Leálló légiforgalom és bankok, globális informatikai pánik: minden, amit eddig tudni lehet

Microsoft 365
PUBLIKÁLÁS: 2024. július 19. 12:48
Soha nem látott informatikai káosz uralkodott el a világon pillanatok alatt. Bankok, légitársaságok, tévécsatornák álltak le. A Microsoft elismerte a problémát.

Hivatalos közleményt adott ki a Microsoft, amiben elismeri, hogy egy világszintű informatikai hibával szembesültek pénteken. Feltehetően ennek következtében médiumok, légitásaságok és bankok váltak elérhetetlenné az ügyfeleik számára. 

Ryanair, repülőtér, London, Budapest, járat,
A világ számos repülőterén kell jelentős késére számítani. Feltehetően több járatot is törölni fognak. Fotó: A Bors egyik olvasója, képünk illusztráció

A legolvasottabb német napilap, a Bild egy folyamatosan frissülő cikkében azt írja:

  •  a világon számos - köztük a berlini - repülőtér utasforgalma teljesen leállt, köztük a teljes amerikai légiközlekedés;
  • a világon több tévécsatorna és online hírportál is elérhetetlenné vált;
  • még McDonald's üzleteket is kénytelenek voltak bezárni.

Ssokan a Microsoft PC operációs rendszerével hozták összefüggésbe.

Egyelőre bizonytalan a hiba forrása

A Microsoft 365 hivatalos szolgáltatásfrissítése - amelyet a nap folyamán korábban az X-en tettek közzé - azt mondta, hogy vizsgálnak egy olyan problémát, amely hatással van a felhasználóknak a Microsoft 365 különböző alkalmazásaihoz és szolgáltatásaihoz való hozzáférési képességeire.

A Microsoft szóvivője azonban pénteken azt mondta a BBC-nek, hogy „a szolgáltatások többsége már órákkal korábban helyreállt”. Az ausztrál belügyminiszter szóvivője szerint a kiesés a jelek szerint a Crowdstrike globális kiberbiztonsági cégnél felmerült problémával függ össze, és az ország kiberbiztonsági felügyelősége szerint nincs olyan információ, amely támadásra utalna.

A magyar bankok rendben, a légitársaságok viszont elestek

A portál megkereste a legnagyobb bankokat, az OTP, az MBH és a CIB bank is azt írta válaszukban, hogy az ő rendszereiket nem érintette a leállás. 

Az utazás azonban Magyarországon is nehézkesség vált. A Wizzair és a Ryanair rendszerei is leálltak. A Wizzair esetében az alábbi szolgáltatások nem voltak elérhetők a cikkünk írásakor:

  • a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása
  • a foglalási rendszer
  • az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása
  • kapcsolattartó/ügyfélszolgálati központok, új foglalások és meglévő foglalások módosítása

Egyelőre teljesen kiszámíthatatlan a reptéri utazás, a Wizzair azt javasolja, hogy legalább 3 órával az indulás előtt menjenek ki az utasok az érintett repterekre. 

A Budapest Airport közleménye szerint 

Globális informatikai hiba miatt több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ezért járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti.

Több légitársaság megkezdte az utasfelvétel manuális elvégzését. A Budapest Airport a földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít. A Budapest Airport arra kéri az induló utasokat, hogy amennyiben rendelkeznek vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyával, illetve elvégezték a poggyászfeladást vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A Terminálra lépjenek be és fáradjanak az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A további torlódások elkerülése érdekében kérjük, kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe." - írják

Szinte minden szférában vannak fennakadások

  • Az Egyesült Királyságban a vasútnál is közölték az ügyfelekkel, hogy „széles körű informatikai problémák” miatt késésekre kell számítaniuk.
  • A Londoni Értéktőzsde is azok közé a vállalkozások közé tartozik, amelyeket világszerte érintett az informatikai rendszerek globális kiesése. A tőzsde honlapján ma kora reggel közzétett nyilatkozat szerint technikai problémát vizsgálnak az RNS – a tőzsde szabályozói hírszolgálatának – közleményeinek közzétételével kapcsolatban.
  • A probléma súlyosságát jelzi, hogy több országban még az egészségügyi ellátásban is komoly problémák merültek fel. Hollandiában betegeket küldtek haza kórházakból, a brit háziorvosi rendelőknél pedig nem tudnak időpontot foglalni az ott használatos NHS-rendszeren belül. Hibaüzenet jelenik meg, kommunikációjukban pedig azt közölték, hogy „a probléma kihatással van az alapvető egészségügyi irányítási rendszerünkre”.
  • Az Amerikai Egyesült Államokból pedig olyan hírek érkeztek, hogy a 911, vagyis a teljes segélyhívórendszer vált elérhetetlenné. 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.