Az egységes pszichológiai álláspont szerint a 4-5 év alatti gyermekek nem képesek megkülönböztetni a TV-ben látott reklámokat a meséktől. A 6 évesek ugyan már képesek erre, de nem a reklám tartalma számít nekik, hanem annak hossza és az alkalmazott figyelemfelkeltő eszközei. Csak 7-8 éves koruk után lesznek képesek a gyerekek megérteni, hogy mi a reklám valódi célja.
Az internet megjelenésével aztán végképp teret hódítottak a reklámok, az online térből ömlenek a gyerekinkre. De nem kizárólag az internet a hibás. A gyerekeink naponta sokféle reklámüzenettel találkoznak: óriásplakátokkal, sajtóval, rádióval, akár városjárás, akár autós utazás során. Vannak ezek között – főleg az online térben jellemző – olyan „okos reklámok” is, amelyek célja, hogy elmossák a hirdetés és a szórakoztatás közötti határt, játékosan közelítik meg a gyerekeket. Így a tartalom befogadása is sikeresebb lehet, és kevésbé tudatosul. Ennek a típusú marketingnek a gyermekek a legnagyobb áldozatai. Ők nincsenek felvértezve ezek ellen a fogások ellen, kritikus gondolkodásuk még fejlődés alatt áll, és az igényeiket, elképzeléseiket még kevésbé képesek szabályozni.
Mindebből következik, hogy a reklámok hatására a gyerekek újabb és újabb dolgokat szeretnének kiharcolni a szülőktől. Ez mondjuk a gyakorlati következmény. De emellett ott van még egy hosszabb távú hatás is. A felnőttes és idealizált világú hirdetések hatására a gyerekek akaratlanul is ezekhez az ideákhoz próbálnak hasonlítani. Ezek az egyszerű, megfelelően kódolt, rövid üzenetek beépülnek a gyermek világképébe, ami később, a való világgal találkozva sok stresszt okozhat.
Szülőként sokat tudunk tenni
Ameddig csak tehetjük, óvjuk meg a gyerekeket minden reklámtól. Később pedig próbáljuk meg a családi értékrendet alkalmazni a reklámok szelektálásában is.
Pár egyszerű szabály betartásával sokat tehetünk a gyerekeinkért.
És mi a helyzet a kamaszokkal?
A fiatalokat már szabályosan körülveszi a kereskedelmi üzenetek világa, életük legnagyobb részét az online reklámok között bolyongva élik, ezért valóban fontos, hogy pontosan felmérjék és megértsék, mit javasolnak, mit ígérnek, és ténylegesen mit adnak el nekik.
A reklámok alapvető célja az, hogy befolyásolják a fogyasztók attitűdjeit, vásárlási szokásait. Felnőttek esetében működik az a kognitív funkció, amely egy-egy reklám befogadása és értelmezése során számításba veszi, hogy a reklámozónak ellenétes érdekei is lehetnek a befogadóval. Ehhez az állapothoz a kamaszok már közel járnak, és jó esetben kritikus médiafogyasztókként állnak a reklámok kereszttüzében.
A kisgyerekeket viszont nem védik még „beépített funkcióik”, nekik a helyes mérlegeléshez és biztonsághoz még szülői segítségre van szükségük.
Akác
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.