Celeb

Gorbi táskát, Fred Astaire porszívót reklámozott

Török Hanna

Létrehozva: 2014.09.28.

Az elmúlt hetek nagy szenzációja volt idehaza Andre Agassi és a Schobert-vállalkozás különös „házassága”. Nem ez az első eset, hogy világsztár reklámoz magyar terméket. Vajon mihez adják a nevüket a hírességek, akik nem csak életükben, de akár halálukban is egy-egy áru szolgálatába állhatnak?

Pénzcsinálás halottakkal

Az USA 52 államából csupán 11-ben szabályozzák, hogy már nem élő embereket miként lehet felhasználni a reklámokban. Nem tudni, vajon az a két reklám, amely Audrey Hepburnt „támasztotta fel”, vajon melyik államban készült, annyi azonban bizonyos, hogy az örökösök mindkét esetben örömmel bólintottak a produkcióra – nyilván busás fizetségért cserébe. A csokireklámhoz kapcsolódó nyilatkozatukban Hepburn gyermekei még külön hangsúlyozták is: édesanyjuk milyen büszke lenne rá, hogy egy ilyen szép kivitelezésű alkotásban (egyébként valóban remek a kisfilm) népszerűsítheti az ugyancsak szép kivitelű csokoládét, amit amúgy is nagyon szeretett.

Porszívózik a táncoslegenda

Halott sztár esetében két megoldás jöhet szóba. Vagy megszólalásig hasonló dublőrt használnak (pl. Hepburn esetében) vagy filmtrükköt. Ilyen Fred Astaire esete is, akinek egy híres filmjelenetét (amikor is körbetáncolja a falat és a plafont) annyiban változtatták meg, hogy egy porszívót „adtak” a kezébe. A sztár ekkor már tíz éve halott volt. De nem kell messzire mennünk ahhoz, hogy feltámasztott világsztárra bukkanjunk. A Szentkirályi víz reklámarca négy éve maga Puskás öcsi volt.

Armstrong bilije

A világ legjobb sportolóinak a reklámokban szereplés olykor a sokszorosát hozhatja a konyhára, mint a sportbéli sikerek. A David Beckham-brand felépítését ma már egyetemi kurzusokon tanítják, minden idők tán legjobb kosarasának, Air (vagyis Michael) Jordannak a neve szinte eggyé forrt a Nike-val, míg az utóbbi években a Turkish Airlines klipjein tűnnek fel a legnagyobbak: így például Lionel Messi vagy a csinos teniszező, Caroline Wozniacki.

Amikor Lance Armstrongról kiderült, hogy a valaha volt legszervezettebb doppingcsapatot működtette, természetesen minden korábbi reklámpartnere kihátrált mögüle. Pedig korábban évente több tízmillió dollárt kasszírozott ezekből. 2000 augusztusában a Nike felkérésére érkezett Magyarországra. Hat banánt evett és csak vizet ivott az egynapos forgatáson, amelyen kígyó, tigris, elefánt és természetesen luxus lakókocsi várta a kerékpárost, aki a nap végén magánrepülőjén távozott Nizzába.

A forgatáson neki tolmácsoló Tordai Csabát egy karórával ajándékozta meg, Tordai pedig egy üveg Tokajival kedveskedett: – Kedves fickó volt, úgy viselkedett, mintha csak egy kerékpáros srác volna közülünk – emlékezett később a magyar szakember.

Mihail a szupersztár

Politikai visszavonulása után a nagy keleti fordulat atyjának is nevezett Mihail Gorbacsov igazi közéleti szupersztár lett. Egy-egy egyetemi vagy VIP-fogadáson elmondott beszédéért akár százezer dollárt is elkérhetett, nem beszélve példátlan reklámkarrierjéről. Először az osztrák államvasútnak adta el az arcát, később egy Pizza Hut-klipben szerepelt. Ez utóbbi felvétele egymillió dollárba került.

