Mégis megépítik a 3 km-es autóutat, amely az 5000 éves Stonehenge alatt fut végig

Stonehenge
PUBLIKÁLÁS: 2020. november 16. 09:48

Grant Shapps, brit közlekedési miniszter jóváhagyásával mégis megépül az az alagút, amellyel az angliai Stonehenge körzetének gépkocsiforgalmát tervezik csillapítani – írja cikkében a The Guardian.

Európa egyik legjelentősebb őskőkori építménye közel 5000 éves, a világ egyik csodájaként tartják számon, a napokban elfogadott terv értelmében pedig hamarosan 2,9 kilométer hosszú alagút épül a közelében. Az alagútban futó autóút része annak a kétmilliárd font költségvetésű útfelújítási programnak, amellyel a világörökség részét képező 25 négyzetkilométernyi terület közlekedési problémáit tervezik megoldani.

Stonehenge Forrás: Liz Doran-Burke/pixabay.com

A közlekedési miniszter a tervezési felügyelőség javaslata ellenére hagyta jóvá a projektet, mert a tárcavezető szerint az alagút több hasznot termel majd, mint amennyi kárt okozna. A régészek szerint azonban a munkálatok káros hatással lesznek a Stonehenge-re, mivel az alagút mindössze néhány száz méterre húzódik majd a világörökség részét képező területtől. „Az alagút mindkét végén ki kell majd ásni a földet az autóút és a hatalmas alagútbejáratok miatt, rengeteg betont kell majd beépíteni, és nagyobb útkereszteződéseket fognak kialakítani a világörökségi terület mindkét oldalán. Ez viszont hatalmas pusztítást jelent" – részletezte Kate Fieden régész a Stonehenge körüli alagút-építéssel kapcsolatos problémát legutóbb a német ARD csatornának, angolul tudók ebben a videóban hosszabban is meghallgathatják a vele készített interjút.

Mindeközben Kate Mavor, az angol örökségségvédelmi hivatal vezetője üdvözölte a döntést, amelynek kihirdetési napját a „Stonehenge történetének mérföldköveként" értékelte. Úgy véli, hogy az egyébként rendkívül zajos, összesen 150 kilométer hosszú "A303-as autóút egy szakaszának alagútba helyezése újraegyesíti majd Stonehenge-t és a környező őskori tájat, és segít a jövő generációinak jobban megérteni és értékelni a világnak ezt a csodáját"– utalt ezzel arra, hogy a hivatal már régóta aggódik a műemlék térségének autóforgalma miatt, mert több tízezer gépkocsi halad el naponta a Stonehenge és a körzetében lévő régészeti lelőhelyek mellett. És amiatt is számtalanszor panaszkodott már, hogy az erős forgalom és az általa keltett zaj zavarja a látogatókat a műemlék élvezetében, megértésében.

Naplemente Stonehenge-ben Forrás: simonwakefield/commons.wikimedia.org

A brit kormány öt évvel ezelőtt állt elő először, akkor még egy négykilométeres alagút építésének tervével arra hivatkozva, hogy csak egy hosszabb alagút nyújthatna megfelelő védelmet a Stonehenge-nek. A projektet azonban kezdettől fogva sokan bírálták, többek között annak kapcsán, hogy az alagútból kiszűrődő fénysugarak károsítani fogják a kőtömbökből és földsáncokból álló építmény eredeti küldetését, a téli és a nyári napfordulók megünneplését. Végül a kormány megváltoztatta az alagút nyomvonalát, hogy a kijárata ne zavarhassa a lemenő nap látványát a téli napfordulón.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.