Körülbelül egy éve üzemel a világító kerékpárút Esztergomnál, és az ötlet beválni látszik, ezért a megoldást másféle módon, többfelé is szeretnék kipróbálni. Így kísérleti jelleggel világító útburkolati jeleket festenek fel különböző közutakra - adja hírül az MTI az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleményére hivatkozva.
Mint Schanda Tamás államtitkár közölte, november végéig öt megyében, tizenegy helyszínen, jelentős idegenforgalmi célpontok környékén dolgoznak a kivitelezők a kerékpárutak mellett két közútszakaszon is.
A Duna-menti nemzetközi kerékpárút burkolatába tavaly ősszel kevertek világító szemcséket Esztergomban, így kényelmesebbé és biztonságosabbá vált az egyébként kivilágítatlan útszakasz este és éjszaka. A biciklisták sötétben vagy borús időben is könnyedén követhetik a nyomvonalat. A szakemberek kis tételben már itt is alkalmazták a világító záróvonal-festéket, és a fénnyel feltöltött szemcsék napnyugtától napkeltéig kifogástalanul jelzik a vonalvezetést. A kísérleti projekt kiterjesztéseként öt megyében, különböző földrajzi viszonyok tesztelik tovább az innovatív megoldást.
November végéig nyolc kerékpárúton festenek fel világító burkolati jeleket a Fertő-tó partján, Tihanynál, Cegléd-Nagykőrös, Tát-Nyergesújfalu, Vác-Sződliget, Zalaegerszeg-Zalalövő és Zebegény-Nagymaros között.
Mint Schanda Tamás kifejtette, "a világító kerékpárút az elmúlt egy évben jól bírta a környezeti terhelést, ezért bízhatunk abban, hogy a hasonló technológián alapuló burkolatjelek másutt is beválnak majd. A biciklisták után heteken belül az autósok is találkozhatnak világító záróvonalakkal. A 4-es főút vecsési szakaszán a kerékpársáv sárga jelét festik át fénnyel feltöltődő, átlátszó speciális festékkel. A 710-es főútnál pedig azt vizsgálják majd, hogy a festés milyen mértékben növeli a Balatonfűzfő-Papkeszi körforgalom éjszakai láthatóságát, közlekedésbiztonságát.
A hazai fejlesztésű technológia a népszerű pihenőövezetek, kirándulóhelyek, turisztikai látványosságok közelében mutatkozik be".
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója hozzátette: az úthálózat bővülése egyre inkább megköveteli az új megoldások bevezetését, így társaságuk 2018-ban létrehozta Kísérleti Építési Bizottságát, és pályázatot hirdetett az eredeti ötleten alapuló innovációk megtalálására. Azóta több tucat innovatív technológia kapott lehetőséget arra, hogy szakemberek felügyelete mellett bizonyítsa, a gyakorlatban is sikerrel alkalmazható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.