
Rengeteg kérdéssel indultam Mauritiusra. Vonzott a szigetállam titokzatossága, az a fajta kortalanság, ami az egész óceáni térségre jellemző. Noha történelme rövid, mérete apró, mégis úgy éreztem, valami igazán egyedi és sajátos világ vár majd ott.
A július messze nem főszezon arrafelé, így ilyenkor valamelyest ritkábbak a szigetre tartó járatok. Bécsből indultam, az Emirates légitársasággal, és egy dubaji átszállással értem a Sir Seewoosagur Ramgoolam nemzetközi repülőtérre. Különböző fórumokon riogattak, hogy meleg időre ne számítsak; olyannyira ne, hogy a szomszédos Réunion hegycsúcsain a havazás sem ritka ilyenkor. Gondoltam mindez túlzás, hiszen Mauritius mindössze húsz szélességi fokkal fekszik az Egyenlítő alatt, ám a közel egy napig tartó utazás után, a reptéri parkolóban huszonöt fok várt és szeles idő.
A szigetnek nagyon sajátos mikroklímája van. Noha minden oldalról egyaránt nyitott, időjárását mégis nagy eltérések jellemzik különböző részein. A tél itt májustól októberig tart. Az óceánparton ebben az időszakban nappal nem megy huszonhat fok fölé a hőmérséklet, míg este a húszat is ritkán éri el. Mivel Mauritius kimondott turistalátványosságokban szegényes, kevesen választják ilyenkor. Legtöbben a nyár korai vagy kései szakaszában jönnek, amikor gyakoribbak ugyan a kiadós trópusi viharok, de az óceán vize akár huszonnyolc fokig is felmegy, szemben a júliusi 22-24 fokkal.
Az óceáni szigetekre jellemző, hogy lassabb iramban zajlik rajtuk az élet. Ez a fajta nyugalom már a reptértől az első napi szállásra vezető úton érezhető volt. Mauritius autóparkja a magyarénál nem sokkal öregebb, a gyér forgalom nagy részét pedig pickupokat, vagy kisbuszokat hajtó sofőrök teszik ki, akik meglepően kulturáltan vezetnek a szűk utakon. Egykori brit gyarmatként a közlekedés itt baloldali, de hasonlóan érdekes volt látni, hogy minden apró település határában fekvőrendőrök lassítják a forgalmat. Sietni nincs is hova, hiszen a termőföldön minden nő magától, másra pedig nincs dolguk.
Utunk cukornádültetvényen át vezetett, a három méter magas nád pedig falat alkotva akadályozta a kilátást, így csak néha tűnt fel egy-egy magasabb hegycsúcs. Tulajdonképpen a kevés nemzeti parkon és az óceánpart közvetlen közelében lévő területeken kívül szinte az egész sziget egy egybefüggő termőföld. Még a 17. században érkező holland telepesek hozták magukkal a cukornádat, a termesztéséért pedig rövid idő alatt kiirtották a növénytakaró nagy részét. A földeken végtelen a nyugalom. Sehol egy ember, csak a nád és a vörös föld kettőse. A partot elérve azonban egészen más fogad. Noha itt is csak elvétve látni embert, egymást érik a bádogból tákolt házak és pálmafák nőnek minden szabad négyzetméteren.
Az első napi úton, majd a következő két nap alatt sikerült megismerni a sziget keleti oldalát. A későbbi tapasztalatok alapján mondhatom, hogy messze ez Mauritius legszegényebb része. Amíg máshol keresni kell a bádogviskókat, itt ritkaság a téglaház. Mivel a sziget itt a legnyitottabb (ebből az irányból a legközelebb már Ausztrália van) természetileg is sok szempontból más az összes többi oldalnál. Az óceán felől szűnni nem akaró erős szél fúj, aminek kiváló tanúi a parton álló fák, melyek törzse meredeken dől a szárazföld irányába. A legtöbb szemetet itt dobja ki a víz: gumiabroncsok, nejlonzacskók és rengeteg különböző civilizációs hulladék borítja öbleit, ami amellett, hogy csúnya és kiábrándító, nagy veszélyt jelent a madarakra, halakra.
A később megismert északi és nyugati oldal már egészen más. A sziget északi része tulajdonképpen csak egy szűk csücsök. Itt van a Grand Baie nevű öböl, a turisták egyik legkeresettebb célpontja. A méretes öböl vize kis csónakoktól és méretes katamaránoktól zsúfolt, partján pedig egymást érik a szállodák. Gyönyörű és az eddig tapasztaltaktól messze modernebb képet kaptam itt erről a távoli kis államról.
Mauritius szerelmesei közt tartja magát az a nézet, miszerint a sziget legszebb arcát nyugaton mutatja. Kelet és észak után kíváncsian vártam, miben lehet több nyugat az addig látottaktól, de szerencsére erre hamar választ kaptam. Utazásom negyedik napján értem el a kontinensre néző oldalt. Magas, csipkézett hegycsúcsok, az eddiginél is fehérebb homok és viszonylagos jólét fogadott. Itt fekszik a főváros, Port Louis. A közel százötvenezer lakosú város egy hatalmas kikötő köré épült, és egyfajta – az afrikai országokban nem szokatlan – kettősség jellemzi. Némely részein nyugat-európai szintű a gazdagság, míg máshol járhatatlanok az utak és elviselhetetlen a bűz. Egymást érik a magas lakóépületek, boltok, a rengeteg embert látva pedig itt már a társadalmi rétegződés is szembetűnő volt.
