Fotókon a 70 éve újjáépített és átadott Petőfi híd

háttér
PUBLIKÁLÁS: 2022. november 20. 12:50
Hetven éve, 1952. november 22-én avatták fel az újjáépített Petőfi hidat Budapesten. A történéseken, a híd felépítésétől a felrobbantásáig, majd újjáépítéséig, Fortepan fotók segítségével megyünk végig. Tartsatok velünk!

A híd felépítését Budapest a kiegyezés utáni lendületes fejlődése tette szükségessé. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa már 1906-ban javasolta, hogy a Nagykörút folytatásában - Boráros téri híd néven - épüljön híd a Dunán. A beruházás adminisztratív és pénzügyi okok, majd az első világháború kitörése miatt eltolódott, de a napirendről nem került le.

Villamosmegálló a Boráros térnél, a Petőfi (Horthy Miklós) híd felhajtójának építkezése mellett Forrás: Fortepan / Mezey Ferenc

A munkálatok megkezdését végül akkor rendelték el, mikor kiadták az 1930. évi XI. törvénycikket, ami Horthy Miklós kormányzóvá választásának tizedik évfordulóját örökítette meg. A rendelet szerint a hidat fel kell építeni és a kormányzóról kell elnevezni.

Az új híd felépítésére meghirdetett tervpályázatra tíz tervező 17 pályatervet nyújtott be. Ezek közül hármat díjaztak, további hármat megvettek, de végül a minisztérium hídosztályának vezetője, Álgyay-Hubert Pál irányításával készült felsőpályás, rácsos szerkezetű, háromnyílású hídterv megvalósítása mellett döntöttek. A költségek egyharmadát az állam, kétharmadát a főváros viselte, a pénz a Duna-híd alapba került.

A kivitelezést a budai oldalon 1933-ban, a pestin 1934-ben kezdték meg a mélyépítési munkálatokkal. Hazánkban ekkor alkalmaztak először nagyméretű vasbeton keszont (túlnyomásos légterű, alul nyitott süllyesztőszekrényt) a parti pilléreknél. Az acélszerkezet gyártását, a vasszerkezet szerelését és fedőmázolását a MÁVAG végezte, a híd kivitelezési munkáit Kováts Alajos építőmérnök irányította, a szerelési munka 1936-ban fejeződött be.

Kilátás a Gellérthegyről a Magyar királyi József nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Petőfi (Horthy Miklós) híd felé (1938) Forrás: Fortepan / Zombory György

A különleges karcsúságú, háromnyílásos, négy fő tartószerkezetű híd 112, 154 és 112 méteres medernyílásokkal hidalta át a Dunát. Hossza a feljárókkal együtt 514 méter, teljes szélessége 22,7 méter volt, ebből 15,7 méter a fakocka burkolatú kocsipálya, két villamosvágánnyal a közepén. Ezt oldalról két 3,5-3,5 méter széles járda fogta közre, amiből 1-1 méter kerékpárút volt.

A híd budai hídfője 1940-ben, a Haditengerészeti Hősi Emlékművel Forrás: Fortepan / Kellner Ludwig

A villamos felsővezetékek és az úttest fölé függesztett izzólámpatestek közös tartóoszlopait a járdaszegélyek mellett helyezték el. A próbaterhelést 1937 augusztusában tartották, az átadásra 1937. szeptember 12-én került sor. A Horthy Miklós híd és tartozékainak építése az ellenőrzési költségekkel együtt kereken tízmillió pengőbe került.

Ostrom alatt

A második világháború végén, Budapest ostroma alatt, 1945. január 14-én a visszavonuló németek felrobbantották a hidat. A szovjet hadsereg egy ideiglenes hadihidat emelt a hídroncsra, az 1945. április 5-én átadott szükséghídon vezetett át az a gázcső, amely a pesti oldal gázellátását biztosította. Az anyag visszanyerése és az árvízveszély csökkentése érdekében a hídroncsokat 1946-ban kiemelték és a partokon létrehozott hídműhelyek területén helyezték el.

Kilátás Lágymányos és a Petőfi (Horthy Miklós) híd felé, a felvétel a Ferencváros ipartelepek bombázása idején készült Forrás: Fortepan / Fortepan

A helyreállítási munkálatokhoz 1951-ben fogott hozzá a MÁVAG. Az alépítményekben a robbantás során nem esett lényeges kár, csupán a pillérek felső részeit kellett pótolni és kijavítani, az acélszerkezet mintegy felét kellett újra legyártani.

Látkép a ferencvárosi Duna-partról a belváros felé, előtérben a felrobbantott Petőfi (Horthy Miklós) híd Forrás: Fortepan / Fortepan

A híd újjáépítését az első 40 méteres szakasz kivételével szabad szereléssel, a híd két oldalán elhelyezett, egyenként 100 tonnás úszódaruval végezték el. A parti műhelyben elkészített elemeket a parton álló portáldaruk segítségével dereglyékre helyezték, és így szállították a darukhoz. 1951 végére elkészült a pesti oldal 112 méteres nyílása és a középső nyílás mintegy 50 méteres, konzolként közép felé meredő darabja.

A Petőfi híd újjáépítése, az acélszerkezet szerelése a pesti hídfőnél (1951) Forrás: Fortepan / Bujdosó Géza

1952 közepére kész lett a híd teljes acélszerkezetének szerelése, az év vége előtt a vasbeton pályalemez és az útburkolat is elkészült. A híd újjáépítésének terveit a Sávoly Pál és Faber Gusztáv készítette.

Az új híd

Az új átkelő a réginél szélesebb, mégis könnyebb lett, az újjáépítés során 500 tonna acélanyagot takarítottak meg. Az úttestet 18 méterre, a kerékpárúttal ellátott járdákat 3,8 méterre szélesítették, a teljes szélesség 25,6 méterre módosult.

Petőfi híd pesti hídfő, mellette az Elevátor-ház romjai (1953) Forrás: Fortepan / UVATERV

A villamos sineknél a vágánytávolság 3,4 m volt, ami egy ideig szükségből a nagyvasúti forgalom áthaladását is biztosította. Az úttest fölé fénycsöves világítótesteket függesztettek a régi izzólámpák helyébe. A Petőfi Sándorról elnevezett hidat 1952. november 22-én avatták fel, s három nappal később nyitották meg a forgalom előtt, Budapesten ez volt a hetedik hídavatás a háború után.

Kilátás a Szabadság híd és a Közraktárak felé, jobbra a Petőfi híd (1955) Forrás: Fortepan / Heinzely Béla

Az utolsó, 1996-os komolyabb felújítás során kicserélték a budai pillér saruit, átépítették a villamospályát, amelyről leterelték a közúti járműveket, a híd így ismét kétszer kétsávos lett. A 2010-ben végzett fővizsgálat szerint a Petőfi híd felújításra szorul, mert jelentősek a korróziós károsodások, a csapadékvíz-elvezetés tönkrement, 2016-ban tégla méretű kő- és vasbetondarabok, meglazult útburkolati elemek hullottak a hídról a budai alsó rakpartra.

Utoljára 2013 augusztusában végeztek javításokat a hídon, a nagykörúti villamosvágányok felújításakor. Alapos felújításra a tervek szerint csak a Lánchíd rekonstrukciójának befejezése, tehát 2023 után van lehetőség.

Forrás: MTVA Sajtóarchívumának anyaga

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.