A gyermekek egész egyszerűen életkorukból fakadóan nem ismerik fel a reklámok igazi célját, ezért ők védtelenek a hirdetésekkel szemben. Ebből fakadóan nem csak kérlelni, sírni és hisztizni fognak a látott játékokért a boltban, de ha túl sok reklámot látnak, az hosszú távon negatív hatással lehet rájuk.
Az egységes pszichológiai álláspont szerint a 4-5 év alatti gyermekek nem képesek megkülönböztetni a TV-ben látott reklámokat a meséktől. A 6 évesek ugyan már képesek erre, de nem a reklám tartalma számít nekik, hanem annak hossza és az alkalmazott figyelemfelkeltő eszközei. Csak 7-8 éves koruk után lesznek képesek a gyerekek megérteni, hogy mi a reklám valódi célja.
Az internet megjelenésével aztán végképp teret hódítottak a reklámok, az online térből ömlenek a gyerekinkre. De nem kizárólag az internet a hibás. A gyerekeink naponta sokféle reklámüzenettel találkoznak: óriásplakátokkal, sajtóval, rádióval, akár városjárás, akár autós utazás során. Vannak ezek között – főleg az online térben jellemző – olyan „okos reklámok” is, amelyek célja, hogy elmossák a hirdetés és a szórakoztatás közötti határt, játékosan közelítik meg a gyerekeket. Így a tartalom befogadása is sikeresebb lehet, és kevésbé tudatosul. Ennek a típusú marketingnek a gyermekek a legnagyobb áldozatai. Ők nincsenek felvértezve ezek ellen a fogások ellen, kritikus gondolkodásuk még fejlődés alatt áll, és az igényeiket, elképzeléseiket még kevésbé képesek szabályozni.
Mindebből következik, hogy a reklámok hatására a gyerekek újabb és újabb dolgokat szeretnének kiharcolni a szülőktől. Ez mondjuk a gyakorlati következmény. De emellett ott van még egy hosszabb távú hatás is. A felnőttes és idealizált világú hirdetések hatására a gyerekek akaratlanul is ezekhez az ideákhoz próbálnak hasonlítani. Ezek az egyszerű, megfelelően kódolt, rövid üzenetek beépülnek a gyermek világképébe, ami később, a való világgal találkozva sok stresszt okozhat.
Szülőként sokat tudunk tenni
Ameddig csak tehetjük, óvjuk meg a gyerekeket minden reklámtól. Később pedig próbáljuk meg a családi értékrendet alkalmazni a reklámok szelektálásában is.
Pár egyszerű szabály betartásával sokat tehetünk a gyerekeinkért.
És mi a helyzet a kamaszokkal?
A fiatalokat már szabályosan körülveszi a kereskedelmi üzenetek világa, életük legnagyobb részét az online reklámok között bolyongva élik, ezért valóban fontos, hogy pontosan felmérjék és megértsék, mit javasolnak, mit ígérnek, és ténylegesen mit adnak el nekik.
A reklámok alapvető célja az, hogy befolyásolják a fogyasztók attitűdjeit, vásárlási szokásait. Felnőttek esetében működik az a kognitív funkció, amely egy-egy reklám befogadása és értelmezése során számításba veszi, hogy a reklámozónak ellenétes érdekei is lehetnek a befogadóval. Ehhez az állapothoz a kamaszok már közel járnak, és jó esetben kritikus médiafogyasztókként állnak a reklámok kereszttüzében.
A kisgyerekeket viszont nem védik még „beépített funkcióik”, nekik a helyes mérlegeléshez és biztonsághoz még szülői segítségre van szükségük.
Akác