„Lepattanva a buszról – szokásomhoz híven, a megbeszélt időpont előtt jó félórával – baktattam a nagy narancssárga épülethez. Kezemben
a sörcsapolóverseny műsorvezetőjének járó ajándékaimmal léptem a kongó folyosóra.
– Hahó, valaki? – Te vagy a Kárpáti? Szervusz! Kalamár Tamás. Parancsolj, fáradj be! – lépett elő egy irodaajtó mögül energikus léptekkel, bajsza alatt magabiztos mosollyal egy férfi. – Hát, kérlek szépen, először is gratulálok, hogy te is velünk fogsz dolgozni! Gyere, megmutatom a műtermet, azt a díszdobozos sört ne hagyd itt, mert én nem iszom! – tárt fel egy vasajtót, amely mögött hatalmas hangár, tök üresen. – Hát, kérlek szépen, ez lesz az, a díszletek már készülnek, itt lesz majd a Berényiék panellakása, vele szemben a Berényi Kft. irodájának a díszlete, arrébb a Rózsa bisztró. Az emeleten lesz a fodrásztár meg az öltözők. Vigyázz, lépd át azt a kábelt! Itt a földszinten a vágószoba meg a vezérlő, be ne verd a fejed, nagy átalakításban vagyunk, de hiába, augusztusban már forgatnunk kell… Ja, addig nézd meg ezeket a fotókat, ők lettek még kiválogatva…
– Jé, a Varga Iza!
– Ismered?
–Együtt játszottunk Zalaegerszegen vele is, meg a Szőke Zolival is. A Várkonyit a szinkronból ismerem, a Fodor Zsókát meg onnan, hogy meg akartam venni a kispolszkiját, de nem volt pénzem a lakáscsere miatt! Milyen kicsi a világ…
…A forgatások szépen haladtak a maguk útján, s lassan mi, színészek is belerázódtunk, hogy a televíziózás műfajban kissé máshogyan kell alakítani a szerepeinket. Többségünk, korábbi színházi színészek, a kezdetekkor óhatatlanul a színházi gesztusrendszert alkalmaztuk, hiszen filmes előgyakorlataink sem a főiskolán, sem a későbbiekben nem nagyon adódtak. Így hát abból dolgoztunk, ami »ránk ragadt« a deszkákon.
Emlékszem, a producer hányszor figyelmeztetett minket , megnézve a felvett jeleneteket: – Gyerekek, ez nem színház, nincs nagy gesztus! Az egész képernyőn az arcod látszik! A tévénéző óriásiban lát téged, apró gesztusokat, leheletnyi mimikát kérek. Ez nem a Gyulai Várszínház, ahol nagy löttyös indulat kell, hogy az utolsó sorban is lássák! Értve vagyok?
– Értve, bólogattunk, és továbbra sem volt fogalmunk, hogyan kéne átállni egy éveken át berögzült színházi eszközrendszerről egy másikra.
De azért próbálkoztunk. Aztán jó néhány hónap alatt – talán – bele is jöttünk. Kamera előtt tanultunk meg egy szakmát…”
R. Kárpáti Péter könyvében kollégáinak többségének is szentel egy-egy fejezetet. Kiss Ramónára így emlékezik:
„Kissé nyugtalan, velem egykorú férfi áll a forgatási kordonon kívül, s nézi az eseményeket. A jelenetben egy fiatal lány találkozik egy másik szereplővel, és beszélgetni kezdenek a ház előtt. A fiatal lány nem ismerős, nyilván új szereplő. – Az édesapja vagyok - mondja a férfi, le sem véve szemét a jelenetről.
– Idegesnek látszol, nyugi.
– Jó, csak, tudod, a lányom tizenhét, most jöttünk Veszprémből – néz rám nyugtalanul.
– Tudom. Épp ezért mondom: nyugi. Tökéletesen értelek. Itt nem lesz bántódása, megígérem.
Aztán néhány ezer résszel később a kiskorú Kiss Ramóna nagykorú lett. Figyelemmel kísértem sorsát, betartva ígéretemet. A szeleburdi, szétszórt csitriből érett színésznő vált. Szorgalommal, szakmaszeretettel, kitartással és munkakedvvel. Ma már színházi színész is. És nem szeleburdi. De ugyanolyan szétszórt, mint volt! Ja, és a visszahívást, mint olyat, egyáltalán nem ismeri.”
(Folytatjuk)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.