A Malév leállása és a fővárosi támogatás csökkentése két nagy pofon idén Budapestnek, amelyre ütős turisztikai stratégiával kell válaszolni, derült ki a BTDM sajtótájékoztatóján. Idén ingyen idegenvezetéssel, városnéző mobil alkalmazással, és kedvezményeket biztosító kulturális kártyával szeretnének még több külföldit, illetve vidékit csábítani a fővárosunkba.
"Idén két nagy pofont kapott Budapest a turizmust illetően. Az egyik a Malév leállása, amelyik jelentősen érinti az idei turisztikai bevételeket. A másik nap pofon pedig a fővárosi költségvetési támogatások csökkentése" - mondta Molnár József a Budapest Turisztikai Desztináció Menedzsment (BTDM) ügyvezető igazgatója.
A nonprofit marketingtársaság munkatársai a Hotel Kempinskiben tartottak sajtótájékoztatót, ahol ismertették, milyen fejlesztésekkel szeretnének idén még több külföldi és belföldi turistát vonzani Budapestre, de mindenekelőtt arról esett szó, milyen nehéz helyzetbe kerültek.
Az idén 43 és fél millió forint önkormányzati támogatást kap a társaság, ami a tavalyihoz képest 75 százalékkal, a 2010-es támogatáshoz képest 90 százalékkal kevesebb. Az ügyvezető szerint így idén a költségvetésük 5 százalékát fedezi az önkormányzati forrás, 95 százaléka pedig saját piaci alapú bevétel kell, hogy legyen. "A pofonokra tehát két válaszunk leheteséges: egységes turisztikai stratégia és még több együttműködés."
Miután tavaly majdnem 4 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma a fővárosban 2010-hez képest, a turisztikai szakma további növekedést szeretne a csökkenő források ellenére is. A BTDM idei tervei nagyrészt azokat a turistákat érintik, akik már eldöntötték, hogy Budapestre utaznak és kis részben azokra koncentrál, akik még nem választottak úticélt.
"Először is megújult a Budapest Kártya. Az értékesítő partnereink 90 százaléka már megkapta az új kártyákat. Nagy újdonság, hogy nyár elejétől a 48 órás kártyához egy ingyenes Hop on - Hop off szolgáltatás, illetve egy ingyenes dunai, hajós városnézés is kapcsolódik". Az állandó megállókkal működő, de több útvonalon közlekedő városnéző túrák átlagosan 4500 forintba kerülnek.
A Hop on Hop off szolgáltatást a BTDM egységesíteni szeretné, és nemrég nyílt közbeszerzést írt ki az évi nettó 200 millió forintra becsült városnéző lehetőségre. A kiírás szerint minimum napi öt indulással, ingyenes, állandó megállókkal működő budapesti buszos városnézést kell nyújtaniuk a pályázóknak, és legalább 5 darab, 70 fő befogadására alkalmas, emeletes busszal kell rendelkezniük.
Budapest Kártya
A főváros hivatalos kártyája, amelyet minden helyen el kell, hogy fogadjanak, amelyik az információs oldalon fel van tüntetve. Többféle időtartamra érvényes kártya közül lehet választani, amelyet utazáskor a BKV-n, múzeumok, éttermek, szórakozóhelyek kiválasztásakor lehet használni. A kártya kedvezményeket vagy éppen ingyenes belépést is biztosít körülbelül száz helyre. A külföldi turiskátok kívül a vidékről Budapestre érkezőknek is szokték ajánlani, és még budapestieknek is, ha pár nap alatt sok helyre szeretnének elmenni. A 48 órás kártya 6300 forintba, a 72 órás 7500 forintba kerül.A Budapest Kártyával több kedvezményt lehet igénybe venni. Az Állatkertbe például ingyenes a belépés, de mint azt az ügyvezető elmondta, az ingyenes múzeumlátogatást mostantól már nem teszi lehetővé a kártya. "Ezután tervezzük egy olyan kultúrkártya bevezetését, amelyik különféle kulturális intézményekbe ad ingyenes belépési lehetőséget. Ide szeretnénk becsatornázni azokat a múzeumokat, amelyek korábban a partnereink voltak, illetve azok szeretnének lenni a jövőben.
"Egy másik újdonságunk, hogy júniustól a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő, turisztikailag frekventált közterületeken Budapest Info Pontok jelennek meg. Ezek olyan pultok, amelyek mögött a hivatalos turisztikai információt szolgátató kollégáink állnak majd" - folytatta az ügyvezető. A tervek szerint a legtöbb turisztikai szolgáltatást ezeken a helyeken lehet majd megrendelni. "Nem titkolt célunk, hogy rendet szeretnénk tenni. Az elmúlt időszakban azt tapasztaltuk, hogy a Hop on - Hop off buszok és más szolgáltatók pultjai ellepik a várost és néha egymást tologatják arrébb. Az elképzelés az, hogy legyen egy hivatalos turisztikai szolgáltatás, ezt végezze el a BTDM."
A további tervek között szerepel, hogy ezentúl nem szezonális, hanem éves Budapest Guide-ot adnak ki, amelyik hat nyelven informálja a fővárosba érkezőket. Ez április 15-től az utcákon elérhető. Negyedévente megújítják a City Map-et is, hogy naprakész legyen.
Az pedig, hogyan lehet még több turistát csalogatni a fővárosba, az ügyvezető szerint főként a marketing költségvetésen múlik a konzekvens stratégián. Eddig - mint fogalmazott - széteső kommunikáció folyt Budapestről. Idén az iroda a nemzetközi kommunikációra nem tud nagy összegeket fordítani, de néhány tervükkel igyekeznek elérni, hogy nőjön az érdeklődés a főváros iránt.
"Szeretnénk felnevelni olyan eseményeket az elkövetkezendő években, amelyek erős márkák lehetnek a turisztikai piacon. A Vörösmarty téri karácsonyi vásárról például nem sokan tudják, hogy a látogatószám tekintetében, a maga 600 ezer vendégével Budapest legnagyobb rendezvénye." Molnár József a sajtótájékoztató után a Travelónak elmondta, a Tavaszi Fesztivál és a Sziget is azon rendezvények közé tartozik, amelynek nagyobb nemzetközi publicitást szeretnének adni.
"A Szigetről például a hollandok, németek, angolok tudnak, de annyi más, európai ország van, délen és tőlünk keletebbre is, ahol a fiatalok érdeklődésére szintén számot tarthat." A nemzetközi kommunikációról a Magyar Turizmus Zrt.-vel szeretnének egyeztetni.
A fejlesztések listáján egy mobil alkalmazás is szerepel, amely a hasonló guide-okhoz képest a szóbeszéd marketinget is használni szeretné. Ez az úgynevezett Pocket Guide, ami közel sem új app, a 2010-es év végi TechShow 2.0 rendezvényen már bemutatta tervezője, Rétai Martin.
Az ötlet egy néhány évvel korábbi velencei kirándulásra vezethető vissza, amikor is Rétai a feleségével a sikátorokban ténferegve a Dózse-palotát kereste, és arra gondolt, jó volna egy kütyü, ami útba igazítaná és elmondaná azt is, mit kell tudni a műemlékről. Az azóta létező, iPhone-on és Androidon alalmazható hangnavigáció segít eligazdni a látnivalók közt, megmutatja, milyen műemléket látunk magunk előtt, elmondja a főbb tudnivalóit, valamint éttermeket, és más szolgáltatásokat is ajánl.
"Minőségi tartalmat adunk azzal, hogy a szövegeket olyan idegenvezetők írják, akik a városban nap mint nap turistákat vezetnek és jól tudják, mire van szükségük. A másik, amivel igyekszünk többet adni más alkalmazásoknál, hogy mindenki szereti az utazásai folyamán rögzíteni az élményeket. Utólag meg lehet nézni az útvonalat, merre jártunk, és meg lehet mutatni a barátoknak az útvonalon készült fotókkal együtt, így ők is kedvet kaphatnak az utazáshoz" - mondta Rétai Martin.
A szakember szerint a felhasználók 70 százaléka még utazás előtt, otthon tölti le az alkalmazásokat, amelyekre az út során szüksége lehet. "Az üzleti modellünk egyszerű. Az alkalmazást ingyen ki lehet próbálni, a turisztikai tartalomért kell fizetni, ami egy idegenvezetőhöz képest nem drága. Egy túra olyan 2,5 euróba kerül. És létezik éves díj is. Miután az alkalmazás helyi szolgáltatókat is ajánl, mi a lokális költésekből keresünk pénzt."
Rétai elmondta, az appnak havonta 120 ezer új felhasználója van, és most már a világ hatvan országában jelen van. A külföldi hangnavigációt helyi idegenvezető partnerek írják.
"Szeretnénk elérni, hogy a Budapest kártya a Pocket Guide-ban, mint turisztikai csomag megjelenjen. Ez a közeljövő legfontosabb célja" - mondta Rétai Martin a BTDM-mel közös együttműködési tervekről.