Mauritius rövid, fordulatokkal teli történelemmel bír. A 16. századig még csak nem is lakták, mindössze az arab és indiai hajósok álltak itt meg néha, feltölteni a készleteiket. Az 1500-évek első felében érkeztek az első európai felfedezők, a portugálok személyében, majd nem kellett sokáig várni, hogy a holland telepesek belakják szigetet. Óriási változások indultak meg ekkor. Hamar kiirtották a természetes növényzet jó részét a cukornádtermesztés miatt. Az őshonos állatok közül több, például a dodó ekkoriban pusztult ki. Amilyen hirtelen érkeztek, olyan hirtelen mentek el a hollandok az 1710-es években, helyüket pedig a franciák vették át. Ők rabszolgákat hurcoltak be, és folytatták a nádtermesztést. Noha elindították Mauritiust a fejlődés útján, lényeges fejlesztéseket csak az 1810-ben érkezett britek vittek véghez.
Ma a lakosság jelentős részét az indiaiak adják, de szép számban vannak kreolok, kínaiak és franciák is. Az arányból adódóan a választott tisztségeket, így a miniszterelnöki széket is indiaiak töltik be. Érdekes, de a különböző származású emberek nem nagyon keverednek, mégis békésen élnek egymás mellett. Sokszor hallani, hogy Mauritius a tolerancia szigete, ami nem csak etnikai, de vallási téren is helytálló. Néhol egymás szomszédságában állnak a keresztény templomok és a muzulmán mecsetek, máshol buddhista sztúpákat rejt az út menti erdő.
Hiába jöttek utánuk a britek, a franciák hatása érezhető leginkább. Noha a közlekedést és bizonyos szinteken a közigazgatást is a brit idők befolyásolták, a települések nevei és a helyiek nyelvhasználata mutatja, hogy az emberek hétköznapjában a francia hagyaték van inkább jelen. Éppen ezért érdekes, amikor a helyi idegenvezetők arról mesélnek, hogy a lakosság milyen érzéseket táplál irántuk. Például ha sportközvetítést néznek, a helyiek a franciák ellen, vagy a britek mellett szurkolnak. A közgondolkodásban ugyanis valamelyest az maradt meg, hogy a franciák mindent csak elvittek innen, míg a britek hozták meg azt a fejlődést, ami az egyik legélhetőbb afrikai állammá tette Mauritiust.
Kilenc napig tartó utam egy study tour volt, melyet a Dertour utazásszervező cég intézett. Az ilyen utak lényege, hogy a szállodák meghívják viszonteladóikat szolgáltatásaik kipróbálására. A kilenc nap alatt hét különböző hotelben aludtam és további tizenötöt néztem meg.
A szigeten leginkább négy- és ötcsillagos szállodák vannak, de akad háromcsillagos is. Ez utóbbiak általában helyi kézben üzemelő, valamelyest autentikus mauritiusi építészettel bíró hotelek, míg a drágább luxusszállók inkább nagy láncok tagjai, melyek vagy az egész világon üzemelő vállalatokhoz tartoznak, vagy csak az Indiai-óceán térségében működnek.
A személyzet kivétel nélkül barátságos volt. Sehol sem tapasztaltam korábban még ezt a fajta közvetlenséget, itt ugyanis mintha mindenkiből szívből jönne az az őszinte vendégszeretet, amit nem lehet tanulni. Ami viszont csak figyelem kérdése, az a szállodához tartozó partszakasz tisztán tartása. Az óceán rengeteg szemetet dob ki a partokon, emellett pedig az alga is jön egy-egy dagállyal. Ahogy már említettem, a szabad öblök jó részét elcsúfítják ezek a hulladékkupacok, de szerencsére a szállodák erre nagyon ügyelnek, és folyamatosan takarítják a homokot.
A nádtermesztés miatt a sziget egy apró hányadán maradt meg az eredeti növényzet. Mivel a termesztéshez sík területekre volt szükség, a dél-nyugaton álló hegyek őserdői átvészelték a telepesek pusztítását. Nem véletlenül áll itt a Black River Gorges Nemzeti Park, amely ma nagyon fontos szerepet tölt be a kihalás szélén álló őshonos fajok megmentésében.
Egy quadtúra alatt sikerült megismerni a parkot, ezzel együtt a hamisítatlan, háborítatlan Mauritiust. Mintha csak visszautaztunk volna az időben – a kitaposott útról, valamint a Jáváról behurcolt tucatnyi szarvasról megfeledkezve – azt látva, amit az első partraszálló hajósok láthattak. A hegyeken és völgyeken kanyargó úton egymást váltotta a szavannára emlékeztető száraz fű és a sűrűn benőtt párás erdő. Óriási élmény volt a túra, ahogy a következő nap meglátogatott Chamarel-vízesés és a híres Hét színű föld. Tulajdonképpen ez utóbbi kettő az, ami hagyományos értelemben vett turistalátványosságnak számít Mauritiuson.
Talán ez a parttól messze, a szárazföld mélyén eltöltött két nap volt az, ami alatt megkaptam mindazt ettől a távoli kis szigettől, amit reméltem. Csodálatos kis világ árválkodik ott egyedül a nyílt vízen, messze Afrika partjaitól, túl Madagaszkáron. Változatos és titokzatos hely, ami megérte az ott eltöltött másfél hetet, még ha ennyi idő alatt lehetetlen is kiismerni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.