Az elmúlt hetek nagy szenzációja volt idehaza Andre Agassi és a Schobert-vállalkozás különös „házassága”. Nem ez az első eset, hogy világsztár reklámoz magyar terméket. Vajon mihez adják a nevüket a hírességek, akik nem csak életükben, de akár halálukban is egy-egy áru szolgálatába állhatnak?
Az USA 52 államából csupán 11-ben szabályozzák, hogy már nem élő embereket miként lehet felhasználni a reklámokban. Nem tudni, vajon az a két reklám, amely Audrey Hepburnt „támasztotta fel”, vajon melyik államban készült, annyi azonban bizonyos, hogy az örökösök mindkét esetben örömmel bólintottak a produkcióra – nyilván busás fizetségért cserébe. A csokireklámhoz kapcsolódó nyilatkozatukban Hepburn gyermekei még külön hangsúlyozták is: édesanyjuk milyen büszke lenne rá, hogy egy ilyen szép kivitelezésű alkotásban (egyébként valóban remek a kisfilm) népszerűsítheti az ugyancsak szép kivitelű csokoládét, amit amúgy is nagyon szeretett.
Halott sztár esetében két megoldás jöhet szóba. Vagy megszólalásig hasonló dublőrt használnak (pl. Hepburn esetében) vagy filmtrükköt. Ilyen Fred Astaire esete is, akinek egy híres filmjelenetét (amikor is körbetáncolja a falat és a plafont) annyiban változtatták meg, hogy egy porszívót „adtak” a kezébe. A sztár ekkor már tíz éve halott volt. De nem kell messzire mennünk ahhoz, hogy feltámasztott világsztárra bukkanjunk. A Szentkirályi víz reklámarca négy éve maga Puskás öcsi volt.
A világ legjobb sportolóinak a reklámokban szereplés olykor a sokszorosát hozhatja a konyhára, mint a sportbéli sikerek. A David Beckham-brand felépítését ma már egyetemi kurzusokon tanítják, minden idők tán legjobb kosarasának, Air (vagyis Michael) Jordannak a neve szinte eggyé forrt a Nike-val, míg az utóbbi években a Turkish Airlines klipjein tűnnek fel a legnagyobbak: így például Lionel Messi vagy a csinos teniszező, Caroline Wozniacki.
Amikor Lance Armstrongról kiderült, hogy a valaha volt legszervezettebb doppingcsapatot működtette, természetesen minden korábbi reklámpartnere kihátrált mögüle. Pedig korábban évente több tízmillió dollárt kasszírozott ezekből. 2000 augusztusában a Nike felkérésére érkezett Magyarországra. Hat banánt evett és csak vizet ivott az egynapos forgatáson, amelyen kígyó, tigris, elefánt és természetesen luxus lakókocsi várta a kerékpárost, aki a nap végén magánrepülőjén távozott Nizzába.
A forgatáson neki tolmácsoló Tordai Csabát egy karórával ajándékozta meg, Tordai pedig egy üveg Tokajival kedveskedett: – Kedves fickó volt, úgy viselkedett, mintha csak egy kerékpáros srác volna közülünk – emlékezett később a magyar szakember.
Politikai visszavonulása után a nagy keleti fordulat atyjának is nevezett Mihail Gorbacsov igazi közéleti szupersztár lett. Egy-egy egyetemi vagy VIP-fogadáson elmondott beszédéért akár százezer dollárt is elkérhetett, nem beszélve példátlan reklámkarrierjéről. Először az osztrák államvasútnak adta el az arcát, később egy Pizza Hut-klipben szerepelt. Ez utóbbi felvétele egymillió dollárba került.
De a legnagyobb Gorbi-durranás mégis a Louis Vuitton francia divatcég kampánya volt, amelyben a Szovjetunió első és egyben utolsó elnöke nem kisebb nagyságokkal szerepelt, mint Steffi Graf, Agassi (lám, nem csak Norbiéknak jutott eszébe az immár tar fejű teniszező!) és Catherine Deneuve. A klipben Gorbacsov egy luxuslimuzin hátsó ülésén időzik egy-egy elegáns táska társaságában.
Természetesen a hollywoodi sztárok a reklámfilmekben is a legkedveltebbek. Jó példa erre a sármos hódító, George Clooney és a Nespresso kapcsolata. Nem mindig ilyen szerencsés azonban a találkozás. Őrülten gyenge és erőltetett reklámfilmek egész sorát találni a neten. Ezek egyikén az ifjú Nicolas Cage gondtalanul halad autójával egy végeláthatatlannak tűnő amerikai sztrádán. Egyszer csak egy nagyra nőtt, fémtestű ufó állja útját. Cage kiszáll, erre a földöntúliak tucatjai veszik körül, őrült táncba kezdenek, amelybe a színész is bekapcsolódik. Hirtelen vége lesz a dajdajnak, és Cage köszöntésképpen nagy koppanással összefejel a marslakók főnökével. És akkor a képernyő elsötétül és megtudjuk, hogy mindez egy autót reklámozott.
Természetesen az autóreklámokból sem maradhatnak ki a legnagyobb sztárok. Kyle Minogue az aprócska, nyitott tetejű Street Ka volánja mögé ült be (2002), Tina Turner Plymouthba huppant bele (1988), az immár Oscar-díjas Matthew McConaughey pedig a tekintélyes Lincolnban igyekezett hitelesnek mutatkozni (2014).
Az utóbbi idők legemlékezetesebb autóreklámja kétségkívül Jean-Claude Van Damme nevéhez fűződik: a belga színész két, az országúton egymás mellett haladó Volvo Truckon vetette meg lábait, hogy aztán a távolodó kamera megmutassa, valójában a két autó tökéletes úttartása teszi lehetővé, hogy Van Damme mindvégig spárgában maradhasson (2013).
Ennél is emlékezetesebb azonban a Van Damme-reklám után készült kisfilm-paródiák sora, közülük is Chuck Norrisé, aki Van Damme kunsztját repülőkkel ismételte meg. A legmeglepőbb párosítás pedig a minden idők legjobb golfozójaként ünnepelt ifjú Tiger Woods és a tehetős idős emberek által kedvelt Buick városi terepjáró reklámfilmje (2001), illetve Eminemnek az elegáns Chryslert reklámozó videója (2011) volt.
Norbiék azért szerződtették Agassit, mert vállalkozásuk részvényeit a tőzsdére kívánják vinni. Igaz, felmerült, hogy bizonyos szabálytalanságok miatt erre mégsem kerülhet sor, ám a legújabb fejlemények szerint a Magyar Nemzeti Bank mégiscsak zöld utat adott a Norbi-részvényeknek. A közeljövő megmutatja majd, hogy a semmiből nemzetközi méretű vállalkozást építő Norbi-birodalomnak megérte-e az Agassi-kapcsolat kiépítése.
Emlékszik még?
• Hajós András könnyed, közvetlen személyisége, sokszor „gyermeki” stílusa jól passzolt a Tibi csoki imázsához.
• 2006-ban Szulák Andrea mellett arcát adta a MÁV Általános Biztosító hirdetéseihez Havas Henrik, ám ebből balhé lett, mert az ORTT (az akkori mádiahatóság) szerint politikai műsorokban is szereplő riporter nem szerepelhet reklámokban.
• Amikor a sokszoros olimpiai bajnok, Michael Phelps doppingbotrányba keveredett, a nemzetközi sajtó viszonylag elnéző volt vele szemben. Nem így a rá korábban dollármilliókat költő Kellog’s reggelipehely-márka amely megszakította az együttműködést a sportolóval, márkaromboló csalónak bélyegezve őt.