De a legnagyobb Gorbi-durranás mégis a Louis Vuitton francia divatcég kampánya volt, amelyben a Szovjetunió első és egyben utolsó elnöke nem kisebb nagyságokkal szerepelt, mint Steffi Graf, Agassi (lám, nem csak Norbiéknak jutott eszébe az immár tar fejű teniszező!) és Catherine Deneuve. A klipben Gorbacsov egy luxuslimuzin hátsó ülésén időzik egy-egy elegáns táska társaságában.

Hollywood mindent visz

Természetesen a hollywoodi sztárok a reklámfilmekben is a legkedveltebbek. Jó példa erre a sármos hódító, George Clooney és a Nespresso kapcsolata. Nem mindig ilyen szerencsés azonban a találkozás. Őrülten gyenge és erőltetett reklámfilmek egész sorát találni a neten. Ezek egyikén az ifjú Nicolas Cage gondtalanul halad autójával egy végeláthatatlannak tűnő amerikai sztrádán. Egyszer csak egy nagyra nőtt, fémtestű ufó állja útját. Cage kiszáll, erre a földöntúliak tucatjai veszik körül, őrült táncba kezdenek, amelybe a színész is bekapcsolódik. Hirtelen vége lesz a dajdajnak, és Cage köszöntésképpen nagy koppanással összefejel a marslakók főnökével. És akkor a képernyő elsötétül és megtudjuk, hogy mindez egy autót reklámozott.

Sztárok a volán mögött

Természetesen az autóreklámokból sem maradhatnak ki a legnagyobb sztárok. Kyle Minogue az aprócska, nyitott tetejű Street Ka volánja mögé ült be (2002), Tina Turner Plymouthba huppant bele (1988), az immár Oscar-díjas Matthew McConaughey pedig a tekintélyes Lincolnban igyekezett hitelesnek mutatkozni (2014).

Az utóbbi idők legemlékezetesebb autóreklámja kétségkívül Jean-Claude Van Damme nevéhez fűződik: a belga színész két, az országúton egymás mellett haladó Volvo Truckon vetette meg lábait, hogy aztán a távolodó kamera megmutassa, valójában a két autó tökéletes úttartása teszi lehetővé, hogy Van Damme mindvégig spárgában maradhasson (2013).

Ennél is emlékezetesebb azonban a Van Damme-reklám után készült kisfilm-paródiák sora, közülük is Chuck Norrisé, aki Van Damme kunsztját repülőkkel ismételte meg. A legmeglepőbb párosítás pedig a minden idők legjobb golfozójaként ünnepelt ifjú Tiger Woods és a tehetős idős emberek által kedvelt Buick városi terepjáró reklámfilmje (2001), illetve Eminemnek az elegáns Chryslert reklámozó videója (2011) volt.

Zöld lámpa Norbiéknak

Norbiék azért szerződtették Agassit, mert vállalkozásuk részvényeit a tőzsdére kívánják vinni. Igaz, felmerült, hogy bizonyos szabálytalanságok miatt erre mégsem kerülhet sor, ám a legújabb fejlemények szerint a Magyar Nemzeti Bank mégiscsak zöld utat adott a Norbi-részvényeknek. A közeljövő megmutatja majd, hogy a semmiből nemzetközi méretű vállalkozást építő Norbi-birodalomnak megérte-e az Agassi-kapcsolat kiépítése.
 

Emlékszik még?

• Hajós András könnyed, közvetlen személyisége, sokszor „gyermeki” stílusa jól passzolt a Tibi csoki imázsához.

• 2006-ban Szulák Andrea mellett arcát adta a MÁV Általános Biztosító hirdetéseihez Havas Henrik, ám ebből balhé lett, mert az ORTT (az akkori mádiahatóság) szerint politikai műsorokban is szereplő riporter nem szerepelhet reklámokban.
• Amikor a sokszoros olimpiai bajnok, Michael Phelps doppingbotrányba keveredett, a nemzetközi sajtó viszonylag elnéző volt vele szemben. Nem így a rá korábban dollármilliókat költő Kellog’s reggelipehely-márka amely megszakította az együttműködést a sportolóval, márkaromboló csalónak bélyegezve őt.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek