Előfordulhat, hogy egyszerűen elírjuk a bankszámlaszámot, vagy véletlenül téves összeget utalunk. Ilyenkor sincs minden veszve! A Fanny magazin segítségével eláruljuk, hogyan tudjuk visszaszerezni a pénzünket.
Nagyon fontos, hogy minden utalás előtt ellenőrizzük a bankszámlaszámot és az utalandó összegét is. Ha hibás számlaszámot vagy téves összeget adunk meg, az utalás felelőssége a kezdeményezőt terheli.
A legjobb eset, ha megszűnt vagy nem létező számlaszámra utaltunk. Ilyenkor nincs más teendőnk, mert a banki rendszer automatikusan visszautasítja a tranzakciót, így a pénz a számlánkon marad.
Ha bankon belüli számlaszámra utaltunk tévesen, fontos, hogy minél hamarabb jelezzük ezt a számlavezető bankunknál, és kérjük, hogy vegyék fel a kapcsolatot a bankszámla tulajdonosával, és kérjék a tévesen utalt összeg visszautalását.
Más a helyzet akkor, ha bankon kívüli utalás történt. Ilyenkor a kedvezményezett bankkal kell egyeztetni, amiben szintén kérhetjük a számlavezető bankunk segítségét. Az intézmény meg tudja nézni, melyik pénzintézethez ment az átutalást, és fel tudja venni a kapcsolatot a kedvezményezett bankkal a visszautalás érdekében.
Az átutalás visszahívásához legtöbbször egy űrlapot kell kitölteni, amelyet megtalálunk a pénzintézet weboldalán. Ehhez meg kell adnunk a hibásan megadott bankszámlaszámot, az utalás összegét, időpontját, valamint a kedvezményezett nevét. A kitöltött űrlapot akár elektronikusan az internetbankban, személyesen a bankfiókban vagy akár postán is elküldhetjük.
Fontos tudnunk, hogy a pénzintézet köteles mindent elkövetni a pénz visszaszerzésének érdekében, de nem garantált, hogy sikerrel is jár. Ennek oka, hogy a bank a kedvezményezett jóváhagyása nélkül nem dönthet a visszautalásról.
Kizárólag a számlatulajdonoson múlik, visszautalja-e a pénzt vagy sem. Ha nem hajlandó együttműködni, polgári peres eljárás keretében követelhetjük vissza a pénzünket. A tévesen elutalt összeg megtartása ugyanis jogalap nélküli gazdagodásnak minősül, ezért a bírósági ítélet során kötelezhetik a másik felet a visszafizetésre, akár fizetési meghagyással.
Ha a számlatulajdonos nem utalja vissza a pénzünket, büntető feljelentést is tehetünk ellene. Ez nemzetközi utalás esetén is érvényes, mivel ilyenkor a feljelentést követően a hatóságok jogsegély keretén belül kapcsolatba lépnek a társhatóságokkal.
Ha a kezdeményezett visszahívás sikertelenül zárul, belföldi, bankon kívüli (GIRO) utalások esetén kérhetjük a banktól a számlatulajdonos nevét és címét. Ezekkel az adatokkal elindíthatjuk jogi követelésünket vagy dönthetünk a feljelentés mellett. SEPA tranzakcióknál erre nincs lehetőség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.