Rossz számlára utaltál? Ne pánikolj, mutatjuk, mit kell tenned!

bank
PUBLIKÁLÁS: 2024. július 08. 11:00
Mit tegyünk, ha rossz számlára utaltunk?

Előfordulhat, hogy egyszerűen elírjuk a bankszámlaszámot, vagy véletlenül téves összeget utalunk. Ilyenkor sincs minden veszve! A Fanny magazin segítségével eláruljuk, hogyan tudjuk visszaszerezni a pénzünket.

1. Kétszer is ellenőrizzük

Nagyon fontos, hogy minden utalás előtt ellenőrizzük a bankszámlaszámot és az utalandó összegét is. Ha hibás számlaszámot vagy téves összeget adunk meg, az utalás felelőssége a kezdeményezőt terheli.

2. Ha megszűnt a számlaszám

A legjobb eset, ha megszűnt vagy nem létező számlaszámra utaltunk. Ilyenkor nincs más teendőnk, mert a banki rendszer automatikusan visszautasítja a tranzakciót, így a pénz a számlánkon marad.

online vásárlás, netes vásárlás, bankkártya, átutalás, online fizetés, pénz, bankszáma
Ha nem létező bankszámlaszámra utaltunk, akkor a legkönnyebb a helyzetünk  Fotó: Pexels

3. Minél előbb, annál jobb!

Ha bankon belüli számlaszámra utaltunk tévesen, fontos, hogy minél hamarabb jelezzük ezt a számlavezető bankunknál, és kérjük, hogy vegyék fel a kapcsolatot a bankszámla tulajdonosával, és kérjék a tévesen utalt összeg visszautalását.

4. Vegyük fel a kapcsolatot

Más a helyzet akkor, ha bankon kívüli utalás történt. Ilyenkor a kedvezményezett bankkal kell egyeztetni, amiben szintén kérhetjük a számlavezető bankunk segítségét. Az intézmény meg tudja nézni, melyik pénzintézethez ment az átutalást, és fel tudja venni a kapcsolatot a kedvezményezett bankkal a visszautalás érdekében.

5. Töltsük ki az űrlapot!

Az átutalás visszahívásához legtöbbször egy űrlapot kell kitölteni, amelyet megtalálunk a pénzintézet weboldalán. Ehhez meg kell adnunk a hibásan megadott bankszámlaszámot, az utalás összegét, időpontját, valamint a kedvezményezett nevét. A kitöltött űrlapot akár elektronikusan az internetbankban, személyesen a bankfiókban vagy akár postán is elküldhetjük.

6. Engedély kell hozzá

Fontos tudnunk, hogy a pénzintézet köteles mindent elkövetni a pénz visszaszerzésének érdekében, de nem garantált, hogy sikerrel is jár. Ennek oka, hogy a bank a kedvezményezett jóváhagyása nélkül nem dönthet a visszautalásról.

7. A végső megoldás!

Kizárólag a számlatulajdonoson múlik, visszautalja-e a pénzt vagy sem. Ha nem hajlandó együttműködni, polgári peres eljárás keretében követelhetjük vissza a pénzünket. A tévesen elutalt összeg megtartása ugyanis jogalap nélküli gazdagodásnak minősül, ezért a bírósági ítélet során kötelezhetik a másik felet a visszafizetésre, akár fizetési meghagyással.

8. Tegyünk feljelentést!

Ha a számlatulajdonos nem utalja vissza a pénzünket, büntető feljelentést is tehetünk ellene. Ez nemzetközi utalás esetén is érvényes, mivel ilyenkor a feljelentést követően a hatóságok jogsegély keretén belül kapcsolatba lépnek a társhatóságokkal.

9. Kérjük el az adatokat

Ha a kezdeményezett visszahívás sikertelenül zárul, belföldi, bankon kívüli (GIRO) utalások esetén kérhetjük a banktól a számlatulajdonos nevét és címét. Ezekkel az adatokkal elindíthatjuk jogi követelésünket vagy dönthetünk a feljelentés mellett. SEPA tranzakcióknál erre nincs lehetőség.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.