi-csatornában keresztbe fordult Ever Given óriás konténerhajó, amely 6 napra blokkolta a közlekedést - illusztráció Forrás: AFP/Roscosmos

A Korinthoszi-csatorna

A három világhírű csatorna közül talán a Korinthoszi- az, amelyik a legdrámaibb látványt nyújtja. Meredek, 90 méter magas sziklafalai között a hajók mintha egy keskeny szurdokon siklanának át a Peloponnészoszi-félszigeten, összekötve a Korinthoszi-öblöt az Égei-tengerrel.

A csatorna megásása az ókor óta foglalkoztatta az emberek képzeletét. Az ókori Rómában Néró császár maga kezdte meg a munkálatokat – szó szerint, egy arany ásóval a kezében. A gigászi projekt azonban halála után félbeszakadt, és csak több mint 1800 évvel később, 1893-ban vált valósággá.

A Korinthoszi-csatorna, melynek megépüléséből két magyar is kivette a részét - illusztráció Forrás: Hemis via AFP/ESCUDERO Patrick / hemis.fr/Escudero Patrick

A csatorna újkori megépítésében két magyar, Türr István és Gerster Béla is kulcsszerepet játszott. Előbbi a Panama-csatorna projektjén is dolgozott, de végül Görögországban írt mérnöki történelmet.

A Korinthoszi-csatorna ma már inkább turisztikai látványosság. A legvakmerőbbek itt vetik mélybe magukat Európa egyik legextrémebb bungee jumping helyszínén.

A Korinthoszi-csatorna az egyik legkedveltebb bungee jumping helyszín Görögországban - illusztráció Forrás: AFP/Aris Messinis

A Panama-csatorna

A Csendes- és az Atlanti-óceánt összekötő 82 kilométeres vízi út nemcsak technikai csoda, hanem egy komoly történelmi hullámvasút is. Már a spanyol hódítók is fantáziáltak rajta, de az első komoly próbálkozás a francia Ferdinand de Lesseps nevéhez fűződik – a Szuezi-csatorna sikere után azonban itt kudarcot vallott.

A Panama-csatorna elkészültéhez kapcsolódik a panamázás kifejezés is, amely a csatorna építése körüli politikai és pénzügyi botrányokból ered, különösen a XIX. század végi francia kudarc idejéből. Az építés során hatalmas összegeket sikkasztottak el, és korrupciós hálózatok fonódtak a projekt köré, melyek még a francia kormány magas köreit is elérték.

A „panamázás" azóta is a politikai korrupció, a közpénzek hűtlen kezelésének szinonimája lett. Maga a szó túlélte a botrányt, és a köznyelvben is meggyökeresedett – jól mutatva, hogy a Panama-csatorna nemcsak mérnöki, hanem politikai legendává is vált.

A Panama-csatorna építési munkálatai 1908-ban, ahol 27.500 munkás halt meg a kegyetlen körülmények miatt - illusztráció Forrás: Shutterstock/Everett Collection

A trópusi betegségek végül annyi áldozatot követeltek (27.500 munkás hunyt el), hogy a franciáktól végül az amerikaiak vették át a projektet.

Az 1914-es megnyitás után – és azóta is – a világ egyik legforgalmasabb hajóútja lett. Az átkelés díjszabását a hajók tömege alapján számolják. Richard Halliburton amerikai kalandor 1928-ban úgy döntött, hogy átússza a csatornát. A hajók tömege alapján számolt díj miatt ő csak 36 centet fizetett – ez máig rekord.

A San Juan-folyó Nicaraguában, amely része a Panama-csatornának - illusztráció Forrás: AFP/Degas Jean-Pierre

A legnagyobb konténerszállítók azonban akár egymillió dollárt is leszurkolnak az átkelésért. És minden centért megéri – hiszen ez az útvonal napokat, sőt heteket takarít meg.

Miért számítanak ezek a különös építmények ma is?

A három gigászi csatorna szerepe az elmúlt évtizedek során sem csökkent – sőt. A Szuezi- és Panama-csatorna a globális ellátási láncban ma is kiemelt jelentőségű. A Korinthoszi ugyan inkább regionális jelentőségű, de történelmi és turisztikai értéke felbecsülhetetlen.

Érdekesség, hogy szinte valamennyi projekt mögött ott állt a francia mérnöki tudás – és a magyar ész és kéz sem hiányzott.

A világ változik, de ezek a mesterséges vízi csodák ma is ott húzódnak kontinensek és óceánok között – csendben, de hatalmas befolyással.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.