Lehet, hogy mégse Klimt-gipszet találtak Budapesten

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2019. január 18. 18:11

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amit kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén – írta pénteken az Art Newspaper az MTI szerint.

Az online művészeti folyóirat felidézte, hogy a magántulajdonban lévő reliefet Selmeczi György belsőépítész, látványtervező fedezte fel 2016-ban egy lakásban, ami korábban zongoraszalonként működött. Feltételezése szerint a dombormű a 19. századi osztrák Ehrbar zongoragyár magyarországi képviseletének megrendelésére készült az 1896-os millenniumi ünnepségekre, és kutatásai révén jutott arra a megállapításra, hogy a plasztikát Klimt tervezte.

klimt állítólagos domborműve Forrás: Magyar Belsőépítész Egyesület/Facebook

Az Art Newspaper szerint azonban Alfred Weidinger művészettörténész, Klimt-szakértő, a Lipcsei Szépművészeti Múzeum igazgatója cáfolta, hogy a domborműnek köze lehetne Klimthez. Weidinger szerint elég gyakran tulajdonítanak műveket Klimtnek, „vagy 150 ilyen történetet" ismer, és szerinte a dolog nem is érdemel több vizsgálódást.

Peter Weinhäupl, a bécsi Klimt Alapítvány igazgatója a lapnak kifejtette, hogy egyetért Weidingerrel, és ugyancsak kijelentette, hogy a domborműnek szerinte „nincs köze Klimthez”, a relief minősége ugyanis nem mutat meggyőző hasonlóságot a művész rajzaival.

Weinhäupl arra is kitért, hogy Klimt fivére, Georg sok domborművet készített, de azok zömén a neve is szerepel, az Ehrbar-reliefről készült fotók viszont egy Klimthez nem kapcsolható műhely nevét mutatják. Az alapítvány igazgatója hozzátette, a bizonyossághoz nemcsak fotókon, hanem személyesen is látnia kellene a domborművet, de mint hozzátette, kétli, hogy változna a véleménye.

Az Art Newspaper Selmeczit is megkereste, hogy kommentálja a szakvéleményeket, de mint írták, egyelőre nem kaptak választ. A belsőépítész kedden elmondta, hogy kutatásai alapján az arannyal, szabadkézzel festett gipsz dombormű keletkezési éve 1890-92 közé tehető, és az alkotás tervezője, a domborművön látható Apolló-relief alkotója és megrajzolója Gustav Klimt volt. A plasztikát pedig Gustav fiatalabb testvére, Georg, esetleg másik öccse, az 1892-ben elhunyt Ernst készíthette el, feltehetően Gustav közreműködésével.

Selmeczi szerint a sík, dísztelen felületek és a tipográfia jellegzetességei tanúskodnak arról, hogy korai szecessziós műről van szó. A kompozíciós hasonlóságokon túl sikerült rátalálni néhány díszítő motívumra is Klimt munkásságában, amiket jellemzően ő használt és a reliefen is szerepelnek. Ilyenek többek között a hullámvonal, a babérfüzér és a domborművön látható líra.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.